kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۸۷۵
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۸
پول قسط دوم فدراسیون شطرنج به فیده فراهم شد

پهلوان‌زاده: وزارت ورزش بر برگزاری رقابت‌های جهانی شطرنج زنان تاکید داشت

رئیس فدراسیون شطرنج می‌گوید که برای برگزاری رقابت‌های قهرمانی شطرنج زنان قول‌های حامیان مالی کافی نبود اما در این شرایط وزارت ورزش و جوانان کسب میزبانی را یک اصل عنوان کرد و خواست که میزبانی این رقابت‌ها به کشور دیگری داده نشود.



بخش دیگری از مبلغ بدهی فدراسیون شطرنج به فدراسیون جهانی این رشته فراهم شد تا به حساب فیده واریز شود. به دنبال خروج نام شطرنج ایران از رنکینگ جهانی و تعلیق کشورمان، رایزنی‌هایی با فدراسیون جهانی صورت گرفت و فیده نیز با برداشتن این تعلیق، مهلت دو هفته‌ای داد تا بدهی ۱۲۰ هزار دلاری فراهم شود.
پس از فراهم شدن این مهلت دو هفته‌ای، فدراسیون ایران رایزنی‌های خود را با یکی از اسپانسرها که در جریان مسابقات قهرمانی بانوان جهان نیز حضور داشت، ادامه داد و این اسپانسر مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به حساب فدراسیون کشورمان واریز کرد. بدین ترتیب بخش دیگری از بدهی ایران به فیده فراهم شد و در حال حاضر فقط نزدیک به ۶۰ هزار دلار باقی مانده که قرار است امور نهایی برای فراهم شدن آن نیز انجام شود.
وزارت ورزش اصرار بر میزبانی ایران داشت
اگرچه فدراسیون شطرنج از پرداخت قسط دوم این فدراسیون به فیده خبر می‌دهد اما مشکلات این فدراسیون ورزشی همچنان نقل محافل ورزشی است. در همین خصوص روز گذشته پهلوان‌زاده در تشریح دلایل بوجود آمدن مشکلات اخیر اظهار داشت: گرفتن میزبانی و عملیاتی کردن مسابقات جهانی خیلی مشکل بود. قبل از رقابت‌ها متوجه شدیم که قول‌های حامیان مالی برای برگزاری مسابقات کافی نیست. برآورد ما این بود که از سوی حامیان مالی دو میلیارد جذب کنیم اما متوجه شدیم که تنها یک میلیارد جذب خواهد شد. همان موقع به داورزنی گفتم که دچار چنین مشکلی هستیم. البته آن موقع روسیه هم به دنبال گرفتن میزبانی این رقابت‌ها از ما بود که داورزنی گفت‌ که «سعی کنید حتی اگر بیش از این هم شد میزبانی را بگیرید، ما به عنوان وزارت ورزش و جوانان کمک می‌کنیم. اصل ملی در این است که این مسابقات حتما برگزار شود. ما نمی‌خواهیم مسابقات کنسل شود و یا آن را به کشور دیگری بدهیم.»
رئیس فدراسیون شطرنج در پاسخ به این پرسش که بر اساس حرف‌های معاون ورزش قهرمانی نباید مشکلی پیش می‌آمد و باید وزارت ورزش و جوانان کمک می‌کرد، خاطر‌نشان کرد: بلی. اما خب از حق هم نباید گذشت، تاکنون هم کمک زیادی کردند. وقتی کشوری مثل برزیل که شاید از نظر جمعیت و سرانه شبیه ما است، بازی‌های المپیک یا جام جهانی برگزار می‌کند، وزارت ورزش و جوانان یا فدراسیون فوتبال آن کشور نمی‌گویند که اگر نمی‌توانند حامی مالی کافی جذب کنند باید آن رشته یا ورزش آن کشور تعطیل شود. در حقیقت نهادهای بالاتر به کمک می‌آیند. البته گفتم که وزارت ورزش و جوانان  نیز کمک کرد.
او به باقی ماندن تنها ۴۰۰ میلیون تومان بدهی به فیده اشاره کرد و گفت: یک رویداد بین‌المللی در سطح جهانی چندین و چند جنبه دارد که باید برای موفقیت در برگزاری انجام شود. امنیت، برگزاری، رفت و آمد، محل اقامت، غذا، داوری و... که همه این‌ها در این مسابقات انجام شد. در بحث مالی نیز در مجموع برای این مسابقات به صورت تدریجی از سوی وزارت ورزش و جوانان  دو میلیارد پرداخت شد و تقریبا ۹۰۰ میلیون تومان نیز از حامیان مالی جذب شد. تنها ۴۰۰ میلیون تومان باقی مانده است.