kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۸۱۴
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۶
امروز تکلیف کابینه دوازدهم مشخص می‌شود

سهل‌انگاری امروز مجلس ناکارآمدی فردای دولت


سرویس سیاسی -
سکوت نمایندگان مجلس در بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی و حتی موافق صحبت کردن برخی نمایندگان که در مخالفت با کابینه ثبت نام کرده بودند تا اندازه‌ای عجیب به نظر می‌رسید که روزنامه‌های زنجیره‌ای حامی دولت نیز به آن پرداخته و معترض شده‌اند ، آن چه که مجلسی ها بایستی بدان توجه داشته باشند این واقعیت است که در ناکارآمدی وزرایی که با رای آنان از بهارستان عازم پاستور خواهند شد بی‌شک نمایندگان نیز نقش خواهند داشت و بایستی پاسخگو باشند.
مجلس شورای اسلامی روزهای حساسی را می‌گذراند، به تعبیری می توان گفت لحظه‌به‌لحظه عمر کاری نمایندگان ملت حساس است چرا که تصمیمات و رای آن‌ها در سرنوشت امروز و فردای مردم این کشور تاثیر‌گذار است ولی رای اعتماد به کابینه حکایت دگری است که نمایندگان ملت نیز به آن وقوف کامل دارند.
سهل انگاری امروز مجلس چنانچه در برهه‌هایی شاهد آن بودیم زمینه ساز ناکارآمدی فردای دولت خواهد شد و بی شک اگر فردی که با رای نمایندگان لباس وزارت بر تن می پوشد ناکارآمد بوده و یا منافع فردی و گروهی را به خواسته های ملت ترجیح دهد این تنها وزیر خاطی و یا ناکارآمد نیست که بایستی استیضاح شده و پاسخگو باشد بلکه نمایندگان سهل‌انگار نیز بایستی جوابگو باشند.
اتفاقات کم سابقه
 در مجلس!
در روزهای گذشته مجلس صحنه های عجیبی را به خود دیده است و می بیند، موافقان به اسم مخالف ثبت نام می کنند تا نوبت اظهار نظرهای جدی و کارشناسی به نمایندگان منتقد و واقعا مخالف نرسد، این مشی عجیب که تاکنون کم سابقه و شاید به نوعی بتوان گفت بی سابقه بوده است تا بدان جا پیش‌ رفته است که برخی نمایندگان نیز بدان معترض شده اند.
به عنوان نمونه ناظر نبودن موافقت ها و مخالفت های نمایندگان به برنامه های وزرای پیشنهادی و طرح مطالبات شخصی و در بهترین حالت حوزه انتخابیه از دولت حکایتی است که برخی مجلسی ها نیز به آن معترض شده اند.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده اسلام‌آباد غرب ‌در‌ تذکری شفاهی گفته است؛ بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به معنای بحث بر سر برنامه‌های آنها و پاسخ وزرا به سوالات است نه اینکه افراد نطق آماده خود را بخوانند و وزرا نیز بدون توجه به سوالات تنها به بیان وعده‌ها بپردازند.
وی اضافه کرد: در مجلس هشتم نماینده‌ای وقت مخالفت با یک وزیر پیشنهادی گرفت، ولی به‌عنوان موافق حرف زد که رئیس وقت جلسه علنی پس از دو بار تذکر دادن، میکروفون وی را قطع کرد.
نماینده اسلام آباد غرب در ادامه گفت: ما از رئیس جلسه می‌خواهیم که در قبال نماینده‌ای که به‌جای مخالفت، در موافقت صحبت می‌کند، تنها به تذکر بسنده نکند و اجازه چنین روندی را در مجلس ندهد تا نماینده‌ای که مخالف ثبت‌نام کرده است، در پایان صحبت‌هایش برای رای‌آوری وزیری ابراز امیدواری کند، زیرا این خلاف شأن مجلس است.
علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر فلاحت پیشه تصریح کرد که اگر نماینده‌ای به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی ثبت نام کرده است، باید در مخالفت صحبت کند و موافق نیز در موافقت سخن بگوید.
نیازی نیست وزرا
برنامه داشته باشند!
به عنوان نمونه حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه نماینده ملایر طی تذکری شفاهی در جلسه علنی پنجشنبه پارلمان و در جریان بررسی صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم با استناد به ماده 206 آئین‌نامه داخلی گفت: در این ماده 7 مرتبه عنوان «برنامه» آمده است یعنی موافقان و مخالفان باید با نگاهی به برنامه‌های ارائه شده از سوی وزرای پیشنهادی نظر دهند و ببینند که آیا جهت‌گیری آن رفع مشکلات کشور و مردم هست؟
وی با ذکر اینکه کمتر دیده شد سخنان موافقان و مخالفان «برنامه‌محور» باشد، در تذکر دیگری اظهارداشت: بعضی نمایندگان در سخنان خود عنوان کردند که از آنجا که برنامه ششم توسعه را داریم دیگر نیازی نیست وزرا برنامه جداگانه داشته باشند در حالی‌که برنامه ششم یک سند بالادستی است و وزیر باید برنامه داشته باشد و نمی‌شود بدون برنامه در مجلس حاضر شود.
نمایندگانی که با تکیه بر برنامه ششم که در اجرایی شدن آن از سوی دولت و رئیس جمهور نیز در ماه های گذشته حرف و حدیث‌های فراوانی مطرح بوده ضرورت داشتن برنامه از سوی وزرای پیشنهادی را نفی می کنند به این سوال پاسخ نمی دهند که فلسفه موافقت و مخالفت آنان ناظر بر چیست؟!
