kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۸۱۴
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۱

خط و نشان اتمی پیونگ‌یانگ برای آمریکا همزمان با تصویب تحریم‌های شورای امنیت



سرویس خارجی-
در پی اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه پیونگ یانگ، کره شمالی تهدید کرد، «اقدامات آتی این کشور باعث خواهد شد که آمریکا دردناک‌ترین تجربه ممکن را داشته باشد.»
شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه با تلاش‌های آمریکا و  به اتفاق آرا با استناد به آنچه «تهدید شمال شرق آسیا و کل جهان در پی آزمایش‌های هسته‌ای اخیر کره شمالی» خوانده، این کشور را تحریم کرد. تحریم‌های جدید به شدت واردات نفت کره شمالی را محدود، صادرات منسوجات این کشور را به طور کلی ممنوع و کارگران فعال در خارج از این کشور را به بازگشت به این کشور ملزم می‌کند. برخی نمایندگان کشورهای حاضر در شورای امنیت در اظهار نظرهای پس از تصویب قطعنامه اعلام کردند، این تحریم‌ها آن قدر شدید نیستند که آسیبی به کره شمالی برسانند و تنها با هدف هشدار دادن به این کشور برای بازگشت به مسیر مذاکره، اعمال شده‌اند.
با این حال ،«هان تائه سانگ» نماینده کره شمالی در سازمان ملل در واکنش به این قطعنامه گفت که «آمریکا بازی وحشیانه‌‌ای برای وارونه کردن توسعه قدرت اتمی کره شمالی در پیش گرفته اما پیونگ یانگ در این زمینه به تکامل رسیده است.» به گفته وی، «اقدامات آتی کره شمالی باعث خواهد شد که آمریکا دردناک‌ترین تجربه ممکن را داشته باشد.» وی به نمایندگی از کشورش شدیدا از قطعنامه جدید شورای امنیت علیه کره شمالی انتقاد کرد.
ذوق‌زدگی نیکی هیلی
نیکی هیلی نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل اما بعد از پایان نشست شورای امنیت در حالی که بسیار خوشحال به نظر می‌رسید گفت: «اگر کره شمالی به مسیر خطرناک فعلی خود ادامه دهد ما فشار را بیشتر خواهیم کرد. انتخاب با خودشان است. ما همچنان می‌گوییم که جهان یک کره شمالی هسته‌ای را به هیچ وجه تحمل نخواهد کرد. وقتی تحریم‌های جدید به تحریم‌های قبلی اضافه شود 90 درصد صادرات کره شمالی ممنوع خواهد شد و از آن جلوگیری می‌شود.»
قطعنامه تلطیف شده بود
خبرگزاری رویترز نیز نوشت، این قطعنامه پیشنهاد آمریکا بود اما به نسبت پیش‌نویس اولیه تغییرات زیادی در آن صورت گرفت. در پیش‌نویس اولیه کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، هواپیمایی ملی این کشور و همچنین کاهش صادرات نفت به این کشور نیز هدف تحریم‌ها بود اما در طرح نهایی و با فشار دیگر اعضای شورای امنیت (چین و روسیه) این بندها حذف شد.
این قطعنامه نهمین قطعنامه شورای امنیت علیه پیونگ یانگ از سال 2006 است. این قطعنامه در واکنش به ششمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی صادر شده است که حدود 10 روز پیش توسط پیونگ یانگ انجام شد. آخرین آزمایش کره‌شمالی یک بمب هیدروژنی بسیار قوی بود که انفجار آن در زیر زمین زلزله‌ای به قدرت 6/3 ریشتر ایجاد کرده بود.
واکنش‌ها
به دنبال تصویب قطعنامه تحریم‌های جدید علیه کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل، چندین کشور جهان از جمله هم‌پیمانان آمریکا در آسیا از تصویب این تحریم‌ها استقبال کردند. ژاپن و کره جنوبی گفتند اگر پیونگ یانگ دست از پیشبرد تهاجمی تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیکش برندارد آماده اعمال فشارهای بیشتر علیه پیونگ یانگ هستند. دولت کره جنوبی نیز اظهار داشت: «کره شمالی باید بفهمد که به چالش کشیدن بی‌محابای صلح بین‌الملل تنها تحریم‌های بین‌المللی شدیدتر علیه آن را موجب خواهد شد.» با این حال کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرده «تنها راه برای آنکه پیونگ یانگ به انزوای دیپلماتیک خود پایان داده و از فشارهای اقتصادی رهایی پیدا کند پایان دادن به برنامه هسته‌ای خود و از سرگیری گفت‌وگو است.»
شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن نیز از این قطعنامه استقبال کرده و گفته: «این مهم است که سیاست‌های کره شمالی را با تحمیل سطح بالاتری از فشارها تغییر دهیم.» نماینده چین در سازمان ملل نیز از همه طرف‌ها خواست، هر چه زودتر به میز مذاکرات برگردند.
«لیو جیه یی» همچنین از همه طرف‌های درگیر در موضوع تنش‌ها در شبه جزیره کره خواست آرامش خود را حفظ کنند و بر تنش‌ها نیفزایند.
پیش از این چین و روسیه با ارائه پیشنهادی مشترک درخصوص تنش‌ها در شبه جزیره کره، خواستار تعلیق همزمان آزمایش‌ موشکی، اتمی کره شمالی به موازات تعلیق مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی شده بودند.