kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۹۸۲
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
عضو هیئت علمی دانشگاه:

غربگرایان به بهانه جذب سرمایه خارجی خواهان تغییر در رفتار سیاسی کشور هستند

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام گفت:جذب سرمایه خارجی بهانه‌ای برای جریان غربگرا در ایران برای تغییر در رفتارسیاسی در سطح بین‌الملل است.


حجت‌الله عبدالملکی، در گفتگو با تسنیم با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌خارجی در صورتی که باعث تقویت تولید ملی شود در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است گفت: اما اکنون بخش ناچیزی از منابع مالی جذب شده به بازار سرمایه به بخش تولید و سرمایه‌گذاری واقعی سرریز می‌کند و به همین جهت بایستی در جذب سرمایه‌های خارجی به بازار اوراق بهادار اغراق صورت نگیرد، ضمن اینکه مقتضی است به اثرات این قضیه در شکننده‌تر شدن اقتصاد ملی نیز توجه شود.
عبدالملکی با‌اشاره به اینکه برخی به بهانه توسعه سرمایه‌گذاری خارجی قائل به ضرورت تغییر الگوی رفتار سیاسی کشور در سطح بین‌الملل هستند گفت: هدف عمده این جریان، تنش‌زدایی با غرب به منظور جذب سرمایه‌های غربی است اما جذب منابع سرمایه‌ای موجود در غرب به نسبت سرمایه‌های جانمایی شده در شرق جهان از اهمیت کمتری برخوردار هستند.
وی با ‌اشاره به اینکه منابع هنگفت سرمایه‌ای در کشورهای دوست و همسایه وجود دارد که معمولا مورد غفلت واقع می‌شوند گفت:‌ به عنوان مثال سرمایه‌داران بزرگی در قطر، امارات متحده عربی، لبنان و ... وجود دارند که به سبب برخی قرابت‌های فکری و فرهنگی مایل به سرمایه‌گذاری در ایران هستند.
عبدالملکی افزود:‌ به طور کلی ظرفیت الگوی سرمایه‌گذاری خارجی برای تامین آتیه جوامع نفت فروش (اعم از آسیایی و آفریقایی) باعث می‌شود بسیاری از این کشورها در برنامه‌های بلندمدت خود به سرمایه‌گذاری خارجی اهتمام داشته باشند و در این میان ایران به عنوان کشوری با ظرفیت‌های اقتصادی بسیار بالا از یک سو و کشوری باثبات و پایدار در منطقه از سوی دیگر، می‌تواند مقصد خوبی برای این منابع باشد.
وی با‌اشاره به اینکه در وضعیتی که به جهت دارا بودن ذخایر غنی نفت و گاز، معادن و محصولات کشاورزی، کشور ایران از مزیت‌های راهبردی بالایی برای تولید محصولات با ارزش افزوده بالا برخوردار است گفت: تخصیص حدود 75 درصد از سرمایه‌های خارجی به حوزه‌های مربوط به خام فروشی (براساس روند دهه‌های اخیر، به خصوص در تولید و فروش نفت خام) یک خسارت ملی بزرگ محسوب می‌شود.