اگر وزیر نیازی به برنامه ندارد و می تواند بدون برنامه رای اعتماد نمایندگان را جلب کند مخالفین محترم با چه چیزی بایستی مخالفت کنند؟!
مجلس آرام
 و نبض بهارستان که نمی‌زند!
آرامش و سکوت در مجلس آن هم در روزهایی که قرار است موافقان و مخالفان برنامه های وزرای پیشنهادی صحبت کنند تا سره از ناسره تشخیص داده شود عجیب به نظر می رسد تا جایی که روزنامه های زنجیره ای حامی دولت نیز نمی توانند آن را نادیده بگیرند.
آفتاب یزد در شماره دیروز خود در گزارشی با عنوان « مجلس آرام» نوشت : انگار نبض بهارستان دیگر نمی زند. این اتفاق را می‌توان از مشاهده جلسات بررسی صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم دریافت. از روز سه‌شنبه 24 مرداد، که مردان حسن روحانی یک به یک در معرض آزمون بهارستان قرار گرفته اند، این تصور به اذهان متبادر شده است که منحنی نوار قلبِ (الکتروکاردیوگرام) مجلس تنها یک خط صاف را نمایش می دهد.
در این گزارش رفتار این روزهای نمایندگان این گونه تشریح شده است : مخاطبان این روزهای پخش زنده جلسات مجلس شورای اسلامی از قاب تصویر تلویزیون های خود شاهد تمجیدهای خارج از اصول و مخالفت‌های نه‌چندان جدی، غیر حرفه ای و گاه نمایشی بهارستانی‌ها در جریان بررسی صلاحیت های وزرای کابینه دوازدهم هستند. مجموعه این رفتارها انتقادات بسیاری را، هم از جانب مردم که این روزها به صورت زنده به تماشای جلسات می نشینند به همراه داشته و هم از سوی برخی کنشگران سپهر سیاسی ایران. دیگر ببینندگان تلویزیون شاهد نطق‌های هیجان انگیز و فریاد‌های پر حرارت نمایندگانشان نیستند و تنها به رویت افرادی می پردازند که برای موافقت از هر یک وزرا به صف می شوند و زمانی هم که بر اساس قرعه‌کشی نمی‌توانند به عنوان نماینده موافق به ایراد سخنرانی بپردازند، به نام مخالف در جایگاه قرار می‌گیرند اما به کام وزیر و در نقش یک نماینده موافق نطق می کنند.
اعتماد نیز اعتراض نمایندگان به این شیوه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را تیتر زده و نوشت : « همه موافق بودند ؛ صدای نمایندگان مجلس درآمد»
بر اساس گزارش روز پنجشنبه اعتماد «جلسات راي اعتماد به وزراي پيشنهادي در مجلس دهم آرام و يكنواخت پيش مي‌رود. كافي است يك نماينده به عنوان مخالف با يك وزير ثبت نام كند تا چندين نماينده به عنوان موافق در مقابلش صف‌آرايي كنند؛ تازه اگر مخالفت‌هاي آن نماينده را هم واقعا بشود «مخالفت» خواند. نه موافقت‌ها آنقدر جاندار است و نه مخالفت‌ها آنقدر جدي و نه از نطق‌هاي آتشين خبري هست.»
اعتماد ادامه می دهد « اين‌بار اتفاق تازه‌اي هم در مجلس دهم رخ داده است. آنقدر تعداد نمايندگان موافق با يك وزير زياد است كه برخي در صف مخالفان آن وزير ثبت نام كرده‌اند؛ با اين ترفند كه وقتي پشت تريبون مي‌روند در موافقت با وزير سخن مي‌گويند؛ موضوعي كه در دو روز گذشته با تذكرات پياپي بيش از ١٠ نماينده مواجه شد كه البته رييس مجلس هم آن را وارد دانست و از نمايندگان خواست تا با همان عنواني كه ثبت‌نام كرده‌اند صحبت كنند. هر چه كه بود ديروز روال يكنواخت و «همه موافق» در مجلس حاكم بود تا اين موافقت صداي نمايندگان را هم دربياورد.»
آرمان دیگر روزنامه حامی دولت نیز نتوانست در شماره پنجشنبه خود عدم حضور جدی مخالفان را نبیند و در گزارشی با عنوان «چهارشنبه جنجالی مجلس » نوشت : مخالفان کم رنگ‌تر از موافقان دولت ظاهر شدند.
به هر حال صف بستن نمایندگان در موافقت با وزرای پیشنهادی شاید عجیب نباشد و نمایندگان به آن اندازه که مختارند مخالفت کنند به همان اندازه نیز اجازه دارند موافقت کنند و نظر خود را بگویند ولی سکوت در مجلس به صورتی که نیازی نبینند نه در موافقت و نه در مخالفت از برنامه های وزرای پیشنهادی سخن بگویند عجیب به نظر می‌رسد، نمایندگان بی شک در ناکارآمدی‌های برخی وزرای آتی در صورت رای آوردن آنان شریک خواهند بود، این که وزرا و هیئت دولت مسئول اداره کشور هستند از کسی سلب تکلیف و مسئولیت نمی‌کند، نمایندگان ملت در برابر ناکارآمدی ها و تخلفات مسئولند و قانون این اختیار را به آنان داده است که در زمان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و در طول دوره مسئولیت از اختیارات خود در چارچوب موافقت و مخالفت ، سوال و استیضاح بهره ببرند.
وزرایی که امروز از بهارستان راهی پاستور می شوند در چهار سال آینده عهده دار اداره کشور خواهند بود و شایسته نیست مجلسی‌ها در اعتماد به آنان دچار تساهل شوند چرا که ناکارآمدی فردای دولت دوازدهم در عمل به وعده‌ها، به پای مجلس نیز نوشته خواهد شد.