kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۸۱۷
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۲
پس از قتل‌عام 3000 مسلمان

شورای امنیت بالاخره تصمیم گرفت نسل‌کشی میانمار را بررسی کند !

شورای امنیت سازمان ملل سرانجام پس از هفته‌ها انفعال و پس از کشته شدن3500 نفر و فرار کردن 370 هزار تن دیگر از مسلمانان میانمارتصمیم گرفت امروز نشستی را برای بررسی! این فاجعه برگزار کند.



کشتار مسلمانان میانمار تبدیل به یک تراژدی بین‌المللی شده است. این تراژدی واکنش‌های مختلفی را به همراه داشته است و حتی دالایی لاما رهبر بوداییان تبت نیز ضمن محکوم کردن این فاجعه اعلام کرده که اگر بودا نیز زنده بود به کمک مسلمانان میانمار می‌شتافت.
رهبر معظم انقلاب نیز دیروز اعلام کرد که این جنایت به معنای مرگ جایزه صلح نوبل است چرا که این جنایت‌ها تحت رهبری آنگ سان سوچی برنده این جایزه صورت می‌گیرند. اما با این وجود شورای امنیت سازمان ملل به عنوان مهمترین رکن این سازمان در 20 روز گذشته که دور جدید خشونت‌های علیه مسلمانان شروع شده و بیش از 3500 تن کشته و 370 هزار نفر فراری شده‌اند هیچ اقدام عملی انجام نداده است و در سایه فشار‌ها امروز قرار است در مورد این جنایت نشست برگزار کند.
 نشستی که هنوز مشخص نیست چه کمکی به مسلمانان میانمار خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، اعضای شورای امنیت سازمان ملل امروز نشستی را درباره خشونت‌ها در میانمار برگزار می‌کنند. این نشست به درخواست انگلیس و سوئد و در پی تشدید نگرانی‌های بین‌المللی از افزایش خشونت‌ها در ایالت راخین در غرب میانمار برگزار می‌شود. سفیر انگلیس در سازمان ملل اعلام کرده: «این نشست نشانگر نگرانی شدید شورای امنیت از وضعیت نابسامان بسیاری از روهینگیایی‌هایی است که برای فرار از ایالت راخین تلاش می‌کنند.»
«زید رعد الحسین»، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز روز دوشنبه با ابراز نگرانی نسبت به این مسئله اعلام کرد «مسئله اقلیت روهینگیا در میانمار نمونه‌ای کلاسیک از عملیات پاکسازی نژادی است.» شورای امنیت در ماه گذشته میلادی نیز نشستی محرمانه درباره میانمار برگزار کرده بود اما هیچ بیانیه‌ای در این باره صادر نشد. سفیر انگلیس در سازمان ملل هم گفته امیدوار است در نشست شورای امنیت توافقی کلی در این باره حاصل شود. برخی منابع اما به نقل از «دیپلمات‌های سازمان ملل»، اعلام کرده‌اند چین مخالف دخالت شورای امنیت در این مسئله است!
از سوی دیگر«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از دولت میانمار خواست تا ریشه‌ها و پیامدهای بحران قومیتی در استان راخین را در مدت زمان هفته جاری بررسی کرده و به آن رسیدگی کند. بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، موگرینی تأکید کرده که «از دولت میانمار انتظار دارد که گام‌های لازم برای رسیدگی به دلایل و نتایج فاجعه نسل کشی در منطقه راخین را در عرض یک هفته بردارد.»
آمریکا پیش از این اعلام کرده است میانمار را به خاطر نسل‌کشی مسلمانان سرزنش نمی‌کند!