kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۲۰۳۲
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰

چه کسانی نگذاشتند شبکه بانکی در خدمت مردم باشد؟(خبر ویژه)


 مشاور رئیس‌جمهور با انتقاد شدید از سیستم بانکداری گفت: عقب‌مانده‌ترین سیستم بانکی دنیا را داریم. به گزارش تسنیم، اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی درگفت‌و‌گو با رادیو اظهار داشت: بزرگترین ‌رسالت دولت دوازدهم اصلاح این سیستم معیوب است و اگر دولت نتواند این سیستم معیوب را اصلاح کند تولید در کشور با مشکل مواجه خواهد شد، اما در نظام بانکداری عقب‌مانده‌ترین سیستم را داریم و با دنیا فاصله زیادی داریم و مردم مجبورند برای دریافت تسهیلات بانکی سود 28 درصدی بپردازند.
وی با بیان اینکه هیچ کسب و کاری نیست که سود 28 درصدی داشته باشد گفت: بنابراین نظام بانکی ما اکنون مشوق تولید نیست.
 مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه سه پایه کج در بانکداری کشورمان وجود دارد گفت: این سه پایه در قانون بانکداری بدون ربا نیز وجود نداشت اما اکنون شاهد آن هستیم؛ سود علی‌الحساب، سود روز‌شمار و سود بر حسابهای جاری که باعث می‌شود بانک‌ها برای پرداخت آنها خدمات اعطای تسهیلاتشان را گران کنند.
ترکان گفت: سود 28 درصد اعلامی بانک‌ها که برای پرداخت وام نیز اعلام می‌کنند غیر واقعی است و مقدار واقعی بیشتر است.
آقای ترکان البته توضیح نداده که دولت یازدهم چرا در 4 سال گذشته، کمترین اقدامی برای اصلاح سیستم بانکی نکرد. اما باید عنایت داشت که برخی مدیران ارشد بانکی با فشار کسانی چون حسین- ف در  بانک‌هایی مانند تجارت و ملت و رفاه کارگران و... منصوب شدند و با وجود دریافت حقوق‌های نجومی، زیان‌های چند هزار میلیارد تومانی به سهامداران خود در بورس وارد کردند.