kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۹۵۳
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶
فرماندهان عراقی اعلام کردند

فروپاشی خطوط دفاعی داعش در نخستین ساعات عملیات آزادسازی تل‌عفر

نیروهای مسلح عراق در همان روزهای نخست عملیات آزادسازی شهر «تل‌عفر»، مواضع و خطوط دفاعی آنها را در اطراف شهر درهم کوبیدند.



به گزارش خبرگزاری فارس، در نخستین ساعات آغاز عملیات آزادسازی شهر «تل‌عفر» واقع در استان شمالی «نینوا»، خطوط دفاعی داعش در اطراف این شهر فرو پاشید.به گفته فرماندهان عراقی، علت این فروپاشی، حملات شدید هوایی و پیشروی سریع نیروی زمینی و حشدالشعبی بوده است. این عملیات به خوبی آشکار می‌کند که نیروهای مسلح عراق در عملیات 10 ماهه آزادسازی شهر موصل، کاملاً آبدیده شده‌اند.تروریست‌های داعش پس از درهم کوبیده شدن مواضع آنها، تلاش کردند با خودروهای بمب‌گذاری شده، این پیشروی را مختل کنند، اما نیروهای دولتی زودتر، این خودروها را منهدم کردند.«تل‌عفر» با حدود 300 هزار نفر جمعیت دومین شهرک پرجمعیت استان نینوا است. این شهر در 80 کیلومتری غرب موصل واقع شده و طبق برآوردها، هم اکنون حدود 2000 عضو داعش در آن حضور دارند.حیدرعبادی بامداد یکشنبه فرمان آغاز عملیات آزادسازی «تل‌عفر» را صادر کرده است. از آن زمان تاکنون نیروهای ارتش و حشدالشعبی حدود 50 تروریست داعش را از پای درآورده و 15 روستا را نیز آزاد کرده‌اند. حدود 3000 نفر از ساکنان «تل‌عفر» نیز از شروع عملیات تاکنون، از این شهر گریخته‌اند.
اهمیت راهبردی تل‌عفر
تل‌عفر هر چنداز لحاظ میزان جمعیت و وسعت، از شهر موصل کوچک‌تر است، ولی موقعیت جغرافیایی و ترکیبی جمعیتی آن، این شهر را حساس کرده و همین باعث شده «تل‌عفر» تا الآن در اشغال داعش بماند. به دلیل همین اهمیت به این شهر حتی «موصل کوچک» نیز می‌گویند.تل‌عفر در منتهی‌الیه شمال غرب عراق و در نزدیکی مرزهای ترکیه و سوریه قرار دارد، و در صورتی که آزاد شود، خطوط مواصلاتی داعش از این دو کشور قطع می‌شود.تل‌عفر قبل از آنکه در خرداد سال 1393 به اشغال داعش درآید، حدود 300 هزار نفر جمعیت داشت و با هجوم داعش، حدود 150 هزار نفر آن آواره شده‌اند. از لحاظ قومی و مذهبی، در این شهر کردها، ترکمن‌ها، عرب‌ها، شیعیان، سنی‌ها و مسیحیان زندگی می‌کنند. غالب جمعیت این شهر را شیعیان ترکمن تشکیل می‌دهند و پس از آن، سنی‌ها دارای اکثریت هستند.برخی از سرکرده‌های مهم گروه تروریستی داعش از جمله «ابوعلی الانباری» یا «ابو علاء العفری»، جانشین ابوبکر بغدادی از این شهر بوده و به گفته برخی منابع مطلع، پس از ناپدید شدن بغدادی، العفری رهبری داعش را برعهده گرفته است.گذشته از این، گروه تروریستی داعش از این شهر به عنوان «مرکز آموزش و تجهیز نیروهای غیربومی» استفاده می‌کند که از اروپا و کشورهای دیگر به آن ملحق شده‌اند.در این بین، سران کردستان عراق هم به تل‌عفر چشم طمع دارند و مسئولان منطقه خودمختار کردستان، بارها به مناسبت‌های مختلف، مدعی حق تاریخی کردها در شهر تل‌عفر شده و از ملحق کردن آن به منطقه کردستان عراق سخن گفته‌اند.
اسرائیل تنها حامی جدایی‌طلبی کردها
روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» اما نوشته، در حالی که بیشتر کشورهای جهان اعم از آمریکا، روسیه و آلمان مخالف برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق هستند اسرائيل حامی این قضیه است.«مسعود بارزانی»، رئیس منطقه کردستان عراق تاریخ بیست و پنجم سپتامبر آتی (3 مهر) را برای برگزاری این همه‌پرسی تعیین کرده که نتایج آن غیرالزام‌آور است و می‌تواند صرفاً برای سنجش گرایش کردها به اتحاد یا جدایی باشد.بغداد در رأس مخالفان همه‌پرسی است به نحوی که «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق تأکید کرده که برگزاری همه پرسی به جای اینکه مشکلات بین بغداد و اربیل را حل کند امور را پیچیده خواهد کرد.عبادی همه پرسی را غیرقانونی خواند و تأکید کرد که منطقه کردستان عراق بخشی از عراق است و کردها شهروندان درجه یک ما هستند و باقی خواهند ماند.
در میان مخالفان خارجی استقلال، برخی کشورها مثل آمریکا، شرایط حاضر را زمان مناسب برای استقلال نمی‌دانند و بعضی نیز به طور کامل، با استقلال‌طلبی کردها مخالف هستند.اما، همه‌پرسی استقلال که بارزانی خواستار آن است، تنها یک حامی خارجی دارد و آن، رژیم صهیونیستی است. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و سایر سران رژیم صهیونیستی که در سوریه قافیه را باخته‌اند، اکنون به دنبال شعله‌ور کردن بحران در یک کانون دیگر منطقه هستند و آن، کردستان عراق است. اگر مسئله استقلال تبدیل به بحران شود، رژیم صهیونیستی می‌تواند هم چند صباح دیگر نفس راحت بکشد.