kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۹۱۷
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۰
سنگ تمام مجلس برای کابینه دوازدهم

دولت با رأی اعتماد رسمیت یافت/حالا نوبت کار برای مردم است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از ۵ روز بحث و بررسی برنامه وزیران پیشنهادی به جز وزیر پیشنهادی نیرو به بقیه وزرا رای اعتماد داده و بدین ترتیب دولت دوازدهم با رای اعتماد مجلس رسمیت یافته و از امروز نوبت کار و تلاش برای حل مشکلات مردم فرا رسیده است.



مراسم رای اعتماد به وزرای دولت دوازدهم ظهر دیروز پس از بررسی برنامه‌های پیشنهادی وزرا در خانه ملت به پایان رسید. پس از اتمام بررسی برنامه‌ها و اظهارات موافقان و مخالفان کار رای ‌گیری برای اعتماد و یا عدم اعتماد به وزرا آغاز و پس از شمارش رای نمایندگان مشخص شد به جز وزیر پیشنهادی نیرو مجلس به بقیه وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور رای اعتماد داده است.
در پایان شمارش آرا، نمایندگان مجلس به 16 وزیر پیشنهادی اعتماد کردند و تنها به حبیب الله بی‌طرف وزیر پیشنهادی نیرو رای اعتماد ندادند.
از میان 17 وزیر پیشنهادی دولت یازدهم، امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سیدعلیرضا آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری و مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان مخالف نداشتند و اغلب وزرا نیز رای بالایی را از نمایندگان کسب کردند.
حبیب الله بی‌طرف وزیر پیشنهادی نیرو با 133 رای موافق، 132 رای مخالف و 17 رای ممتنع نتوانست اعتماد نمایندگان مجلس را جلب و به عنوان وزیر جدید نیرو از بهارستان عازم پاستور شود.
به این ترتیب سیدمحمد بطحایی با 238 رای موافق، 35 مخالف و 13 ممتنع به عنوان وزیر آموزش و پرورش، محمد جواد آذری جهرمی با 152 موافق، 120 مخالف و 7 ممتنع به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدمحمود علوی با 252 رای موافق، 22 رای مخالف و 13 رای ممتنع به عنوان وزیر اطلاعات، مسعود کرباسیان با 240 رای موافق، 31 رای مخالف و 15 رای ممتنع به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمدجواد ظریف با 236 رای موافق، 26 مخالف و 26 ممتنع به عنوان وزیر امورخارجه، سیدحسن قاضی زاده هاشمی با 253 رای موافق، 18 رای مخالف و 14 رای ممتنع به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علی ربیعی با 191 رای موافق، 79 مخالف و 15 ممتنع به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمود حجتی با 164 موافق، 94 مخالف و 23 ممتنع به عنوان وزیر جهاد کشاورزی انتخاب و کار خود را آغاز کردند.
همچنین سیدعلیرضا آوایی با 244 رای موافق، 18 مخالف و 23 ممتنع به عنوان وزیر دادگستری، امیرحاتمی با 261 موافق، 10 مخالف و 13 ممتنع به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، عباس آخوندی با 188 رای موافق، 75 مخالف و 14 ممتنع به عنوان وزیر راه و شهرسازی، محمد شریعتمداری با 241 رای موافق، 25 مخالف و 20 ممتنع به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت، سیدعباس صالحی با 242 رای موافق، 25 مخالف و 21 ممتنع به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا رحمانی فضلی با 250 موافق، 25 مخالف و 13 ممتنع به عنوان وزیر کشور، بیژن زنگنه با 230 موافق، 35 مخالف و 23 ممتنع به عنوان وزیر نفت و مسعود سلطانی‌فر با 225 رای موافق، 39 مخالف و 20 ممتنع به عنوان وزیر ورزش و جوانان کار خود را آغاز کردند.
نوبت رسیدگی
 به مشکلات مردم است
کابینه دوازدهم با تمام فراز و نشیب‌های آن بدون دو وزیر علوم و نیرو رسمیت یافته است و امروز لیستی از وعده‌هایی موجود است که رئیس‌جمهور در دوران تبلیغات انتخاباتی از آنها سخن گفته است و امید می‌رود این دوره روحانی به جای سیاست انکار، عمل به این وعده‌ها را پیشه گیرد، وعده‌هایی که ثبت و ضبط شده است و نمی‌توان پس از گذشت چهار سال در برابر مطالبه عمومی از دو کلمه نگفتم و نتوانستم استفاده کرد!
مواردی از قبیل؛
- باید برای محرومان فکر بیشتری شود.
- اگر طرف مقابل در مذاکرات بدعهدی کند ما باید آماده باشیم، ما خودمان را برای شرایط دیگر هم باید آماده کنیم که این آمادگی را داریم.
