kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۲۱۸۰
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۹

شعار معترضان آمریکایی در آریزونا : تا برکناری ترامپ ایستاده‌ایم

هزاران آمریکایی با برپایی تظاهرات در خیابان‌های «آریزونا»، اعلام کردند تا برکناری رئیس‌جمهوری نژادپرست، به اعتراضات خود ادامه می‌دهند


هزاران نفر در ایالت آریزونای آمریکا با برگزاری تظاهرات،علیه بی‌عدالتی و نژادپرستی در این کشور شعار دادند.
تظاهرکنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی، اعلام کردند که مقابل «دونالد ترامپ» خواهند ایستاد و تا برکناری او، به اعتراضات ادامه می‌دهند.
حمایت تلویحی دونالد ترامپ از گروه‌های نژادپرست در این کشور، افکار عمومی در این کشور را به خشم آورده است.
سه‌شنبه گذشته نیز در آریزونا ساختمانی که ترامپ در آنجا سخنرانی کرد، شاهد صحنه‌های پرآشوبی بود. معترضان در این تجمع شعارهای ضد نژادپرستی سر دادند و بمب‌های دودزا نیز پرتاب شد. تدابیر امنیتی در مقابل مرکز کنوانسیون فینیکس شدید بود و نیروهای پلیس در چند لایه حضور داشتند تا اطمینان حاصل شود معترضان و حامیان ترامپ دور از یکدیگر نگه داشته می‌شوند. شبکه راشاتودی نیز گزارش کرد، تظاهرات علیه رئیس‌جمهور آمریکا در شهر «فونیکس» ایالت آریزونا با ورود پلیس به خشونت کشیده شد و برخی معترضان نیز به سمت مأموران، ‌اشیاء و بطری پرتاب کردند.
آمریکا خیلی وقت است که در بحران است اما آخرین بحرانی که شروع شد و ترامپ نیز با اظهاراتش آن را شعله‌ور کرد موضوع درگیری‌های نژادی در شارلوتزویل در ایالت ویرجینیای آمریکا بود که 3 کشته و 20 مجروح برجای گذاشت. در طی روزهای گذشته و به دنبال این حمله نژادپرستانه هزاران نفر در سراسر آمریکا علیه نژادپرستی تظاهرات کرده و اظهارات ترامپ را در خودداری از محکومیت علنی آن محکوم کرده‌اند.
نگرانی از رفتارهای ترامپ
فشارها از سوی جریان سیاسی قدرتمند آمریکا برای کنار گذاشتن ترامپ به دلیل بی‌تدبیری ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است. هر روز که می‌گذرد فشارهایی از سوی جریانات سیاسی و رسانه‌ای قدرتمند آمریکا بر ضد ترامپ بیشتر می‌شود. رسانه‌ها از ترامپ یک موجود نژادپرست، بی‌تدبیر، روانی و دروغگو ساخته‌اند جدای از اینکه او واقعا یک بیمار روانی نژادپرست هست یا نیست اما آنچه که واقعیت دارد ثبات سیاسی در آمریکا به شدت متزلزل شده است. طرفداران برتری نژادی سفیدها با قدرت گرفتن روز افزون این جنبش خود را از لایه‌های زیرین جامعه چند پاره آمریکا بیرون کشیده و به خیابان‌ها آمده‌اند. سیاهان و اقلیت‌های نژادی و مذهبی آمریکا نیز به شدت از این وضعیت احساس خطر کرده و آنها نیز راهی خیابان‌ها شده‌اند و هر از چند روز یک بار رسانه‌ها خبر از درگیری طرفداران 2 گروه را منتشر می‌کنند.از سوی دیگر شکاف گسترده‌ای نیز در دولت ترامپ ایجاد شد. با گذشت 7 ماه از روی کارآمدن وی ظاهرا ترامپ دیگر فهمیده است که مدیریت در دنیای سیاست با آنچه که در اقتصاد و بازار انجام می‌شود از زمین تا آسمان فرق می‌کند. به خاطر این است که تا کنون 14 نفر از مقامات دولتش را برکنار کرده و اتاق فکرش نیز خالی شده است. در آمریکا تقریبا همه علیه وی هستند و هر روز زمزمه‌های بیشتری از گوشه و کنار آمریکا بلند می‌شود که ترامپ با توجه به بی‌تجربگی سیاسی، مخالفین قدرتمند در تمامی لایه‌های سیاسی آمریکا، جریان رسانه‌ای قدرتمند بر ضد وی و نیز عدم همراهی کامل حزب جمهوری‌خواه با وی عمر حکومتش به چهار سال نخواهد رسید. برخی حتی مثل چامسکی پا را فراتر گذاشته و می‌گویند از آمریکای جنوبی گرفته تا چین و کره و ایران، حرف‌های آمریکا را نمی‌خوانند و افول آمریکا با ترامپ سرعت بالایی گرفته است.
جیمز کلاپر رئیس‌سابق اطلاعات ملی آمریکا نیز همسو با موج گسترده رسانه‌ای و سیاسی علیه ترامپ وی را تهدیدی علیه امنیت ملی کشور عنوان کرد. به گزارش ایرنا، وی در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان گفت: ترامپ صلاحیت دفتر کار ریاست جمهوری آمریکا را ندارد. قطعا (رئیس‌جمهوری آمریکا) می‌تواند تهدیدی علیه امنیت ملی باشد، من به صراحت بگویم نگران اهرم‌هایی هستم که دراختیار رئیس‌جمهوری قرار دارد، بخصوص دسترسی شخص وی به «کدهای هسته‌ای» هستم. وی دربخش دیگری در پاسخ به این پرسش سی‌ان‌ان که آیا آمریکا در یک بحران به سر می‌برد گفت: ما خیلی وقت است که در بحران به سر می‌بریم.