kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۸۰۵
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۹
چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی

آخوندی: وضع مسکن قطعاً خوب نیست!


آخوندی وزیر راه و شهرسازی دیروز در مجلس برای دفاع از کارنامه و برنامه خود حاضر شد و گفت: وضع مسکن قطعا خوب نیست!
دیروز(شنبه 28 مرداد) چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی برگزار شد.
در این جلسه وزرای پیشنهادی برای وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، ارشاد، صنعت و کشور همچنین نمایندگان موافق و مخالف آنها به ایراد سخن پرداختند.
به گزارش فارس، وکلای ملت در پی تذکرات پی در پی چند تن از نمایندگان در اعتراض به سخنان خارج از موضوع مخالفان و موافقان وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، در جلسه علنی روز شنبه 28 مرداد دقت و حساسیت جمعی خود را نسبت به این موضوع نشان دادند.
این گزارش حاکی است زمانی که جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم تکاب و میاندوآب که به‌عنوان موافق عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی پشت تریبون قرار گرفته بود و در بخش‌هایی از صحبت خود، در مخالفت با این وزیر صحبت کرد و در ادامه نیز به تعریف و تمجید از بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت و وزیر نفت دولت یازدهم پرداخت، فریادهای «دو‌، دو» نمایندگان مجلس به نشانه اعتراض برخاست.
یادآور می‌شود در روزهای گذشته نیز بعضی نمایندگان مجلس که در مخالفت با وزرای پیشنهادی ثبت‌نام کرده بودند در سخنان خود در پشت تریبون مجلس به ‌جای مخالفت، مطالبات خود و حوزه انتخابیه خود را از وزیر مربوطه مطرح می‌کردند که پس از سه روز با اعتراض سایر نمایندگان در قالب تذکر آیین‌نامه‌ای مواجه شد.
گفته می‌شود با توجه به اینکه مذاکرات مجلس به ویژه سخنان مخالفان وزرای پیشنهادی در زمان بررسی صلاحیت آنان به‌طور مستقیم از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود، برخی نمایندگان به قصد استفاده از فرصت جهت بیشتر دیده شدن در میان مردم حوزه انتخابیه خود به‌عنوان مخالف ثبت‌نام می‌کنند، تا مطالباتشان را از وزیر مربوطه مطرح کنند.
وزیری در 8 سال خدمت
 700 میلیارد تومان کسب کرده!
احمد بیگدلی نماینده مردم خدابنده در مجلس در اخطاری با استناد به اصل 142 قانون اساسی، اظهار داشت: وزرا باید لیست دارایی‌های خود و خانواده‌هایشان را به دستگاه قضا بدهند تا نمایندگان بتوانند طبق آن در رأی اعتماد به وزرا با شفافیت تصمیم‌گیری کنند.
بیگدلی افزود: یکی از وزرا طی 7 الی 8 سال فعالیت خود 700 میلیارد تومان به دست آورده است، اگر در این باره و مسائل مشابه آن شفاف‌سازی صورت نگیرد، نمایندگان مجلس نمی‌توانند اظهارنظر کنند.
علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به اخطار این نماینده، اظهار داشت: نمایندگان می‌توانند از وزرای پیشنهادی درباره دارایی‌هایشان تحقیق و تفحص کنند.
کارنامه ضعیف
 در بازسازی بافت‌های فرسوده
سکینه الماسی نماینده مردم عسلویه در مخالفت با عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی‌ گفت: آنچه مورد دل‌نگرانی مردم شده، آن است که احساس می‌شود دولت یازدهم برای رفع مشکل مسکن فاقد یک نگاه مدون و مشخص بوده و بعضا صداهای مختلفی از دولت به گوش می‌رسد.
الماسی افزود: آیا برای خسارت‌های ناشی از زلزله راهی جز مقاوم‌سازی و اصولی‌سازی وجود دارد، معتقدیم که در بازسازی بافت‌های فرسوده به هیچ عنوان خوب عمل نکرده‌اید و بسیاری از شهرهای ما در صورت بروز زلزله به صورت جدی آسیب خواهند دید. نیازمند هماهنگی‌ها و همراهی‌های فرابخشی است اما اگر به چنین چیزی دست نیافته‌ایم دلیل آن چیست؟ دلیل آن خلأ قانونی است یا عدم عمل به قانون.
قصه پرغصه مسکن مهر
سید احسن علوی نماینده مردم سنندج در مجلس در سخنانی به عنوان موافق عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار داشت: وقتی بررسی می‌کنم، می‌بینم معدل عملکرد وزیر راه طی 4 سال گذشته بالا بوده و در سطح ملی در کشور موفق عمل کرده است.
