kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۴۱۱
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۴

بحران کمبود خلبان در ترکیه پس از دستگیری‌های گسترده پسا کودتا

اخراج یا دستگیری نظامیان، خلبانان و کارمندان در ترکیه به بهانه کودتای مشکوک سال گذشته به قدری گسترش یافته که یک وبگاه خبری آمریکایی گزارش داده، ترکیه با بحران کمبود خلبان مواجه شده‌ است.


وبگاه  آمریکایی «المانتیور» در گزاشی نوشته: «در حالی که ترکیه تلاش دارد کمبود خلبانان نظامی خود را برطرف کند، دولت این کشور 25 خلبان دیگر را اخراج کرد و سپس در حکمی اضطراری از نظامیان سابق فعال در بخش هوایی خود درخواست کرد تا مشاغل سودآور بخش خصوصی را رها کرده و به سرکار قبلی خود بازگردند.»
 بر اساس این گزارش، «نیروی هوایی ترکیه با توجه به کودتای نافرجام سال 2016 با مشکل مواجه شده و دست‌کم دو سال نیاز دارد تا کمبود خلبان خود را جبران کند. این در حالی است که خلبان اخراجی این کشور از گروه با تجربه‌ها نیز بودند.»
«المانتیور» سپس به کمیت هواپیماهای نظامی ترکیه و شمار خلبانان مورد نیاز اشاره کرده و می‌نویسد: «ترکیه 320 هواپیمای جنگی از جمله 240 فروند« اف-16» ،90 هواپیمای حمل‌ونقل، هفت هواپیمای سوخت رسان و 105 هواپیمای آموزشی دارد. در برخی از اسکادران‌ها تعداد خلبانان اف-16 برای هر هواپیما به 0/6 می‌رسد. علاوه بر این، به دلیل افزایش ماموریت‌های عملیاتی و کمبود خدمه، خلبانان در حال حاضر دو برابر ساعت‌های قبل از کودتا پرواز می‌کنند. در حال حاضر دولت ترکیه تلاش دارد تا 300خلبان نظامی سابق را به نیروهای هوایی بازگرداند اما تنها چهل تن از آنها به سرکار بازگشته‌اند.
این وبگاه در ادامه با ‌اشاره به «تلاش‌های دولت ترکیه در جذب خلبانان سابق» نوشته: «دولت امیدوار است که  150تا 180 خلبان در یک ماه دوباره به نیروی هوایی بازگردند و  با توجه به اینکه بسیاری از آنها خلبانان با تجربه اف-4 و اف-16 هستند، لازم نیست کلاس‌های آموزشی بیش از دو ماه نیز برای آنها گذاشته شود.» یک منبع نظامی هم در این زمینه گفته «ترکیه در ابتدا از آمریکا تقاضای 6 مربی پرواز کرد اما این کشور با مرتبط کردن آن با موضوع‌های دیپلماتیک اقدامی را در حل این مشکل انجام نداد.حتی آمریکا اجازه نداده تا پاکستان مشکل کمبود معلم پرواز ترکیه را حل کند. از سوی دیگر عدم علاقه ترکیه در اعزام نیرو به آمریکا برای دوره‌های خلبانی خود از علائم دیگر در زمینه بحران اعتماد بین آنکارا و واشنگتن است.»