kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۵۰۴
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳

خسارات سنگین سیل و آبگرفتگی ‌در استان گیلان


استاندار گیلان، برآورد اولیه خسارت ناشی از بارش شدید باران در گیلان را 50 میلیارد تومان دانست و گفت: برخی از خیابان‌ها، پل‌ها و دیواره‌ها آسیب دیده‌اند و لذا احتمالا خسارت بالغ بر 50 میلیارد تومان است.
به گزارش ایسنا، محمدعلی نجفی در حاشیه نشست بررسی کمک‌رسانی به مناطق آسیب دیده گیلان در بارش سنگین باران روز جمعه، اظهار کرد: مدیران استانی و شهرستانی در اولین اقدام شرایط اسکان حدود 500 خانوار آسیب دیده را فراهم کردند.
وی با ‌اشاره به حضور به موقع نیروهای امدادی استان و شهرستان به ویژه هلال احمر در تامین ارزاق مورد نیاز بیش از 500 خانوار، افزود: برای خانوارهایی که دچار آسیب حداقلی شدند، از امکانات بنیاد مسکن استان برای بازسازی خانه‌هایشان کمک می‌گیریم.
وی با بیان اینکه خانه چند صد خانوار کاملا تخریب شده است، تصریح کرد: با کمک مدیران استانی و معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، حداکثر تا پایان امروز تعداد خانوارها را مشخص می‌کنیم.
استاندار گیلان از پرداخت تسهیلات 5 میلیون تومانی به خودروهای آسیب دیده خبر داد و خاطرنشان کرد: در قالب ستاد اقتصاد مقاومتی، چگونگی تحت پوشش قرار‌دادن کارگاه‌های تولیدی آسیب دیده از طریق پرداخت وام‌های قرض الحسنه و صندوق کارآفرینی امید مورد بررسی قرار می‌گیرد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان نیز از توزیع اقلام زیستی اولیه از سوی این جمعیت بین اهالی دو روستا در شهرستان لنگرود خبر داد.
به گزارش ایسنا، مهدی ولی پور گفت:  اقلام زیستی اولیه بین اهالی دو منطقه دیوشل و تالش محله شهرستان لنگرود توزیع شد، این اقلام شامل سبد غذایی، ست ظروف، موکت و پتو بین 200 تا 300 خانوار در دو منطقه یاد شده است.
وی با ‌اشاره به آماده باش کامل نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر گیلان بیان کرد: امدادگران این جمعیت تاکنون برای اسکان اضطراری مسافران در لاهیجان، رودسر، لنگرود و امدادرسانی به تعدادی از خانواده‌ها در این شهرستان‌ها اقدام کرده‌اند.
وی همچنین از امدادرسانی به 1885 نفر در راه مانده و آسیب دیده در پی بارش شدید باران در این استان خبر داد.
ولی پور افزود: 418 خانواده در شهرستان‌های لنگرود، لاهیجان، رودسر، آستانه‌اشرفیه، رودبار، املش و صومعه‌سرا از سوی هلال احمر استان گیلان امدادرسانی شدند.
وی با ‌اشاره به تخلیه آب منازل افراد در بارش شدید باران و اسکان اضطراری مسافران و سایر افراد، اظهار کرد: 54 مورد تخلیه آب منازل و اسکان 500 خانوار از سوی امدادگران هلال ‌احمر گیلان انجام شد. توزیع 800 کیلو روغن،  هزار قرص نان، 760 کیلو حبوبات، 226 کیلو قند و شکر، 1500 قوطی کنسرو، 240 دست ست ظروف، یک تن برنج، 150 تخته موکت و 320 تخته پتو بین این خانوارها توزیع شده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان خاطر نشان کرد: 15 تیم با بیش از یکصد نیروی عملیاتی با 29 خودروی کمک دار، عملیاتی و موتور پمپ برای امدادرسانی اقدام کردند.
بنابراین گزارش همچنین رئیس عملیات هلال‌احمر شهرستان لاهیجان از امدادرسانی به 120 خانوار مسافر در پی بارش شدید باران در بامداد امروز در شهرستان لاهیجان خبر داد.
علی اصغری با بیان این‌که باران باعث آبگرفتگی در چند نقطه از شهرستان لاهیجان شده است، گفت:با توجه به بارش شدید باران به مسافران امدادرسانی شده است.
