kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۲۶۹۲
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳
گزارش خبری تحلیلی کیهان

ایران نفس داعش را برید، اسرائیل دست به دامان گوترش شد


سرویس خارجی-
با جدی شدن پایان کار داعش و گروه‌های تروریستی تکفیری در عراق و سوریه سران رژیم صهیونیستی مستقیماً از دبیرکل سازمان ملل خواستند برای مقابله با قدرت فزاینده ایران و حزب‌الله در سوریه چاره‌اندیشی کند. صهیونیست‌ها پیش از این سراغ پوتین و ترامپ هم رفته بودند.
«آنتونیو گوترش» که به فلسطین اشغالی سفر کرده، با چهره‌های هراسان مقامات رژیم صهیونیستی در ارتباط با تحولات سوریه مواجه شده است؛ نکته جالب توجه مربوط به این سفر، متوسل شدن «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و سایر مقامات رژیم صهیونیستی به جناب دبیرکل است تا او برای وضعیت جدید در سوریه چاره‌جویی کند! یعنی کاری که آمریکا و قدرت‌های غربی از عهده‌اش برنیامدند، حالا آقای گوترش باید طبق میل اسرائیل، آن را حل کند! نتانیاهو پیش از این با سفر به مسکو، همین درخواست را از پوتین کرده بود که بنابر اعلام رسانه‌های روسی، نتیجه نگرفت.
نتانیاهو در شهر قدس اشغالی به دبیرکل سازمان ملل گفت، «نفوذ ایران در سوریه و لبنان در حال گسترش است و این کشورها به همراه حزب‌الله در دو جبهه مشغول طرح‌ریزی علیه اسرائیل هستند.» وی گفت: «اسرائیل نمی‌تواند گوشه‌ای بنشیند و شاهد این تحولات باشد.»
علاوه بر نتانیاهو، «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ و «هرتزی هالوی» رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش صهیونیستی نیز به گوترش گفتند و در مورد آنچه «استقرار موشک‌های نقطه‌زن ایران در سوریه و لبنان» نامیدند هم حرف زدند. صهیونیست‌ها به گوترش گفتند نمی‌توانند چنین شرایطی را تحمل کنند.
شعله‌ور کردن جنگ داخلی در سوریه که موساد به همراه سیا در سال 2011 آنرا راه انداخته بودند، یکی از خونین‌ترین و مخرب‌ترین توطئه‌ای بود که علیه یک کشور به اجرا درآمده است.
هرچند آمریکا و اسرائیل در ارتباط با پیامدهای این طرح، سوداهای زیادی در سر داشته‌اند، ولی هیچ وقت فکر نمی‌کردند تحولات به سمت دیگری برود و به جای نابودی نظام سوریه، حضور ایران و مقاومت در سوریه و لبنان تقویت شود. هراس مقامات صهیونیستی آن هم همزمان با نزدیک شدن به پایان عمر داعش، به خوبی نشان می‌دهد، صهیونیست‌ها چه منافعی از قبل این تکفیری‌ها می‌بردند.
صهیونیست‌ها خوب می‌دانند در صورت وقوع جنگ جدید، چیزی از اسرائیل باقی نخواهد ماند، چون این رژیم از محورهای مختلف و توسط نیروهای ورزیده و آبدیده، هدف حمله قرار خواهد گرفت و از طرفی، دیگر داعش وجود ندارد که مقاومت را سرگرم کند تا اسرائیل در حاشیه امن قرار گیرد.
اکنون شرایط برای سران اسرائیل دشوار است و با گذشت زمان، دشوارتر هم می‌شود. مقامات تل‌آویو می‌دانند که رژیم اسرائیل حتی در میان مردم اروپا هم طرفدار ندارد و افکار عمومی جهان به خاطر حمایت سران اسرائیل از تروریست‌های داعش و جبهه النصره و جنایات علیه فلسطین به شدت خشمگین است. با این حال، حاکمان صهیونیست هنوز هم تلاش می‌کنند به افکار عمومی، آدرس اشتباهی بدهند و به جای حامیان جریان‌های تکفیری، ایران را حامی تروریسم در سوریه معرفی کنند.
یک نمونه از همین دست و پا زدن‌ها، اظهارات خلاف واقع «دنی دانون» سفیر اسرائیل در سازمان ملل است؛ وی مدعی شده «ایران منبع تروریسم در سوریه و لبنان است و می‌خواهد کل منطقه را به آتش بکشد. ما از سازمان ملل می‌خواهیم جلوی ایران بایستد... نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان (یونیفل) باید این مناطق را از فعالیت‌های حزب‌الله پاکسازی کند.»(!)
احتمالاً این مقام اسرائیلی فراموش کرده که سازمان ملل و شورای امنیت طی هفت دهه اخیر در بست در خدمت اسرائیل و حفظ موجودیت نامشروع آن بوده است و نیروهای سازمان ملل نیز پرونده قابل دفاعی در ارتباط با میانجی‌گری بی‌طرفانه، ندارند. ولی حالا خوشبختانه، شرایط عوض شده و نه تنها سازمان ملل نمی‌تواند برای اسرائیل کاری بکند، بلکه حتی ابرقدرتی مثل آمریکا نیز در گِل مانده، و ناچار است شرایط موجود را بپذیرد.
ژنرال «هرتزی هالوی» رئیس سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی هم از گوترش خواسته از طریق نیروهای یونیفل در جنوب لبنان، مقابل حزب‌الله بایستد.
به هر حال، پیروزی قاطع ارتش سوریه و نیروهای مقاومت بر تروریست‌های تکفیری در این کشور، شرایط را برای رژیم صهیونیستی به شدت دشوار کرده است. همین نگرانی به تنهایی آشکار می‌کند که کل منطقه غرب آسیا در آستانه تحولات راهبردی قرار دارد و اسرائیل و آمریکا هم نمی‌توانند مقابل آن قرار گیرند.