kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۵۸۹
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۴

اهمیت شکست حصر دیرالزور به روایت روسیه، حزب‌الله و سوریه



سرویس خارجی -
دولت‌های سوریه و روسیه و جنبش حزب‌الله لبنان پیروزی بر «داعش» در استان «دیرالزور» را یک پیروزی بزرگ و راهبردی خوانده و اعلام کردند با این پیروزی کار داعش در سوریه تقریبا یکسره شد.
درحالی‌که نیروهای مقاومت و ارتش سوریه مشغول برچیدن آخرین مواضع داعش در استان دیرالزور هستند و تکفیری‌ها را تارومار می‌کنند، پیامدهای این پیروزی در کل سوریه و عراق، خود را نشان می‌دهد؛ در محافل سیاسی و شهرهای این دوکشور امید به صلح و پایان تروریسم قوت گرفته و در جبهه‌های نبرد نیز به همان میزان که روحیه رزمندگان و نیروهای دولتی تقویت شده، یک فروپاشی را نیز هم در روحیه و هم در تشکیلات میدانی تروریست‌ها شاهد هستیم.در واکنش به این پیروزی عظیم، مقامات مثلث سوریه، روسیه و حزب‌الله که هر سه سرگرم نبرد با تکفیری‌ها هستند، اظهارات نویدبخشی را در ارتباط با بحران جاری در این کشور، بر زبان آورده‌اند و وقایع دیرالزور را یک «نقطه عطف» در جنگ شش ساله سوریه دانستند.
به گزارش تسنیم، وزارت خارجه سوریه پیشروی گسترده در دیرالزور که تا 50 هزار کیلومترمربع را دربر می‌گیرد، یک «دستاورد بشارت‌دهنده» پیروزی نهایی دانسته است.وزارت دفاع روسیه نیز موفقیت‌های کنونی ارتش سوریه در دیرالزور را «بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین شکست تروریست‌های داعش طی سه سال اخیر» اعلام کرده است.«حاج ابومصطفی» فرمانده میدانی جنبش حزب‌الله لبنان اما پیروزی در دیرالزور را یک «پیروزی بزرگ و راهبردی» عنوان داشته است. به گزارش خبرگزاری صداو سیما، این فرمانده حزب‌الله گفته: «ما (پس از این پیروزی) به سوی یک پیروزی دیگر و آزادسازی تمام سرزمین سوریه رهسپار می‌شویم.»
«خضر نورالدین» عضو شورای مرکزی حزب‌الله نیز با بیان اینکه «عناصر داعش روحیه خود را از دست داده‌اند»، اظهار داشت: «شکست‌های پیاپی گروه‌های تروریستی، اعتماد به تکفیری‌ها را از بین برده و پایان کار داعش در سوریه و عراق نزدیک است.»وی حتی گفته «آمریکا، اروپا، اسرائیل و برخی کشورهای غربی که در پشت فتنه داعش قرار داشتند، اعتماد خود را نسبت به (آینده) آن از دست داده‌اند.»وی در ادامه پیش‌بینی کرده «از این پس حملات تروریستی داعش در کشورهای حامی تروریسم، افزایش یابد.»
تحولات میدانی
ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اما سه پاسگاه مرزی را در مناطق مرزی نزدیک به اردن، از لوث تروریست‌ها پاکسازی کردند.
طی روزهای گذشته شماری از عناصر تروریستی وابسته به «ارتش آزاد» توانستند از خاک سوریه خارج شوند و به اردن بروند. در این میان، هفت تن از عناصر ارتش آزاد در استان «درعا» به اسارت عناصر داعش درآمدند و تروریست‌های داعش نیز آنها را سر بریدند.
جنگنده‌های ائتلاف ضدداعش نیز با بمباران مواضع تکفیری‌ها در «البوکمال» سوریه، 25 عضو داعش را کشتند. از جبهه تروریست‌ها نیز خبر رسیده، یک والی داعش برای حفظ جان خود در دیروالزور، از مقابل نیروهای دولتی و مقاومت گریخت و سرکرده‌های داعش هم 17 تن از تروریست های تحت فرمان خود را به جرم فرار، اعدام کردند.