kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۷۹۳
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۴
تداوم راه انقلاب اسلامی در نگاه امام و رهبری

انقلابی برای همیشه تاریخ



«انقلاب ادامه‌ دارد. اینکه بعضی‌ها این‌جور القا کنند، این‌جور بنویسند و بگویند که «خب انقلاب یک حادثه‌ای بود، تمام شد؛ برگردیم به زندگی عادی»، این خیانت به انقلاب است؛ انقلاب تمام نمی‌شود. من آن روز در این جمعِ این آقایانِ مسئولین گفتم؛ انقلاب، هنجارهای گذشته را به هم می‌ریزد، هنجارهای جدیدی را در جامعه به وجود می‌آورد. حفظ این هنجارهای جدید، تداوم انقلاب است؛ و اینها سخت است، اینها کارهای مشکلی است.
همان دست‌ها و همان قدرت‌هایی که با اصل انقلاب با همه‌ وجود مخالف بودند و کارشکنی می‌کردند، با همین تداوم هنجارهای انقلابی [هم] مخالفت خواهند کرد، دشمنی خواهند کرد؛ کما اینکه می‌بینید دارند می‌کنند. بنابراین اگر انقلاب مبارزه لازم داشت تا به پیروزی برسد، امروز هم مبارزه لازم است تا بتوانیم این هنجارهای انقلاب را تثبیت کنیم؛ باید به نتیجه برسانیم تا جامعه بشود جامعه‌ اسلامی. (بیانات اخیر مقام معظم رهبری امام خامنه ای6/6/96)
«خیانت انقلابی» برخی از خواص در بزنگاه‌های حادثه‌های تاریخی، تلخ یا شیرین در حافظه تاریخی مردم آنچنان خودنمایی می‌کنند که در افکار عمومی همیشه جان داشته و برخی از این خیانت‌ها در لا به لای کتاب‌ها حیات دارند اما برخی حادثه‌ها اصلا حادثه نیستند بلکه پشت آن یک جریان، فکر و آرمان قرار دارد که پس از وقوع، تازه آغاز می‌شوند و کم و کیف این آغاز به پایبندی همان آرمان‌ها و تحرک مداوم جریان بستگی دارد.
کارشناسان سیاسی معتقدند انقلاب اسلامی ایران، آغازی پس از انجام بود که اگر آن را یک حادثه محصور به زمان و مکان بنامیم یقینا علیه این جریان و حرکت عظیم اجحاف کردیم و کسانی هم که از روی به اصطلاح عامی - شکم سیری -  انقلاب را تمام شده می‌بینند و از ادامه دادن سودی نمی‌برند شاید بتوان گفت دچار یک خیانت فکری - انقلابی شده‌اند.
شناخت انقلاب اسلامی
برای آنکه انقلاب ادامه یابد در گام اول باید انقلاب و گفتمان امام و رهبری را به صورت کامل و صحیح بشناسیم؛ لازم است به بازخوانی انقلاب و آرمان‌های آن بپردازیم، انقلاب یک تحول و دگرگونی است از بدی‌ها به سمت خوبی‌ها که حد و سقف هم ندارد.
بدون شک زمانی می‌توان گفت از انقلاب دفاع می‌کنیم که این حرکت رو به رشد و مداوم ادامه پیدا کند. انقلاب یک موجود زنده و پویا است که باید روز به روز و سال به سال وضعیت کشور بهبود یابد و معضلات کمتر شود. لازم است بدون وقفه حرکت به سمت آرمان‌ها ادامه یابد.
اما اگر به وضع موجود قانع شدیم و انقلاب پویایی خود را از دست داد و از آرمان‌هایی که طراحی کرده بودیم فاصله گرفتیم طبیعی است که از مسیر خارج شده و دیگر پایبند نخواهیم بود، ذات انقلاب پویا است، نباید یک لحظه هم متوقف گردد.
آیت‌الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «به طور کلی ماهیت دین ماهیت انقلاب است که مردم را پیوسته رشد داده و از حالی به حالی بر می‌گرداند.»