- بدون هیچ ملاحظه‌ای باید با فساد مقابله شود.
- همه افراد در برابر قانون مساوی خواهند بود.
- ما نمی‌خواهیم جوان ترک و کرد ما در مرز کولبری کند، ما می‌خواهیم صادرات کنیم.
- طرح کارورزی در صد روز اول دولت دوازدهم اجرا می‌شود.
- پرداخت وام زوجین به دویست ‌میلیون افزایش خواهد یافت.
- پرداخت یک‌سوم حقوق به بیکاران در طرح کارورزی صورت خواهد گرفت.
- فقر مطلق تا پایان دولت دوازدهم برطرف خواهد شد.
- ساخت مسکن اجتماعی محرومان آغاز خواهد شد.
- حذف قاچاق تا پایان دولت دوازدهم.
- دو برابر کردن صادرات غیرنفتی.
- ایجاد سالانه 950 هزار شغل ثابت و پایدار
از جمله وعده‌هایی هستند که روحانی در کنار همه وعده‌های محقق نشده خود در دوره قبل به مردم داد و با نوید تحولات بنیادین در عملکرد دولت خود از مردم رای گرفت و امروز که قطار وعده‌های دولت به ایستگاه دوازدهم رسیده و دولت جدید با رای نمایندگان کار خود را به صورت رسمی آغاز کرده است حداقل انتظار مردم از دولت دوازدهم تحقق وعده‌های گذشته و حال خود است.
خزانه و صندوق‌ها خالی بود
 شرایط سختی داریم!
حسن روحانی رئیس‌جمهور دیروز با حضور در صحن علنی مجلس در دفاع از وزاری پیشنهادی کابینه دوازدهم با اظهار رضایت از روش نمایندگان در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی گفت : شاهد یک کار حرفه‌ای مجلس در این دوره بودیم همیشه مجلس اصول قانونی و اخلاقی را مورد مراعات قرار می‌دهد و این بار بیشتر این کار صورت گرفت.
وی افزود: 40 میلیارد تومان در سال گذشته برای صندوق‌های بازنشستگی اختصاص گرفت در صورتی که این صندوق‌ها مربوط به دولت و بودجه هم نیست، یکبار گفتم خزانه خالی تحویل گرفتم،‌ صندوق‌های ما هم علاوه بر خزانه، خالی بود، هیچ صندوقی امروز قادر نیست به تعهداتش عمل کند.
روحانی در ادامه با ‌اشاره به تقسیم بودجه در بخش‌های مختلف گفت: با این شرایط چیزی از بودجه باقی نمی‌ماند، ما شرایط سختی پیش رو داریم و در این شرایط در مجلس و دولت تصمیم گرفتیم از فرصتی که خدا به ما داده استفاده کرده و به مردم خدمت کنیم. این توفیق هم بر دوش وزرا، هم معاونین و هم نمایندگان مجلس است.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: اینکه نمایندگان به وزرا رای اعتماد می‌دهند به معنی این است که ما با همکاری هم کار را شروع کرده‌ایم،‌ از مجلس می‌خواهیم همانطور که به وظایف نظارتی خودش به خوبی عمل می‌کند به همان اندازه به وزرا هم کمک کند، آنها را تشویق کند، وزرا نیازمند کمک‌های مادی و معنوی نمایندگان مجلس هستند.
در بحث ‌اشتغال
عقب هستیم
رئیس‌جمهور اظهار داشت: چه کنیم که قبل از دولت یازدهم آمار‌اشتغال صفر شد و همه بار به دوش دولت افتاد، ما با توجه به نیاز کشور و برنامه ششم در بحث‌اشتغال عقب هستیم. با تک‌تک وزرا صحبت کردم و یکی از بحث‌های من با آنها مسئله ‌اشتغال بوده است.
وی افزود: برنامه دولت یازدهم امنیت، آزادی،‌‌ آ‌رامش و پشت سر آن پیشرفت است، 8 سال بیشتر تا چشم‌انداز باقی نمانده، ما باید گام‌های بیشتری را برداریم. یک زمان دری قفل شده به نام تحریم در مقابل ما بود حالا این در باز شده و همه باید به صحنه بیاییم،‌ تلاش کنیم،‌حالا دیگر موافق و مخالف این جناح و آن جناح نداریم.
روحانی تصریح کرد: دولت دوازدهم فرااصولگرایی، فرا اصلاح‌طلبی و فرا اعتدال‌گرایی است، اما به اصول، اصلاح و اعتدال اهمیت خواهد داد و دولتی است که با همه توان خودش مراقبت خواهد کرد که آن اصول و آن اصلاحات لازم و آن میانه‌روی که مورد انتظار است، بکار بگیرد.
