kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۲۶۲۷
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۳

سرکوب مسلمانان در میانمار صدای اعتراض الازهر را درآورد

الازهر مصر با صدور بیانیه‌ای اقدامات وحشیانه و غیر انسانی علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار را محکوم کرد.

سرویس خارجی-

مسلمانان روهینگیا در میانمار به راستی انسان‌های مظلوم و فراموش شده‌ای هستند. ارتش و افراطی‌های بودایی در این کشور همه جور جنایت علیه این مسلمانان روا می‌دارند و نهادهای بین‌المللی هم در برابر این جنایت که می‌توان به آن «نسل‌کشی» گفت، سکوت کرده‌ و اقدامی نمی‌کنند. مسلمانان روهینگیا در سه‌گانه قتل، تجاوز و فرار گرفتار شده‌اند. اکنون الازهر مصر هم نسبت این جنایات حساس شده و علیه آن موضع گرفته است. به گزارش فارس، «الازهر» مصر در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن «اقدامات وحشیانه» و «غیرانسانی علیه مسلمانان روهینگیا»، جامعه جهانی را به «مقابله با این اقدامات» فراخوانده و بر «ضرورت تلاش برای توقف خونریزی‌ها در میانمار» تاکید کرده است. در این بیانیه آمده است «اقدامات وحشیانه علیه مسلمانان روهینگیا بر خلاف تمام آموزه‌های ادیان آسمانی است.»
هزاران نفر از مسلمانان روهینگیا به دنبال تشدید خشونت علیه آنها در ولایت «راخین» واقع در غرب میانمار، سعی دارند به بنگلادش فرار کنند و این در حالی است که بنگلادش اخیرا 90 نفر از این مسلمانان را بازداشت و آنها را وادار به بازگشت به میانمار کرده است. پلیس بنگلادش روز شنبه هم تعدادی از این مسلمانان را که از منطقه صفر مرزی عبور کرده بودند، بازداشت کرد. نیروهای امنیتی میانمار در منطقه مرزی نیز به سمت افرادی که سعی داشتند از ولایت «راخین» در شمال این کشور فرار کنند، آتش گشوده و آنها را با خمپاره و مسلسل هدف قرار‌دادند. از روز جمعه تاکنون اما برخی افراد هم که گفته می‌شود وابسته به ارتش «أراکان برای نجات روهینگیا» هستند با قرار‌دادن کمین‌هایی مراکز پلیس میانمار را هدف قرار‌ دادند. آنها از چاقو، اسلحه و مواد منفجره دست‌ساز علیه نیروهای امنیتی استفاده کرده و دستکم 10 نفر را به قتل رساندند و گفته می‌شود از روز جمعه تا کنون بیش از 100 نفر در جریان همین درگیری‌ها کشته شده‌اند.
مسلمان میانماری ساکن ایالت راخین در غرب میانمار به نام مسلمانان روهینگیا شناخته می‌شوند. آنان دستکم از سال 2012 مورد حملات وحشیانه بوداییان هستند و آنچه بر شدت این وضعیت می‌افزاید سکوت مقامات دولتی است تا جایی که حتی گاهی نظامیان دولتی نیز در اقدامات خشونت‌بار سهیم می‌شوند. از یک سو دولت میانمار این مسلمانان را از حق شهروندی محروم کرده و آنان را مهاجر می‌داند و از سویی دیگر دولت بنگلادش سیاست‌های بسیار سختگیرانه‌ای در قبال مهاجرت این افراد اعمال می‌کند. نمونه آخر جنایت علیه مسلمانان روهینگیا نیز روز جمعه اتفاق افتاد که طی آن تمام ساکنان یک روستا را به گلوله بستند.