kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۲۵۲۶
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷

پیش‌بینی روزنامه حامی دولت از تورم 12 تا 15 درصدی(خبر ویژه)

روزنامه اصلاح‌طلب تعادل معتقد است پیش‌بینی‌های محافل اقتصادی درباره افزایش تورم در حال عملی شدن است.



این روزنامه نوشت: اختلاف دو مرجع آماری بانک مرکزی و مرکز آمار در ثبت نرخ تورم در ماه‌های اخیر شدت بیشتری پیدا کرده است و در گزارش‌های بانک مرکزی در سال‌جاری نرخ تورم به بالای 10 درصد رسیده و در محاسبات مرکز آمار تورم همچنان تک‌رقمی باقی مانده است. بانک مرکزی گرچه هنوز نرخ تورم خردادماه را اعلام نکرده اما آخرین نرخ اعلامی از سوی این مرجع آماری 10/3 درصد بود. با وجود این اختلاف اما اعداد گزارش شده از سوی مرکز آمار نیز خبر از روند افزایشی نرخ تورم می‌دهد همچنان که کارشناسان نیز پیش‌بینی کرده بودند که تورم در سال‌جاری تک‌رقمی نخواهد ماند و احتمالا به 12 تا 15 درصد خواهد رسید.
تورم مردادماه با افزایش 0/1 واحد درصد به 7/7 درصد رسید و شاخص کل (برمبنای 1390=100) در مردادماه سال 1396 عدد 249/6 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل 0/6 درصد افزایش داشته است. اما تورم نقطه به نقطه با کاهش همراه بوده و افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 8/1 درصد است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (8/9 درصد) 0/8 درصد واحد کاهش یافته است.
براساس اطلاعات منتشر شده گروه آب، برق و سوخت در 12 ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل تورم 13 درصدی داشته برای گروه آموزش رقم 11/1 درصدی و اجاره‌بها 6 درصد ثبت شده است.