وی ادامه می‌دهد: «دین اسلام دین ساکن نیست، ثابت است ولی علی الدوام پیروانش را به تعالی می‌رساند، ماهیت دین ماهیت انقلابی بوده بنابراین شناخت این انقلاب وابسته به شناخت دین است.»
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم می‌افزاید: «فطرت آفرینش یک فطرت متحرک است و شناخت دین هم مساوی است با این فطرت آفرینش و شناخت انقلاب نیز مساوی است با شناخت دین که همیشه در مرحله تکامل و تکاپو است.»
عمل انقلابی در نظام اسلامی
توجه به پیشرفت‌های فراوان کشور در نتیجه عملکرد انقلابی در سال‌های پس از پیروزی که همراه پرداخت هزینه‌های سنگین بوده، از دستاوردهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
پرویز سروری عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه کیهان می‌گوید: «انقلاب یک حادثه نبود بلکه یک فرآیند انقلابی بود که گذشته، حال و آینده دارد.»
وی ادامه می‌دهد: «انقلاب به وسیله یک سلسله عوامل به وجود آمده و متاسفانه عده‌ای به دنبال این هستند که انقلاب را حادثه عنوان کنند که صرفا قدرت را منتقل کرده و رسالت دیگری نداشته است.»
سروری تاکید می‌کند: «این درحالی است که امام راحل، جمهوری اسلامی را به وجود آورده که خود دو بخش است، جمهوریت و اسلامیت که بخش جمهوریت را ارزش‌های اسلامی اداره می‌کند و حادثه دانستن انقلاب خیانت به خون شهیدان است که برای تحقق این انقلاب جان خود را فدا کردند.»
عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با ‌اشاره به تاثیر عمل انقلابی در پیشرفت کشور بیان می‌کند: «متاسفانه برخی انقلابی‌گری را تندروی ترجمه می‌کنند که جامعه را به انحطاط می‌کشاند درحالی که انقلاب آن چیزی است که امام و رهبری تبیین کردند؛ یعنی مردم سالاری دینی و حرکت در مسیر آزادی، استفاده از علم و فناوری که در جهت رشد و شکوفایی کشور باشد، چرخش نیروی انسانی، شایسته سالاری که همه این‌ها ارزش‌های انقلاب اسلامی است.»
وی در پایان خاطر نشان می‌کند: «ارزش‌های نام برده موجب پسرفت نخواهد شد و هنگامی که تاریخ را مرور می‌کنیم اتفاقا هرکجا به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب توجه شده آنجا پیشرفت کرده و در قسمت‌هایی که این ارزش‌ها کمرنگ شده ما توقف و پسرفت داشته ایم.»
صدور انقلاب اسلامی
 دشمنان نظام از ویژگی انقلابی‌گری مردم و نظام اسلامی در هراسند و با هر اقدامی می‌خواهند کشور ما را همانند سایر حکومت‌های دنیا که طبق یک سری قواعد خاص حرکت و اقدام می‌کنند، مطابقت دهند.
تداوم انقلاب و انقلابی‌گری برای همه دوران‌ها و جریان انقلاب در همه دوران‌ها نیازمند گسترش تفکر انقلابی در کشور است و باید جوان‌ها انقلابی بوده و این حرکت را ادامه دهند.
استکبار در ابتدا دنبال نابودی نظام جمهوری اسلامی به هر نحوی بود، پس از آن تلاش می‌کرد آرمان‌های مسئولان کشور را کم رنگ کند و در نهایت قصد داشت از صدور و گسترش مرزهای جغرافیایی انقلاب جلوگیری کند.
این درحالی است که بحث صدور انقلاب به عنوان سیاسی‌ترین راهبرد انقلاب و معنوی‌ترین اثرات انقلاب‌ است و جزو برنامه‌های بلندمدت محسوب می‌شود.
