kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۸۴۶
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵
در نشست خبری نوبخت داده شد

گرا به آمریکا برای اعمال فشار بیشتر با مواضع نسنجیده!


 سرویس سیاسی -
در شرایطی که مقامات دولتی تا دیروز کشورهای غربی طرف برجام از جمله آمریکا را جامعه جهانی معرفی می‌کردند و از سویی این کشورها در مواجهه با ایران، هیچ اختلافی با آمریکا ندارند، مشخص نیست که معنای سخنان نوبخت مبنی بر ایزوله شدن آمریکا در صورت خروج از برجام به چه معناست؟
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت روز گذشته (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درخصوص موضع دولت در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‏ای گفت: برجام یک توافق چندجانبه بین‏المللی بین ایران و 6 کشور بزرگ دیگر و آمریکا هم یکی از کشورهای طرف این قرارداد است. در حال حاضر هم فضای بین‏المللی و حقوقی نسبت به سال‎‏های قبل در عرصه جهانی به نفع کشور به شدت تغییر کرده و قطعنامه‏های سازمان ملل و شورای امنیت علیه کشورمان لغو شده است.
نوبخت افزود: برجام یک قرارداد بین‏المللی و چندجانبه، خروج یک طرفه یک کشور از آن به منزوی شدن آن کشور منجر خواهد شد. به هر حال اصل مهم و اساسی برای ما در چگونگی اجرای این توافق برای ما رعایت منافع ملی است و قاعدتا در هر زمانی بهترین تصمیمات در این حوزه از سوی مرجع شکل گرفته در کشور که نماینده همه نهادها و دستگاه‎ها است با تاکید بر منافع ملی ما اتخاذ خواهد شد.
وی درخصوص سخنان یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین‏المللی انرژی گفت: این مرجع بین‏المللی پایبندی ایران به برجام را تایید کرد و این تاییدی است بر منزوی شدن و خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته‏ای.
این اظهارات آقای نوبخت ایزوله شدن آمریکا پس از خروج احتمالی از برجام و اظهاراتی دیگر از قبیل «بدون آمریکا هم برجام را اجرا می‌کنیم» و... از سوی مقامات دولتی طی روزهای اخیر در حالی است که اولا هر یک از کشورهای طرف توافق هسته‌ای می‌توانند بر اساس بند ۳۸ برجام عدم اجرای تعهداتی را که مصداق «عدم پایبندی اساسی» باشد، مبنای توقف کلی یا جزئی اجرای برجام قرار دهند و خروج آمریکا به عنوان طرف اصلی تضمین‌کننده اجرای برجام چگونه باعث منزوی شدن این کشور خواهد شد؟ و ثانیا با توجه به اینکه انگلیس، فرانسه و آلمان به عنوان دیگر طرف‌های برجام که به زعم همین مسئولان دولتی جامعه جهانی اطلاق می‌شوند در مواجهه با ایران، هیچ اختلافی با آمریکا ندارند، طرح این ادعا که می‌گویند، خروج آمریکا از برجام این کشور را منزوی خواهد کرد، بیشترشبیه شوخی است. چنین مواضع نسنجیده‌ای جز گرا دادن به آمریکا برای اعمال فشار بیشتر و پایبندی کمتر به تعهدات خود نیست چراکه این پیام را منتقل می‌کند که عدم پایبندی واشنگتن به برجام هیچ هزینه‌ای برایش نداشته و ایران همچنان به تعهدات خود پایبند خواهد بود!
اظهارات صالحی قابل اعتنا و دقیق است
نوبخت با ‌اشاره به سفر رئیس‌جمهور به نیویورک گفت: برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است اما ما باید احتیاط را هم در نظر بگیریم چرا که ممکن است تا آخرین لحظه در این سفرها تغییراتی ایجاد شود اما تا امروز برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته است.
وی افزود: امیدواریم این ماموریت همچون سال‌های گذشته با موفقیت به پایان برسد، چرا که حذف تحریم‌ها و شکل‌گیری برجام از آثار همین سفرهاست.
سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که دولت برای پیگیری سرقت دو میلیارد دلاری آمریکا از اموال ایران چه اقدامی انجام داده است گفت: کمیته ویژه حقوقدانان برای اعلام جرم تشکیل شد؛ البته می‌دانید که بعضی از این پرونده‌های حقوقی سال‌های سال طول می‌کشد و ما هم امیدوارانه در دولت این مسائل را پیگیری می‌کنیم.
