kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۸۹۳
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹

عبادی: همه‌پرسی کردستان مغایر قانون اساسی عراق است

نخست‌وزیر عراق باردیگر برگزاری همه‌پرسی در منطقه خودمختار کردستان عراق را اقدامی غیرقانونی و یکجانبه دانست.

 

در حالی که تا سوم مهر یعنی روز برگزاری همه‌پرسی مورد نظر «مسعود بارزانی» رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق، زمان زیادی باقی نمانده است، «حیدر عبادی» یکبار دیگر گفت که این همه‌پرسی، اقدامی غیرقانونی و یکجانبه است.به گزارش ایسنا، عبادی در کنفرانس خبری هفتگی خود گفت: همه‌پرسی استقلال کردستان عراق برخلاف قانون اساسی (عراق) و قوانین محلی منطقه (خودمختار) است و من بار دیگر مخالفت خود را با اعمال مبتنی بر زور و یکجانبه اعلام می‌کنم و مذاکره را ضروری می‌دانم.وی گفت: از رهبران کرد می‌خواهم برای باز کردن باب گفت‌وگو به بغداد بیایند. ما باید به کسانی که تلاش می‌کنند تنش‌آفرینی کنند و به نژادپرستی دامن می‌زنند، توجه داشته باشیم.
عبادی افزود: صادرات نفت کرکوک از سوی منطقه خودمختار کردستان عراق، مغایر با قانون اساسی است و این سؤال را مطرح می‌کنم اگر صادرات نفت وجود دارد، چرا حقوق کارمندان پرداخت نمی‌شود؟اظهارات عبادی در حالی صورت می‌گیرد که بارزانی بار دیگر اعلام کرد، همه‌پرسی استقلال سر موعد مقرر، برگزار می‌شود. وی حتی به کرکوک هم اشاره کرد و گفت که مردم این استان، سرنوشت خود را خودشان تعیین می‌کنند. به عبارت دیگر، همه‌پرسی در کرکوک هم برگزار خواهد شد.بارزانی در این اظهارات خود، دولت بغداد را یک دولت قومی خواند و مدعی شد که کردها حاضر نیستند در سایه حاکمیت چنین دولتی زندگی کنند.اظهارات بارزانی در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از نهادهای کردی مثل مجلس نمایندگان منطقه خودمختار کردستان عراق و شمار زیادی از مردم کرد هم با برگزاری همه‌پرسی مخالف هستند.اخیرا کردهای شهر «مندلی» در استان «دیاله» عراق در مخالفت با این همه‌پرسی، تظاهرات کردند.خبرگزاری تسنیم نیز از شهر کردنشین سلیمانیه عراق گزارش داد؛ مردم این شهر می‌گویند که اولویت آنها، همه‌پرسی نیست، بلکه مبارزه با مشکلات و فقر و چاره‌اندیشی برای جیب‌های خالی است.
حمایت نتانیاهو از همه‌پرسی
به گزارش فارس، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یکبار دیگر به صراحت اعلام کرد، از تأسیس یک دولت کردی مستقل حمایت می‌کند.
پیش از نتانیاهو نیز «یائیر گولان» معاون پیشین فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی، به همراه وزیر دادگستری این رژیم و تعدادی دیگر از سران تل‌آویو، از طرح برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق حمایت کرده بودند.