انقلاب اسلامی ما، انقلاب مظلوم علیه ظالم و انقلاب بیداری است که نه تنها مربوط به جهان اسلام بلکه در تمام دنیا به وجود آمده است.
کارشناسان سیاسی معتقدند علت دشمنی آمریکا با ایران اسلامی، انرژی هسته‌ای نیست بلکه آن‌ها از انقلابی که امروزه مرزها را در نوردیده و نفوذ معنوی خود را برای خارج کردن کشورها از زیر سیطره ظالمان توسعه داده است، به شدت در هراس هستند.
دشمنان از گفتمان انقلاب اسلامی ما ترس و وحشت دارند تمامی انقلاب‌های ۵۰ سال گذشته انحراف پیدا کرده است اما در ایران یک مدل فرماندهی وجود دارد که زیر سایه ولی فقیه و همدلی دوطرفه مردم با مسئولان باعث شده تا ثبات انقلابی شاهد باشیم و دشمنان می‌خواهند این مسئله را تخریب کنند.
حسین متفکر کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «درباره انقلاب دیدگاه‌ها و نظریات مختلفی وجود دارد، در تاریخ غربی انقلاب وقتی به نظامی تبدیل می‌شود در نهایت به پایان می‌رسد چون اهداف بالاتری برای آن متصور نیستند.»
وی ادامه می‌دهد: «با رویکرد اسلامی و دیدگاه‌های حضرت امام خمینی، انقلاب ما یک حرکت مستمر، جوشنده و یک موجود زنده‌ای است که حرکت ارگانیکی آن منجر به محصولات بسیاری در داخل و وادی بین‌الملل می‌شود.»
متفکر می‌افزاید: «انقلاب اسلامی یک انقلاب جهانی است که محصولات زیادی را ایجاد کرده و همچنان به راه خود ادامه می‌دهد و هدف خود را رسیدن به حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) قرار‌داده است، وقتی اهداف چنین انقلابی رسیدن به حکومت واحد جهانی منجی بشریت است و دارای ابعاد و روش، هدف و رهبری متفاوت از انقلاب‌های دیگر دارد بنابراین این انقلاب، قطعا پویا و زنده است که در هر مرحله زایش و محصولاتی دارد.»
این کارشناس مسائل سیاسی اضافه می‌کند: «از جمله محصولات انقلاب می‌توان به ایجاد نظام اسلامی به نام جمهوری اسلامی ایران آگاهی بخشی به ملت‌های مسلمان و مستضعف جهان و مقابله با استکبار جهانی و پویا کردن نهضت اسلامی ملت فلسطین‌اشاره کرد.»
وی خاطرنشان می‌کند: «یکی از محصولات نهایی انقلاب اسلامی ایجاد محورمقاومت در مقابل زیاده خواهی رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی در منطقه است.»
متفکر تاکید کرد: «رهبریت این انقلاب یک امامت مستمر است که توقف آن امکان ندارد، همچنین رویکردهای اجتماعی و مردمی آن نیز همچنان خروشان هستند، از طرف دیگر انقلاب اسلامی مبتنی بر مذهب زنده، پویا و بالنده‌ای به نام اسلام ناب محمدی(ص) است.»
این کارشناس مسائل سیاسی با‌اشاره به اینکه تئوریسین و معمار انقلاب اسلامی این انقلاب را جهانی تعریف کرده است، می‌گوید: «انقلاب جهانی جمهوری اسلامی در هسته و مرکزیت آن مسائلی چون مبارزه با ظلم و نارسایی اجتماعی قرار دارد که هدف آن استقرار نظام جهانی مبتنی بر آرمان ارزش‌های دینی است و حضرت امام گفته بودند تا پرچم حق در عالم به اهتزاز در نیاید همچنان به حرکت خود ادامه خواهیم داد.»
وی ادامه می‌دهد: «همه می‌دانند که اتصال به حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) نیازمند هوشمند شدن اجتماعات است که می‌توان آن را در قالب جمهوری اسلامی ایران و پویایی انقلابی ایجاد کرد.»