kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۸۹۱
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸
تشدید سرکوب مخالفان در عربستان

آل‌سعود 20 عالم سنی را به سیاهچال انداخت

آل‌سعود در جدیدترین اقدام خود علیه مخالفان داخلی، 20 روحانی سعودی را بازداشت کرد.



آل‌سعود در راستای سرکوب مخالفان داخلی اقدام به دستگیری روحانیون این کشور کرده است. منابع حقوقی سعودی اخیرا از بازداشت حمزه العمری رئیس‌سازمان فور شباب، شیخ سلمان العوده، شیخ عوض القرنی و 15 فرد متهم به عضویت در اخوان المسلمین و یا طرفداری از آن خبر داده‌اند. این منابع همچنین از احتمال بازداشت شیخ محمد العریفی به اتهام وابستگی و حمایت از اخوان المسلمین و دریافت کمک از قطر خبر داده‌اند. از سوی دیگر فعالان در فضای مجازی از بازداشت شیخ محمد الهبدان، شیخ ابراهیم الحارثی و الخضیری خبر داده‌اند.
 همچنین فعالان رسانه‌ای در عربستان می‌گویند، مقامات این کشور روز دوشنبه مبلغ و پژوهشگر حوزه دینی «حسن فرحان المالکی» را بازداشت کرده‌اند. عباس حسن المالکی، فرزند حسن المالکی، این خبر را تأیید کرد و در توییتی نوشت: بعد از «سلمان العوده» و «عوض القرنی»، مالکی سومین مبلغ سعودی شد که طبق اخبار وارده طی چند روز گذشته بازداشت شده است. طی روزهای گذشته نزدیک به 20 روحانی سعودی بازداشت شده‌اند. حساب کاربری «معتقلی الرأی» در عربستان می‌گوید لیست بازداشتی‌ها فراتر از 20 نفر است. برخی علل بازداشت روحانیون در عربستان را همفکری و نزدیکی فکری آنان به جماعت اخوان المسلمین می‌دانند.
در این ارتباط روزنامه رأی الیوم نوشت: «بازداشت شیخ سلمان فهد العوده و شیخ عوض القرنی دو مبلغ عربستانی از سوی رژیم سعودی، اتفاق غافلگیر‌کننده‌ای نبود، زیرا در پی اختلافات سیاسی و قبیله‌ای که در حال حاضر بر کشورهای عربی خلیج‌فارس، خیمه افکنده است، و همچنین اصرار رژیم سعودی به رهبری محمد بن سلمان برای نشان دادن مشت آهنین به مخالفان به منظور تثبیت حکومت و سرکوب هرگونه مخالفتی چه در محفل موسوم به علمای الصحوه یا حتی اعضای خاندان حاکم، قابل پیش‌بینی بود.»
طبق این گزارش، تاکنون اخبار ضد و نقیضی درخصوص بازداشت این دو مبلغ سعودی مطرح شده است، اما همه این اخبار در یک نکته مشترک هستند و این نکته این است که آنها در قبال منازعه قطر مواضعی که به بی‌طرفی نزدیک‌تر است گرفته‌اند و از حکومت کشورشان در اختلاف با قطر حمایت نکرده‌اند. این در حالی است که از نظر مقامات سعودی، بی‌طرفی ممنوع است و این دیدگاه رئیس‌جمهور سابق آمریکا را تداعی می‌کند که می‌گفت، یک گزینه بیشتر وجود ندارد، یا با ما هستند یا علیه ما.
بازداشت این دو شیخ و بازداشت شاهزاده عبدالعزیز بن فهد قبل از آن دو به خاطر اتخاذ مواضعی مشابه در قبال منازعه قطر و انتقادات تند از شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی نزدیک‌ترین همپیمان بن سلمان در جنگ علیه یمن و علیه قطر، نشان دهنده تصمیم عربستان برای مجازات همه مخالفان و یا حتی کسانی است که بی‌طرفی خود را اعلام می‌کنند و فرقی نمی‌کند که این افراد از چه جایگاه و منزلتی در دربار و یا جامعه عربستان برخوردار باشند.
در واکنش به این دستگیری‌ها، گروهی از مبلغان و انجمن‌های اسلامی در عربستان، درباره بازداشت شماری از مبلغان دینی توسط رژیم سعودی، بیانیه‌ای صادر کردند. در این بیانیه آمده است، بازداشت مبلغان در عربستان چیز جدیدی نیست و پیش از این شماری از علما و کسانی که مدت‌ها در بازداشت بودند، به جرم امر به معروف و نهی از منکر دستگیر شده‌اند. در این بیانیه تاکید شده است که هدف قراردادن علما، تجاوز به میراث انبیا و خاموش کردن چراغ‌هایی است که راه نسل‌های آینده را روشن می‌کند. امضا کنندگان این بیانیه خواستار آزادی فوری این مبلغان شدند.