وی تاکید کرد: براساس چشم‌انداز باید در 1404 کشور پیشرفته باشیم و بیش از نیمی از زمان چشم‌انداز از دست رفته است. تقریباً 12 سال آن گذشته و 8 سال بیشتر باقی نمانده است لذا باید گام‌های بلندتری برداریم.
مشکل تحریم‌ها
 برطرف شده است!
رئیس‌جمهور بدون ‌اشاره به افزوده شدن تحریم‌های ضدایرانی از سوی آمریکا و نقض مکرر برجام از سوی این کشور اظهارداشت: یک وقتی بود می‌خواستیم بدویم روبروی ما در قفل شده‌ای به نام تحریم وجود داشت و امروز این در باز شده و این قفل شکسته شده است.
روحانی با تاکید بر اینکه تحول در کشور جز از طریق صادرات غیرنفتی امکان‌پذیر نیست، گفت: نمی‌توانیم همواره به نفت‌ و درآمد نفت متکی باشیم، بلکه باید با توسعه صادرات، ارزآوری داشته باشیم.
وی با بیان اینکه بدون تکنولوژی نمی‌توان با دنیا رقابت کرد، چراکه امروز در یک جاده‌ای راه نمی‌رویم که تنها باشیم بلکه در یک میدان رقابت در حال حرکت هستیم، اظهار داشت: بدون تکنولوژی بسیار خوب، تا 20 الی 30 سال دیگر از یک میدان نفتی روزانه 50 هزار بشکه نفت استخراج می‌شود و بعد تمام می‌شود، در دنیای امروز نباید با مسائل شوخی کنیم، اگر می‌خواهیم از منابع نفتی‌مان درست استفاده کرده و منابع گازی و نفتی ما تحرک پیدا کند، نیازمند تکنولوژی و سرمایه هستیم.
وزیر خارجه
باید کنار برجام بایستد
وی با بیان اینکه باید برای جوانان ‌اشتغال ایجاد کنیم و در این مسیر هرگز شوخی نداریم، افزود: ‌اشتغال به فناوری و سرمایه چه داخلی و چه خارجی نیاز دارد؛ هیچ کشوری با انزوا پیشرفت نکرده و لذا یکی از بزرگترین وظایف وزارت خارجه ما در این دوره فعالیت اقتصادی است.
رئیس‌جمهور بدون ‌اشاره به این واقعیت که با نقض‌های مکرر از سوی آمریکا دیگر اثری از برجام باقی نمانده است که بتوان از آن دفاع کرد و سخن گفت خاطرنشان کرد: بزرگترین وظیفه وزیر خارجه در این دوره، اولاً این است که کنار برجام بایستد و نگذارد آمریکا و دشمنان ایران موفق شوند. آن کسی که برای برجام سینه سپر می‌کند یعنی در برابر دشمنان ایران و در برابر آمریکا و اسرائیل و برخی از کشورهای کوچک منطقه که اخلال می‌کنند می‌ایستد و ما این افراد را قهرمان میدان مبارزه در برابر استکبار می‌دانیم.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه امروز بزرگترین ماموریت وزارت خارجه حراست از نهال نوپای برجام است، اظهار داشت: وزارت خارجه باید روبروی آمریکا و آنهایی که در برابر منافع ملی ایران حرکت می‌کنند، بایستد و از شوخی برخی‌ها هم نترسد چراکه بعضی‌ها به بیان برخی جملات عادت دارند، اما نباید بترسیم و باید کار خودمان را انجام دهیم.
وزرای ما باید برند باشند!
وی با اشاره به اصرار برای تصدی وزارت نفت توسط مهندس زنگنه خاطرنشان کرد: البته در ابتدا مهندس زنگنه پیشنهاد دیگری به من داشت، جوانی را به من معرفی کرده بود تا به عنوان وزیر نفت انتخاب کنم همان‌جا به ایشان گفتم که من صد میلیارد دلار سرمایه خارجی می‌خواهم، این جوان می‌تواند بیاورد؟ به تردید افتاد؟ من یک وزیری می‌خواهم که اسمش برند باشد. برای جذب سرمایه و من این را تعارف و شوخی نمی‌کنم اسامی‌ برخی از وزرای ما در دنیا برند جذاب است.
