kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۸۱۵
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۱
در بگرام

طالبان به کاروان ارتش آمریکا زد/13 نظامی کشته و 11 تن زخمی شدند

طالبان می‌گوید 13 تفنگدار آمریکایی را طی حمله‌ای در استان «پروان» شهر بگرام افغانستان به هلاکت رسانده و 11 تفنگدار دیگر را نیز زخمی کرده است. منابع رسمی وقوع حمله را تأیید می‌کنند اما درباره تلفات آن سکوت کرده‌اند.


شبه نظامیان طالبان اعلام کرده‌اند در نزدیکی «بگرام» محل استقرار بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان، علیه اشغالگران دست به عملیات زدند؛ به گزارش تسنیم، در این عملیات، یک کاروان خودروهای زرهی نیروهای آمریکایی هدف قرار گرفته است. فرماندهان آمریکایی و ناتو این حمله را تأیید کرده‌اند ولی در ارتباط با تلفات و خسارات احتمالی این حمله سکوت اختیار کرده‌اند.
اما، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان ضمن پذیرفتن مسئولیت این عملیات که در استان «پروان» انجام شده، شمار تلفات تفنگداران آمریکایی را 13 تن و مجروحان را نیز 11 نفر اعلام کرده است. مجاهد گفته، در این حمله سه خودروی زرهی آمریکایی هم منهدم شده است.
برخی منابع نیز گفته‌اند، حمله فوق، به شیوه انتحاری صورت گرفته است.چند روز قبل نیز یک عامل انتحاری، بمب همراه خود را مقابل در ورودی پایگاه بگرام منفجر کرد، که جراحت سه نظامی اشغالگر را به دنبال داشت. «دانارد دوایر» تحلیلگر و استاد دانشگاه‌های آمریکا اخیراً طی مقاله‌ای در نشریه «شرپورت تایمز» نوشته بود، اگر آمریکایی‌ها مردم افغانستان را می‌کشند، افغانستانی‌ها هم حق کشتن سربازان اشغالگر را دارند. این مقاله جنجالی سر و صدای زیادی به پا کرد.
پارلمان افغانستان علیه ترامپ
خبر دیگر اینکه شماری از نمایندگان پارلمان افغانستان خواستار لغو توافقنامه امنیتی این کشور و آمریکا شدند. این نمایندگان می‌گویند آمریکا هیچ برنامه‌ای برای برقراری ثبات در افغانستان ندارد و حتی برای طولانی شدن جنگ، تلاش می‌کند.
آنها همچنین راهبرد جدید «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در افغانستان را در اصل، تداوم بمباران و کشتار مردم می‌دانند. «منور شاه بهادری» نماینده مردم هرات در پارلمان گفته، «اگر استراتژی جدید آمریکا، به معنی افزایش حملات هوایی باشد، برای مردم افغانستان قابل قبول نیست.»
«ترامپ» اخیراً راهبرد خود را در افغانستان اعلام کرد، که بخش مهم آن، تقویت نیروهای آمریکایی در افغانستان است.
تظاهرات ضد آمریکایی
ده‌ها نفر از اهالی شهرستان‌های شمال کابل اما با حضور در بزرگراه کابل- پروان در شهرستان «قره‌باغ»، اهانت نیروهای آمریکایی به مقدسات اسلامی را محکوم کردند و شعارهای ضد آمریکایی سردادند.
تظاهر کنندگان با بستن بزرگراه کابل- پروان، بر لزوم اقدام قاطع دولت افغانستان در برابر توهین نیروهای آمریکایی به ارزش‌های اسلامی تأکید کردند. «احمد تمیم» یکی از تظاهرات‌کنندگان گفت: «عذرخواهی نیروهای خارجی بعد از توهین به مقدسات اسلامی دردی را دوا نمی‌کند. آنها به اسلام و مسلمانان توهین کرده‌اند.»
دوشنبه گذشته نیز پارلمان افغانستان با صدور بیانیه‌ای، هتاکی نظامیان آمریکایی به مقدسات اسلامی در استان پروان را محکوم کرد. نظامیان آمریکایی هفته گذشته برگه‌های توهین‌آمیزی علیه اسلام را از هوا در برخی مناطق استان پروان پخش کردند.