kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۸۱۲
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۱

درخواست دیده‌بان حقوق بشر از سازمان ملل برای بازگرداندن آل‌سعود به لیست قاتلان کودکان یمنی


سرویس خارجی-
دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده ائتلاف سعودی در حملات ۲ ماه اخیر در یمن، ۳۹ غیرنظامی از جمله ۲۶ کودک را کشته و جنایات جنگی مرتکب شده است بنابراین سازمان ملل باید نام این کشور را به لیست سیاه بازگرد‌اند.
در حالی که حملات کور ائتلاف سعودی به یمنی‌ها از دو سال و نیم قبل همچنان ادامه دارد، حالا دیدبان حقوق بشر بر وقوع ارتکاب «جنایات جنگی» این ائتلاف در یمن برای چندمین بار تاکید کرده است. به گزارش رویترز، دیدبان حقوق بشر، ائتلاف به رهبری سعودی در جنگ یمن را به جنایات جنگی متهم کرده است.
 طبق اعلام این نهاد حقوق بشری، فقط در حملات هوایی دو ماه اخیر ائتلاف سعودی، 39 یمنی از جمله 26 کودک جان خود را از دست داده‌اند.
بنا به اعلام دیدبان حقوق بشر، ائتلاف سعودی 5 حمله هوایی «عامدانه» یا «ناشیانه» هم به 4 منزل مسکونی و یک خواربار فروشی در یمن انجام داده که در این حملات مغایر با قوانین جنگ، جان غیرنظامیان گرفته شده است. «سارا لیا ویتسون» مدیر بخش خاورمیانه دیدبان حقوق بشر در این مورد اعلام کرده: «این موضوع بر ضرورت بازگشتن فوری ائتلاف سعودی به فهرست سالیانه «لیست شرم» سازمان ملل(لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان) تاکید می‌کند. خرداد سال گذشته بان کی مون دبیر کل سابق سازمان ملل اعتراف کرد، برداشتن نام ائتلاف تحت امر عربستان از این فهرست سیاه، به دلیل تهدیدهای برخی کشورها از جمله عربستان مبنی بر قطع حمایت‌های مالی‌ از سازمان ملل صورت گرفته است. این اعتراف رسوایی بزرگی را برای سازمان ملل رقم زد.
از سوی دیگر، مرکز قانونی حقوق و توسعه یمن در آخرین آمار خود از تلفات حملات عربستان و ائتلاف آن به یمن پس از گذشت 900 روز متوالی اعلام کرد، بیش از 12 هزار و 907 نفر از غیرنظامیان یمنی از جمله 768 کودک و 980 زن کشته و 21 هزار و 165 نفر دیگر از شهروندان یمنی از جمله 598 کودک و 2 هزار و 149 زن زخمی شده‌اند. (البته برخی آمارها شمار شهدا را بیش از 15 هزار نفر ذکر کرده اند) مرکز حقوق و توسعه یمن در ادامه گزارش خود اعلام کرده که طی این مدت، 15 فرودگاه، 14 بندر، یک هزار و 941 جاده و پل، 165 ایستگاه و نیروگاه برق، 409 منبع و کانال آب، 372 شبکه و ارتباطات و یک هزار و 645 تاسیسات دولتی در استان‌های مختلف یمن تخریب شده است.
 در ادامه گزارش آماری این مرکز قانونی می‌خوانیم 406 هزار و 289 منزل مسکونی و 773 مسجد نیز در حملات سعودی ویران و یا دچار آسیب دیدگی شده‌اند. 269 بیمارستان و مرکز بهداشت، 791 مدرسه و موسسه آموزشی، 114 تاسیسات دانشگاهی، 240 مرکز گردشگری، 103 مرکز ورزشی و 26 موسسه رسانه‌ای در استان‌های مختلف یمن نیز ویران شده‌اند. علاوه بر آن، حدود 1200 مدرسه به دلیل آسیب‌دیدگی ناشی از حملات عربستان، برای آموزش مناسب نیستند و حدود یک میلیون و 800 هزار کودک یمنی نیز مجبور به ترک تحصیل شدند.