وی افزود: به مسافران در ورزشگاه شهرستان لاهیجان اسکان داده شد.
علی اصغری با بیان این‌که به این خانوارها پتو، نان خرما و آب معدنی داده شده است، خاطرنشان کرد: سه تیم پشتیبان و دو تیم واکنش سریع برای امدادرسانی در این شهرستان مستقر هستند.
وزیرکشور در تماس تلفنی با استاندار نحوه کمک‌رسانی به مناطق سیل زده گیلان را پیگیری کرد.
محمدعلی نجفی، استاندار گیلان در تماس تلفنی وزیر کشور توضیحاتی از اقدامات انجام شده در مناطقی از استان که در پی بارش شدید باران بامداد روز جمعه، 17 شهریور دچار آبگرفتگی شده اند، ارائه کرد.
در همین زمینه، نجار، رئیس‌سازمان مدیریت بحران کشور و معاون بازسازی بنیاد مسکن کشور به دعوت استاندار گیلان امروز، در سفر به گیلان، از برخی مناطق استان که دچار آبگرفتگی شده‌اند، بازدید می‌کند.
نجفی با سفر به شهرستان‌های لنگرود و لاهیجان، ضمن بازدید از مناطقی که دچار آبگرفتگی شده بودند، در جریان خدمت رسانی به مردم این مناطق قرار گرفت.
وی پس از این بازدید و حضور در ستاد مدیریت بحران شهرستان لاهیجان، گفت: آسیب‌های ناشی از بارش شدید باران در استان به ویژه مناطق شرقی، بررسی و تسهیلات اعتباری کوتاه مدت به آسیب‌دیدگان پرداخت می‌شود.
استاندار گیلان به مردم اطمینان داد که کارشناسان ستاد مدیریت بحران استان، از تک تک خانه‌هایی که دچار آبگرفتگی شده و خسارت‌دیده اند، بازدید و گزارش کارشناسی را ارائه خواهند داد.
فرماندار لنگرود از خسارت 900 واحد مسکونی و تجاری در این شهر و بخش مرکزی آن بر اثر وقوع سیل خبر داد.
سیدرضا جوادپور در گفت‌وگو با فارس با‌ اشاره به وقوع سیل در لنگرود، اظهار کرد: بیشترین خسارت‌ها در بخش کوهپایه‌ای و روستاهای تالش‌محله، دیوشل و دیوشل پشته رخ داد که حدود 900 واحد مسکونی و تجاری در شهر و بخش مرکزی لنگرود دچار خسارت‌هایی شد و خوشبختانه به کسی آسیب نرسید.
وی با بیان اینکه میزان خسارت در برخی خانه‌ها بیش از 80 درصد بود، گفت: برآورد خسارت‌های وارده به واحدهای مسکونی و تجاری 10 میلیارد تومان است ولی میزان خسارت به زیرساخت‌های آب و برق و تأسیسات هنوز تکمیل‌نشده و در حال جمع‌آوری است.
فرماندار شهرستان لنگرود افزود: حدود 20 خودرو به دلیل سیل وارد مسیرهای اصلی شده بودند که با تلاش نیروهای امدادی و مردم ماشین‌ها از مسیر تردد در جاده باز شد.
نماینده عالی دولت در لنگرود تصریح کرد: طی برگزاری جلسات بحران با استاندار گیلان، مقرر شد که 4 میلیون تسهیلات کم‌بهره و 2 میلیون بلاعوض به خسارت دیدگان پرداخت شود.
بارندگی روز گذشته باعث آبگرفتگی شهرستان شیروان شد
به گزارش ایسنا، مدیرکل بحران استانداری خراسان شمالی از جاری شدن سیل در برخی از مناطق شهرستان شیروان خبر داد.
حسین عظیمی افزود: بارش شدید باران در بخش سرحد شیروان موجب شد تا راه‌های روستایی برخی از مناطق مسدود و به برخی از راه‌ها خسارت وارد شود.
وی ادامه داد: علاوه بر آن جاری شدن سیل موجب شد تا خسارت‌هایی به بخش کشاورزی نیز وارد شود.
عظیمی، قوشخانه از توابع شهرستان شیروان را از دیگر مناطقی بیان کرد و بارش شدید موجب جاری شدن سیل در این منطقه شده است.
وی اظهار کرد: میزان خسارت‌های واردشده براثر سیل در حال بررسی و برآورد است.