kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۹۵۸
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۷

سازمان ملل شکست آل‌سعود در جنگ یمن را اعلام کرد

سازمان ملل در گزارشی ضمن اذعان به شکست آل‌سعود در جنگ یمن اعلام کرده «ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن به هیچ‌گونه پیشرفتی دست نیافته است.»

 سرویس خارجی-

شکست عربستان در یمن بارها از سوی رسانه‌ها و شخصیت‌های مختلف بیان شده است. حتی برخی منابع اعلام کرده‌اند که محمد بن سلمان از مقامات آمریکا برای خروج از جنگ یمن کمک خواسته است. اکنون اما سازمان ملل به این امر اعتراف کرده است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرده: «عملیات نظامی عربستان در یمن با شکست مواجه شده است.» در گزارش سازمان ملل متحد همچنین آمده: «در کشوری که در آستانه قحطی و گرسنگی قرار گرفته است ده‌ها هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.»
الجزیره در این مورد اعلام کرده:‌ «در گزارش هیئت کارشناسان سازمان ملل متحد آمده است که ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن به هیچ‌گونه پیشرفتی دست نیافته است، حتی با آنکه این ائتلاف حملات هوایی مهلکی را طی یک سال و نیم گذشته در یمن انجام داده است. بر اساس این گزارش، «در حال حاضر بیش از هفت میلیون یمنی در معرض خطر گرسنگی و قحطی قرار دارند و دست کم نیم میلیون نفر به وبا مبتلا شده و دو هزار تن از آنها بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.»
در گزارش هیئت کارشناسان سازمان ملل متحد همچنین آمده است: «باید تلاش‌های قاطع و مداومی از سوی جامعه بین‌المللی به خصوص سازمان ملل انجام شود تا دولت مستعفی و انصارالله با یکدیگر وارد مذاکره شوند تا بتوان در سریع‌ترین زمان ممکن به این جنگ داخلی پایان داد.»
نتایج قابل توجه یک تحقیق درباره وبا
از سوی دیگر، سه محقق انگلیسی در دانشگاه «کوئین مری» شهر لندن در گزارشی فاش کردند آمریکا و انگلیس «نقشی مهم» در گسترش فاجعه بار بیماری وبا در یمن داشته‌اند. این سه پژوهشگر در تحلیلی که جزئیاتش در پایگاه اینترنتی «لانست» منتشر شده گفتند «از هر ۱۰ مورد مرگ ناشی از بیماری وبا در یمن هشت مورد در مناطق تحت کنترل انصارالله اتفاق افتاده است. این به معنای آن است که به طور عمدی این بیماری در مناطق تحت کنترل انصارالله منتشر شده است.» این پژوهشگران با بررسی آخرین داده‌های سازمان بهداشت جهانی و ترسیم نقشه‌ای بر مبنای این داده‌ها مشخص کردند که «گسترش بیماری وبا در یمن به شکلی نامتناسب و با درصد زیادی مناطق تحت کنترل انصارالله را تحت تاثیر قرار‌داده است.»این در حالی است که شرکت آمریکایی و انگلیسی همچنان به فروش سلاح به عربستان به رغم نگرانی‌های فزاینده درباره کشتار غیرنظامیان از سوی ائتلاف عربستان در یمن ادامه می‌دهد.