kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۸۵۸
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷

اذعان یک مسئول دولتی به رانت اطلاعاتی برخی وارد‌کنندگان خودرو

رئیس ‌سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه مطلع شدن واردکنندگان خودرو از تغییر ضوابط واردات منجر به افزایش واردات خودرو شده است، تلویحا به رانت اطلاعاتی برخی واردکنندگان خودرو در این باره اعتراف کرد.

مجتبی خسروتاج در گفت‌وگو با فارس، در مورد اینکه ضوابط و دستورالعمل جدید برای واردات خودرو در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت:‌ بررسی‌ها در زمینه چگونگی واردات خودرو انجام شده، پیشنهادات تا چند روز آینده به دولت می‌رود و پس از آن تصمیمات جدید اعلام می‌شود.
وی با بیان اینکه در زمینه واردات خودرو به لحاظ تعداد در 5 ماهه ابتدایی امسال نسبت به 5 ماه ابتدای سال گذشته 43 درصد رشد داشته‌ایم، گفت: به لحاظ ارزشی واردات خودرو در 5 ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد رشد داشته است.
این مسئول دولتی بیان داشت:‌ طی 5 ماهه سال گذشته ارزش واردات خودروی ترخیص‌شده 700 میلیون دلار بود، در حالی که در 5 ماه ابتدای امسال این رقم به بیش از یک میلیارد دلار افزایش یافته است.
رئیس سازمان توسعه تجارت به دلیل افزایش واردات خودرو ‌اشاره کرد و گفت: واردکنندگان خودرو اواخر سال گذشته و اوایل امسال متوجه شدند(!)، ضوابط واردات خودرو تغییر می‌کند، به همین دلیل نسبت به افزایش ثبت سفارش اقدام کردند.
خسروتاج البته نگفت واردکنندگان خودرو چگونه و از چه منبعی متوجه شده‌اند که قرار است ضوابط خودرو تغییر کند.
گفتنی است در روزهای آخر دولت یازدهم به ناگهان سایت ثبت سفارش خودرو به دستور وزیر صنعت بسته شد و در این میان عده‌ای از واردکنندگان خودرو که ظاهرا از قبل، از این ماجرا مطلع بوده و پیش از بسته شدن سایت اقدام به ثبت سفارش کرده بودند به سود هنگفتی دست یافتند. البته این دستور وزیر صنعت با انتقاد بسیاری مواجه شد ولی دیگر کار از کار گذشته بود.