روحانی افزود : امروز دکتر ظریف در دنیای سیاست یک چهره جذاب است همه افتخار می‌کنند با آقای ظریف صحبت کنند و این برای حیثیت و کشورمان مهم است. برای من مهم است که وزیر نفت من کسی باشد که بتواند سرمایه خارجی را بیاورد و وزیر راه من کسی باشد که بتواند 18 میلیارد دلار سرمایه خارجی را به کشور بیاورد بدون اینکه از دولت گارانتی بخواهد.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه معرفی یک جوان برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اولین تجربه در این زمینه است، افزود: همیشه بعضی‌ها فکر می‌کردند بین امنیت و آزادی سازگاری نیست و در حالی که قانون اساسی بر این تأکید دارد که استقلال، امنیت و آزادی باید در کنار هم باشند، اما بعضی‌ها می‌گویند که اگر امنیت می‌خواهیم باید آزادی را برایش قربانی کنیم.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: ما قبول نداریم که آزادی به‌خاطر امنیت و یا امنیت، به‌خاطر آزادی ذبح شود این دو باید در کنار هم قرار بگیرند. ما آزادی مسئولانه را می‌خواهیم ما امنیتی را می‌خواهیم که این امنیت بر دوش هوشیاری و آگاهی ملی یک ملت باشد. امنیت تنها با تفنگ و اسلحه نیست؛ با اعتماد، حضور و مشارکت اجتماعی است، البته سلاح هم نیاز داریم دنبالش هستیم و خواهیم بود.
وی درباره وزیر پیشنهادی ارتباطات خاطرنشان کرد: علت اینکه باید مسایل امنیتی را بلد باشد اینست که اگر بلد نباشد همان روز اول گیرش می‌اندازند و چون مخالفند استدلال امنیتی می‌کنند، البته من اگر خودم حضور داشته باشم، منم به اندازه آنها مسایل امنیتی را بلدم و جواب می‌دهم ولی اگر در جلسه حضور نداشته باشم، باید یک کسی باشد که مسایل امنیتی را هم بلد باشد، تا بتواند از آزادی مردم، از شبکه‌های اجتماعی و از ‌اشتغال مردم در فضای مجازی حراست کند. ما باید همه ابعاد مسئله را در نظر بگیریم.
موافقان و مخالفان وزیر نیرو
 چه گفتند؟!
در روز پایانی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی محسن علیجانی نماینده تهران در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه «بیطرف» از تمامی مشکلات و چالش‌های پیش روی وزارت نیرو مطلع است، گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو بسیار جامع و منطبق با اسناد بالادستی است.
حسین امیری‌خامکانی نماینده زرند نیز در موافقت با بیطرف با بیان اینکه وزیر پیشنهادی نیرو فردی متخصص، باتجربه، بدون حاشیه و اجرایی است، گفت: طبق نص صریح آمار و اطلاعات، «بیطرف» از مدیران موفق وزارت نیرو است.
هادی قوامی نماینده اسفراین نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: آقای بیطرف! دولت اصلاحات از مجموع شاخص‌های اجتماعی با ثبات‌ترین دولت‌ها محسوب می‌شود، اما شما در این دولت به عنوان وزیر نیرو دچار خطای تشخیص در سرمایه‌گذاری شدید.
سید ابوالفضل موسوی بیوکی نماینده یزد نیز در مخالفت با بیطرف گفت: مشکلات انرژی در بخش آب و برق در چند سال اخیر به سمت حل شدن نرفت و لذا باید راه‌حل‌های اساسی صورت گیرد اما در برنامه‌های آقای بیطرف چنین موضوعی دیده نشده است.
وزیر پیشنهادی نیرو نیز طی سخنانی خطاب به نمایندگان گفت: مخالفی به 4 شرکت ‌اشاره و گفتند دهها شرکت دیگر نیز دارم اولاً به هر حال من باید قبل از مسئولیتم در جایی ایفای نقش کنم البته آن 4 شرکت دو اسمش مربوط به یک شرکت بوده و فقط هم عضو هیئت مدیره غیرموظف بوده‌ام و از سه شرکت قبلاً در مورد دو تای آن استعفا داده‌ام و در حال حاضر عضو هیئت مدیره شرکت مولد نیروگاه جهرم متعلق به بانک سپه، تجارت، ملی و ملت هستم در صورتی که شما رأی اعتماد بدهید همین امروز انصراف خواهم داد و اعلام خواهم کرد در هیچ پست و سمتی شرکت نخواهم داشت.
محمد مهدی برومندی نماینده مردم مرودشت نیز در دفاع از وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اشاره به اینکه سلطانی‌فر میان حوزه ورزش و جوانان توازن ایجاد کرد، گفت: در دوران وزارت وزیر پیشنهادی ورزش فدراسیون‌های ورزشی سامان یافت و انتخابات مجامع ورزشی برگزار شد.
قرجه طیار نماینده گنبد کاووس نیز با اشاره به مدیریت بدون حاشیه سلطانی‌فر در طول ۳۰ سال، گفت: در دوران تصدی وزارت ورزش و جوانان از سوی ایشان شاهد آرامش در ورزش کشور و صعود با اقتدار تیم ملی به جام جهانی بودیم.
محمد قمی نماینده پاکدشت نیز تاکید کرد: مسعود سلطانی‌فر در برخورد با ورزش نگاه سیاسی نداشته و عدالت محوری را در سرلوحه کار قرار داده است.