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که اظهارات آقای صالحی (رئیس‌سازمان انرژی اتمی) در مورد برجام موضع دولت است یا خیر، گفت: آقای صالحی یکی از انسان‌های باتجربه و مسئول در این زمینه هستند، قطعا مطالبی که بیان می‌کنند مطالب قابل اعتنا و دقیقی است چرا که ایشان هم صاحبنظر، صاحب اطلاع و هم صاحب نقش و مسئولیت است.
رئيس سازمان انرژي اتمي چندی پیش گفته بود که خروج آمريكا از توافق هسته‌اي ايران با 1+5 تأثيري بر آن نخواهد گذاشت، چرا که اگر آمریکا هم آن را نقض كند، «ديگر کشورها مسئوليت اجراي آن را بر عهده خواهند داشت.» اظهاراتی که حتی واکنش رسانه‌های زنجیره‌ای حامی دولت را هم برانگیخت و روزنامه آفتاب یزد در گزارشی در همین زمینه نوشت که در صورت خروج آمریکا از برجام شرکت‌های اروپایی بدون آمریکا همکاری با ایران نخواهند داشت و این یعنی اینکه عملا بدون آمریکا برجام معنایی نخواهد داشت.
واکنش نوبخت به تخلف انتخاباتی برخی از استانداران: آنها وظایف قانونی خود را انجام می‌دادند
نوبخت در ادامه سخنان خود در واکنش به بازداشت چند تن از استانداران به دلیل تخلفات انتخاباتی گفت: آنها داشتند وظایف قانونی خود را انجام می‌دادند. اینکه استانداری در دوره انتخابات از عملکرد دولت دفاع کند، تخلف نیست، البته ما برای قوه قضائیه استقلال قائل هستیم و می‌دانیم اگر هم شکایتی شده، قوه قضائیه همه استدلال‌ها را گوش می‌کند و سپس اظهارنظر خواهد کرد.
با کلانتری مدارا کنید!
نوبخت در ادامه درباره اظهارنظر رئیس ‌سازمان محیط‌زیست و انتقادهای صورت گرفته نسبت به اظهارات وی و اینکه گفته می‌شود اظهاراتش موجب تذکر رئیس‌جمهور شده است، گفت: آقای کلانتری فرد باهوش و محترمی هستند، صراحت لهجه دارد، انتظار نداشته باشیم همه پاسخ‌های استاندارد به کار ببرند، با او به خاطر دانش و تجربه وافرش مدارا کنید.
سخنگوی دولت ادامه داد: اینکه گفته شده رئیس‌جمهور از ایشان مُکدر است، چنین چیزی نیست و من این موضوع را نشنیده‌ام.
وی درباره احتمال معرفی کلانتری به عنوان وزیر نیرو به دلیل تخصصش در حوزه آب، گفت: اینکه ایشان گزینه وزارت نیرو باشد چنین چیزی نشنیده‌ام و چنین موضوعی مطرح نیست؛ چراکه تازه در این سمت منصوب شده است و امیدواریم شاهد موفقیت چشمگیر آقای کلانتری در سازمان محیط زیست باشیم.
تغییرات در سطح مدیران عالی استان‌ها
سخنگوی دولت در ادامه درمورد تغییرات در سطح مدیران عالی استان‌ها گفت: این تغییرات در حال انجام است، از زحمات تعدادی از استانداران و مدیران قدردانی خواهیم کرد و برخی از استانداران نیز جابه‌جا می‌شوند و به استان‌های دیگر می‌روند و برخی دیگر نیز که حُسن عملکردشان ثابت شده، در استان‌های دیگر مشغول می‌شوند و تعدادی استاندار جدید نیز مشغول به کار خواهند شد.
وی با بیان اینکه نباید وضعیت استان‌ها را معلق نگه داریم، گفت: وزیر کشور با تأمل و سرعت لازم این موضوع را در دستور کار دارد.
استفاده از همه ظرفیت‎های دیپلماتیک کشور درخصوص فاجعه میانمار
سخنگوی دولت در ادامه با ‌اشاره به فاجعه انسانی در میانمار و ظلمی که به مسلمانان این کشور روا داشته می‎شود، گفت: از همه ظرفیت‎های دیپلماتیک کشورمان در این خصوص استفاده خواهد شد. موضع ایران و دولت ایران در دفاع از مظلومان همواره بدون تغییر ادامه دارد و متاسفانه در مورد این فاجعه انسانی شاهد واکنش متناسب از سوی مراجع جهانی نیستیم.