kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۱۳۸
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸

ماشین کشتار مسلمانان میانمار دوباره به راه افتاد/60 هزار نفر‌گریختند

بر اساس گزارش‌ها خشونت ارتش میانمار در ایالت راخین، تاکنون 60 هزار مسلمان روهینگیایی را آواره کرده است.


منابعی در سازمان ملل اعلام کردند، در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۲۰ هزار تن از میانمار به سمت بنگلادش‌گریخته‌اند. با احتساب تعداد آوارگان جدید آمار بی‌خانمان‌های مسلمان مرز 60 هزار نفر را رد کرد. این در حالیست که کمک‌های غذایی نهاد‌های بین‌المللی به مناطق بحران‌زده هم قطع شده.فعالان حقوق بشر به صورت فوری از حکومت مرکزی درخواست کردند تا مقدمات بررسی جنایات تا کشف حقیقت فراهم شود. به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، دفتر کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان شنبه اعلام کرد، ده‌ها هزار روهینجایی که از خشونت در میانمار‌ گریزان شدند در ۲۴ ساعت گذشته وارد بنگلادش شدند.« ویویان‌تان»، سخنگوی این دفتر اعلام کرد، حدود ۶۰ هزار تن از آغاز خشونت‌ها در اواسط تیر ماه وارد بنگلادش شده‌اند. از هفته گذشته، میانمار شاهد بدترین خشونت‌های فرقه‌ای در سال‌های گذشته بوده است؛ همزمان نیروهای امنیتی میانمار و اقلیت مسلمان روهینجا یکدیگر را به سوزاندن روستاها و کشتار دسته‌جمعی متهم می‌کنند.
به گفته مقام‌های وزارت دفاع میانمار، حدود ۴۰۰ تن کشته شده‌اند که اکثرا از «نیروهای شبه‌نظامی» بوده‌اند. ارتش میانمار «شبه‌نظامیان» را عامل به آتش کشیدن هزاران خانه در ایالت راخین واقع در غرب میانمار می‌داند. با این حال، شهادت پناهندگان روهینجایی در بنگلادش نشان می‌دهد، نیروهای امنیتی روستاها را به آتش می‌کشند و دست به کشتار می‌زنند. در میانمار با روهینجایی‌ها همانند «ساکنان قومی» برخورد می‌شود و اکثرا به آنها حق شهروندی داده نمی‌شود. دیده‌بان حقوق بشر شنبه از میانمار خواست تا اجازه ورود ناظران مستقل به مناطق بحران‌زده را بدهد تا از مسئولیت‌پذیری درباره خشونت‌ها اطمینان حاصل کنند. دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد، بیش از ۷۰۰ منزل در روستایی که اقلیت روهینجا در آنجا اقامت داشتند سوزانده شده است.
از سوی دیگر امیر عبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل نسل‌کشی مسلمانان میانمار را فاجعه انسانی دانست و تاکید کرد که آنان نیازمند کمک‌های فوری انسانی و حمایت سیاسی و بین‌المللی هستند.