kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۲۷۷۸
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۱
به بهانه آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه

۱۲ رهنمود مهم رهبر معظم انقلاب به طلاب و روحانیون


بیانات ارزشمند رهبر معظم انقلاب ، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ،به سبب  بینش بلند و هدایتگرانه ایشان و همچنین جایگاه حساس و تأثیرگذار  معظم‌له در معادلات داخلی، منطقه‌ای و نیز نظام بین‌الملل، همواره بایستی مورد توجه طلاب و روحانیون بوده و به عنوان فصل‌الخطابی برای آنها باشد تا درحوزه انقلابی به معنای واقعی جامه‌عمل به خود بگیرد و طلاب در این راستا گام بردارند، خبرگزاری حوزه به بهانه دیدار روحانیون و طلاب تهران با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه ، گزیده‌ای از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در آخرین دیدار حضرت آقا با طلاب حوزه‌های علمیه تهران را که در تاریخ 25 اردیبهشت 1395 انجام گرفته، منتشر کرده است.
***
* مهم‌ترین وظایف روحانیت «هدایت فکری و دینی»، «هدایت سیاسی و بصیرت‌افزایی» و «راهنمایی و حضور در عرصه‌ خدمات اجتماعی» می‌باشد.
* تبدیل جامعه به جامعه‌ای دینی، بر عهده‌ علما، روحانیت و طلاب است.
* روحانیون و طلاب باید مسلح و آماده، وارد عرصه‌ مقابله با شبهات و تفکرات غلط و انحرافی در فضای مجازی شوند.
* «درک اسلام ناب و متکی بر کتاب و سنت» با ابزار خرد و اندیشه‌ اسلامی، وظیفه‌ مهم روحانیون است.
* روحانیون و طلاب با بهترین روش‌ها، مردم را به عبادات و ظواهر و مصادیق دینی از جمله صدق، امانت، تقوا، ترک منکر، امر به معروف و سبک زندگی صحیح، هدایت کنند.
* طلاب باید با استدلال صحیح، اعتقادات موروثی را که ممکن است در گذر زمان دچار زوال شده باشند، عمق ببخشند و به مسیر صحیح بکشانند.
* استمرار حرکت صحیح و انقلابیِ کشور و جامعه، بدون حضور مستمر روحانیت امکان‌پذیر نیست.
* در جمهوری اسلامی، تداوم حضور علما و روحانیون و در نتیجه، حضور مردم در عرصه‌ها، استمرار حرکت انقلاب را ممکن کرده است.
* حضور طلاب در خدمات‌رسانی به مردم، مدرسه‌سازی، بیمارستان‌سازی، کمک به مردم هنگام حوادث و دیگر عرصه‌ها، نیروهای مردمی را نیز به صحنه می‌آورد و منشأ خدمات خواهد شد.
* طلاب همت خود را برای ایفای مسئولیت‌های روحانیت که هیچ تخصص دیگری نمی‌تواند جایگزین آن شود، به‌کار گیرند.
* ایفای مسئولیت‌های روحانیت به معنای هدف‌گیری مناصب و مقامات و عناوین نیست، بلکه در همه‌ اوقات باید کسب رضایت پروردگار و امام عصر(عج) هدف اصلی قرار گیرد.
*«مراقبت از اینکه حوزه‌های علمیه از شیوه‌ طلبگی به شیوه‌ دانشگاهی گرایش پیدا نکنند»، «طرح آموزش اخلاق در حوزه‌ها» و «منطقه‌ای کردن گزینش و جذب طلاب»، از مسئولیت مدیران حوزه‌ها است.