kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۲۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۸

مرکل درهای اتحادیه اروپا را برای همیشه به روی ترکیه بست

در بحبوحه تشدید تنش میان آنکارا و برلین، صدراعظم آلمان گفت ترکیه«هرگز» عضو اتحادیه اروپا نخواهد شد. ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا خدمات گسترده‌ای به آنها ارائه داده بود.


دعوای سیاسی بین آلمان و ترکیه آنقدر بالا گرفت که آلمان در نهایت، صریحتر از همیشه مخالفت خود را با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا اعلام کرد. در همین رابطه تسنیم به نقل از «اسکای‌نیوز» نوشته: تنش‌ها میان آنکارا و برلین همچنان رو به افزایش است به گونه‌ای که «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان پایان دادن به گفت‌وگو با ترکیه بر سر عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را خواستار شده است.» مرکل روز یکشنبه و در جریان یک مناظره تلویزیونی گفت: «من، عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را هرگز شدنی نمی‌بینم. و هرگز اعتقاد نداشتم که چنین چیزی شدنی‌ است... مشخص می‌شود که چه کسی «اول در را خواهد بست» ترکیه یا اتحادیه اروپا.»
رهبران اروپا را علیه ترکیه بسیج می‌کنم
«زیگمار گابریل»وزیر خارجه آلمان نیز از افزایش فشارهای کشورش بر آنکارا خبر داده و گفته «می‌خواهد دیگر کشورهای اروپایی را هم متقاعد به در پیش گرفتن رویکرد مشابهی کند.  به گفته وزیر خارجه آلمان، «آلمان سطح هشدارهای امنیتی برای سفر به ترکیه را افزایش داده و کمک‌های اقتصادی به ترکیه را کم کرده است. ما در اروپا با دیگران صحبت می‌کنیم که آنها هم اقدامات مشابهی را در قبال ترکیه در پیش گیرند.» وی در ادامه اردوغان را در بیگانگی بین آلمان و اروپا مقصر دانسته و گفت: «البته اردوغان تلاش می‌کند در بین شهروندان خود این تصور را ایجاد کند که ما به عنوان اروپایی و آلمانی خود را از ترکیه دور می‌کنیم. در حقیقت این اردوغان است که ترکیه را با سرعت بالا از اروپا دور می‌کند. وی می‌خواهد مناقشات سیاست داخلی خود را پوشش دهد و در این راستا به دنبال یک دشمن خارجی می‌گردد که آن دشمن، ما اروپاییان هستیم.»
ترکیه نزدیک به 30 سال است که به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپاست و برای رسیدن به این هدف خدمات گسترده‌ای را به غرب کرده است.
برخی کارشناسان می‌گویند ورود ترکیه به جبهه ضد مقاومت در منطقه به ویژه پس از آغاز قائله داعش نیز با همین هدف یعنی خدمت به منافع غرب برای عضویت در اتحادیه اروپا صورت گرفت اما در نهایت، غرب پاسخ اعتماد اردوغان را هم اینگونه داد که «ترکیه هرگز عضو اتحادیه اروپا نخواهد شد.»