kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۲۸۸۹
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲
طبق اسناد، عربستان و اسرائیل 27 سال است که مخفیانه در ارتباطند

روابط آل‌سعود و رژیم صهیونیستی به روایت اسناد ویکی‌لیکس

سایت ویکی لیکس از روابط و مناسبات مخفی میان رژیم صهیونیستی و آل‌سعود پرده برداشت و افشا کرد که این روابط قدیمی است و به اواسط دهه ۹۰ میلادی بازمی‌گردد.


نامه‌ای که اخیرا جزییات آن به مطبوعات درز کرده ، مربوط به نامه‌هایی از وزارت خارجه عربستان است که مهر «به ‌کلی محرمانه « بر آن حک شده است .این مکاتبات روند عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با اسرائیل را نشان می‌دهد ، اسناد افشا شده نشان می‌دهد که مراحل مختلف هم‌گرایی بین عربستان و اسرائیل به طور تدریجی اتفاق افتاده است.
در یکی از نامه‌ها که از سوی قائم‌مقام وزارت خارجه در امور اقتصادی و فرهنگی به وزیر خارجه عربستان نوشته شده ، از حجم عادی‌سازی روابط بین عربستان و رژیم صهیونیستی حکایت دارد. این تلگراف در رابطه با دریافت پیامی از سوی رئیس‌دفتر شورای وزیران عربستان در زمینه روشن کردن مواضع حقوقی و دیپلماتیک در زمینه تعامل عربستان با شرکت‌های خارجی مرتبط با رژیم صهیونیستی است. ویکی لیکس می‌افزاید که این سند نشان می‌دهد مقامات آل‌سعود از نیمه‌های دهه 90 قرن گذشته میلادی به شرکت‌هایی که مناسبات و روابط خوبی با اسرائیل داشتند، اجازه فعالیت در داخل عربستان در زمینه‌های مختلف را می‌دادند و تنها در برخی شرایط ویژه متعلق به امنیت اطلاعات، در این زمینه بررسی‌هایی صورت می‌گرفت. ویکی لیکس همچنین برای کسانی که به دنبال افزایش اطلاعات خود در این رابطه هستند، ده‌ها سند مهم دیگر نیز در این زمینه ارائه کرده است. بر اساس این اسناد، در زمینه تبادل تجاری نیز مناسبات دوجانبه بدون مشکل ادامه پیدا کرده است. «الکساندر پلای» در «جروزالم کوارتلی» می‌نویسد که نفت از بنادر عربستان سعودی بارگیری می‌شده و بلافاصله بعد از خروج از بندر مسیر خود را تغییر داده و با جعل اوراق و اسناد مربوطه،‌ محموله را در بنادر اسرائیل تخلیه می‌کرده‌اند. این روند از دهه 90 قرن گذشته میلادی انجام شده و اکنون نیز به صورت محرمانه دنبال می‌شود.
نشریه انگلیسی اکونومیست نیز در این رابطه می‌نویسد: نفت عربستان از بندر «ینبع» در ساحل دریای سرخ برای اسرائیل پمپاژ می‌شود. بر اساس توافق محرمانه‌ای که بین سه طرف صهیونیستی ، عربستانی و مصری به امضا رسیده، اسرائیل حفاظت از بخش شمالی دریای سرخ  را برعهده دارد و مصر نیز مأمور حفاظت از بخش جنوبی و غربی این دریا است و در مقابل این خدمات، از کمک‌های مالی عربستان برخوردار می‌شود. بعد از تحویل دادن دو جزیره مصری «تیران» و «صنافیر» از مصر به رژیم آل‌سعود در سال جاری میلادی، این روابط محرمانه، کاملاً علنی شده است.