kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۸۱۱
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۱
بعد از ترکمن‌ها و پارلمان کردستان عراق

عرب‌های کرکوک‌ هم همه‌پرسی استقلال کردستان را تحریم کردند

پس از مخالفت‌های داخلی در منطقه کردستان عراق و شهر «مندلی» با برگزاری همه‌پرسی استقلال در منطقه مذکور، شهروندان عرب ساکن استان کرکوک هم با این همه‌پرسی مخالفت کردند. بارزانی گفته قصد ندارد کرکوک را به دولت مرکزی عراق پس دهد!


در حالی که به سوم مهر یعنی روز برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق نزدیک می‌شویم، مخالفت‌ها با این همه‌پرسی در درون و یا حاشیه‌های این منطقه بیشتر می‌شود.
به گزارش فارس، شهروندان عرب ساکن استان کرکوک از اربیل خواستند در مورد برگزاری همه‌پرسی جدایی در این استان، تجدیدنظر کند. استان کرکوک هر چند بخشی از منطقه خودمختار کردستان عراق محسوب نمی‌شود، ولی «مسعود بارزانی» رئیس این منطقه به همراه «نجم‌الدین کریم» استاندار کرکوک، قصد دارند در این استان نیز همه‌پرسی برگزار کنند تا بدین ترتیب، زمینه‌های ادغام این استان نفت‌خیز به منطقه خودمختار فراهم شود. پیش از این، شهروندان ترکمن استان کرکوک هم به برگزاری این همه‌پرسی اعتراض کرده بودند. «یوسف محمد» رئیس پارلمان منطقه کردستان عراق نیز ضمن مخالفت با برگزاری این همه‌پرسی، آن را زمینه‌ساز بی‌ثباتی در عراق و منطقه دانست.
کردهای ساکن شهر «مندلی» در استان «دیاله» عراق هم با برگزاری تظاهرات، با همه‌پرسی مذکور مخالفت کرده‌اند.کارشناسان می‌گویند، چون مبنای مطالبه بارزانی برای برگزاری همه‌پرسی، قومیتی‌ است، این مسئله زمینه‌ساز بحران‌های زیادی در عراق و منطقه خواهد بود.
از بغداد نیز خبر رسیده، 120 نماینده پارلمان این کشور از رئیس پارلمان خواستند مخالفت پارلمان را با همه‌پرسی مذکور اعلام کند.
شکایت از بارزانی
در بغداد همچنین، حزب «الوفاء الوطنی العراق» علیه بارزانی و استاندار کرکوک به دادگاه فدرال عراق شکایت کرد. این حزب اعلام کرده، دادخواست خود را با استناد به ماده اول قانون اساسی عراق تنظیم کرده است. این ماده می‌گوید، جمهوری عراق به عنوان یک نظام فدرال واحد و مستقل و دارای حاکمیت است.
آماده‌باش ارتش عراق
از سوی دیگر خبر رسیده دولت عراق ارتش این کشور را در طول مرزهای منطقه خودمختار کردستان عراق تقویت کرده تا جلوی حمله احتمالی نیروهای پیشمرگ به کرکوک را بگیرد.
به گزارش ایسنا، یک منبع نظامی گفت که نیروهای ارتش عراق هم‌اکنون در منطقه مذکور در حال آماده‌باش هستند.
 این منبع نظامی که نام وی ذکر نشده، اعلام کرده که آزادسازی شهرستان «الحویجه» با الحاق مجدد کرکوک به خاک عراق و دولت مرکزی همراه خواهد بود. الحویجه هم‌اکنون در اشغال داعش است و در کرکوک نیز نیروهای پیشمرگ کرد حضور دارند.
بارزانی نیز یکبار دیگر اعلام کرد که برگزاری همه‌پرسی، حق قانونی مردم منطقه کردستان عراق است.
گفتنی است در میان کشورهای خارجی تنها آل‌سعود و رژیم جعلی صهیونیستی موافق برگزاری همه‌پرسی استقلال در کردستان عراق هستند.
در آخرین موضعگیری صهیونیست‌ها، «ایلیت شاکید» وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی مجددا حمایت صریح اسرائیل را از برگزاری همه‌پرسی در منطقه خودمختار کردستان عراق اعلام کرد. «شاکید» گفت: «ما قویا از استقلال کردستان عراق حمایت می‌کنیم.» کارشناسان می‌گویند، پس از افول داعش در منطقه، رژیم صهیونیستی به دنبال یک بحران جایگزین می‌گردد و در حال حاضر به مسئله جدایی‌طلبی در کردستان عراق دل‌ خوش کرده است.