kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۲۰۲۲
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
دبیرکل حزب ندای ایران مطرح کرد

سیطره پدرخوانده‌ها بر جریان اصلاحات

صادق خرازی معتقد است که اصلاح‌طلبان برنامه مشخصی ندارند و نان ظرفیت‌های فردی شخصیت‌های خود را می‌خورند و باید این جریان از دست پدرخوانده‌ها خلاص شود.



سید محمدصادق خرازی، دبیرکل حزب اصلاح‌طلب ندای ایران در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا درخصوص اینکه «آیا اصلاح‌طلبان می‌توانند در ۱۴۰۰ و در ادامه راه موفقیت‌های بیشتری در عرصه حاکمیتی داشته باشند»، گفت: «این موضوع به عملکرد ما بستگی دارد. ما اصلاح‌طلبان عملکرد خوبی نداشتیم. اصلاح‌طلبان نه در آن صبح دوم خرداد و نه در غروب ۸۴ و نه در طلیعه سال ۹۲ و نه اکنون از استراتژی منظمی برخوردار نبودند. ما تاکنون از ظرفیت‌های فردی شخصیت‌ها نان خوردیم.»
وی تصریح کرد: «فردی دارای ظرفیت و موقعیت اجتماعی است، جمله‌ای را مطرح می‌کند، در عمیق‌ترین لایه‌های عاطفی مردم می‌نشیند و آنها در انتخابات مشارکت می‌کنند. این موضوع نشان دهنده بی‌برنامگی ما است. اصلاحات برنامه ندارد و فاقد استراتژی و مبانی خاص است و ما هنوز در بیان گفتمان و مبانی اعتقادی خود دچار شبهه و مشکل هستیم.»
دبیرکل حزب ندای ایرانیان ادامه داد: «رهبران اصلاحات هنوز نتوانسته‌اند مبانی خاص اصلاح‌طلبی را تبیین کنند. احزاب اصلاح‌طلب فاقد فرهنگ تعامل و گفت‌وگو هستند، یک حزبی که کل افرادش در یک مینی بوس جا می‌گیرد، با حزبی که بیش از چند هزار کنشگر در آن فعال هستند، یک رنگ و یک جور دیده می‌شوند. اینها نکات بسیار تلخ و خطرناکی است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، عزت، شرف و موقعیت ما را دچار تعدیل کرده است. نمونه این موضوع شهرداری تهران است که بعد از گفت‌وگوهای فراوان و مذاکرات مختلف، به آقای نجفی رسیدند. اینکه فرصت را برای ایشان فراهم می‌کنند تا بتواند حتی یک میخ به دیوار این شهر بکوبد یا نه، جای بحث دارد. مشکل خود ما هستیم.» وی درباره راه حل سامان دادن به شرایطی که توصیف می‌کند، گفت: «جریان اصلاحات به آسیب‌شناسی جدی نیاز دارد. اصلاحات باید خود را از یکسری پدرخوانده‌ها رها کند. تا زمانی که این پدرخوانده‌ها هستند نمی‌توان خیلی دل بست و خوش‌بین بود...»
در ادامه خرازی از بعضی از این پدرخوانده‌های اصلاح‌طلب نام برده اما خواسته تا نام آنها منتشر نشود و سپس افزوده است: «گفتمان اصلاحات باید فراگیر شود. نمی‌شود که با رفتار کاملا استبدادی، شعار جامعه مدنی داده شود.»
وی با انتقاد از نحوه بسته شدن لیست اصلاحات در شورای شهر تهران و روند انتخاب شهردار، گفت: «کاری که در چیدمان لیست شورای شهر تهران شد، کار پسندیده‌ای نبود و به گونه‌ای شکل گرفت که برخی جریان‌ها و افراد آن را تصرف کردند و برای خود حق دانستند. در مقطع انتخابات به ما می‌گفتند که هیس، اینها را نگویید تا صدای ما را نشنوند چون اگر بشنوند معلوم نیست انتخابات چه می‌شود. اما اکنون انتخابات تمام و شهردار هم انتخاب شده، حالا بیاییم و حرف بزنیم که چرا‌ اشتباه کردیم. این نوع چیدمان شورای شهر منطقی بوده؟ این نقد هم به فرآیند انتخاب شورای شهر است و هم به مصادیق.»