علوی با بیان اینکه بخش مسکن مهر تبدیل به قصه پرغصه‌ای در کشور شده است، گفت: 110 هزار واحد مسکن مهر هم اکنون بدون متقاضی است و 36 هزار واحد تخاصم و تنازع بین سازندگان و متقاضیان مسکن مهر است.
وضع مسکن خوب نیست
عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم با حضور در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه‌های خویش اظهار داشت: وضع مسکن قطعا خوب نیست. حدود 470 میلیارد دلار ثروت این مملکت بدون استفاده در خانه‌های خالی و دوم انباشته شده است.
آخوندی افزود: داوطلبانه از تمام فرصت‌های تبلیغاتی خودم استفاده نکردم و در هیچ افتتاحی [مربوط به مسکن مهر] شرکت نکردم به خاطر اینکه نشان دهم این پروژه که اتلاف منابع ملی در آن است را نباید ادامه داد، آیا شما وزیری می‌خواهید که شجاع باشد و تغییر ساختار داشته باشد یا وزیری می‌خواهید که بیاید و بگوید من به ادامه وضع موجود ادامه می‌دهم و می‌خواهم محبوب باشم، بنده فکر می‌کنم ما در موقعیتی قرار داریم که نیاز به تغییرات ساختاری در این کشور داریم، ما باید کشور را عوض کنیم.
تیم اقتصادی دولت
 هماهنگ نیست
در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان در مخالفت با محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: انتظار داشتیم که یک تیم اقتصادی به مجلس معرفی شود که از تیم فعلی هماهنگ‌تر باشد، این تیم را هماهنگ نمی‌دانم و به همین دلیل اخطار می‌دهم که مراقب باشید.
حسن پور افزود: وضعیت بازار اسفناک است، ده‌ها هزار مغازه در چند سال اخیر در کشور تعطیل شده است. برنامه وزارت صنعت برای این مشکل چیست؟ امروز مشکل ما مشکل صادرات است نه واردات. برنامه وزارت صنعت برای صادرات چیست؟ برای نقدینگی چه فکری شده است؟
نیازمند مدیری خلاق
 در حوزه صنعت و معدن کشور
حسن بهرام‌نیا نماینده مردم نهاوند در مجلس در سخنانی به عنوان موافق محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: ما نیازمند یک مدیر خلاق و کارآمد هستیم، یکی از توفیقات آقای شریعتمداری در دوره قبل ایجاد 590 هزار فرصت شغلی بود، ما با عنایت به سوابق آقای شریعتمداری به موفقیت وی در این وزارتخانه امیدواریم چرا که ایشان حمایت از تولیدگران را جزو اولویت کاری خود اعلام کردند.
سهم ناچیز ایران
 از تجارت کالا در جهان
محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت صبح دیروز در جلسه رای اعتماد در صحن علنی مجلس اظهار داشت: برنامه‌ام مبتنی بر اندیشه تولیدمحوری رقابتی در کشور و حل مشکلات از سر راه تولید رقابتی در ایران است.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: سهم ما از تجارت کالا در جهان 0/3 درصد است و این سهم به هیچ وجه شایسته نیست. کشور ما ظرفیت‌های صنعتی و معدنی مختلفی دارد که آن را گسترش خواهیم داد مانند صنایع پایه، فولاد، مس، آلومینیوم، خودروهای سنگین و ...
وزیر باید
 اهل علم و فرهنگ باشد
در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در موافقت با سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: می‌دانیم که راهکار فرهنگی بهره‌گیری از منطق،‌ استدلال،‌ موعظه و در مواردی جدال نیکو است، ما در این حوزه نه تنها نیاز به مدیر توانمند داریم بلکه وزیر باید اهل علم و فرهنگ باشد که اینها در شخصیت آقای صالحی با توجه به سوابق فعالیت‌ها و اشراف و موضوعات فرهنگی هویدا است.
عدم ارائه راهکارهای عملیاتی
 برای رفع چالش‌ها
خدیجه ربیعی نماینده مردم بروجن در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در برنامه ارائه شده توسط صالحی به چالش‌ها اشاره شده ولی راهکارهای عملیاتی ارائه نشده است، گفت: در این برنامه در بخش‌های وظایف قانونی وزارتخانه و سیاست‌های کلی ابلاغیه مقام معظم رهبری خلأ وجود دارد.
نطق سفارشی و نمایشی
همچنین قاسم میرزایی نیکو نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس در نوبت صبح بررسی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم و در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی انشایی که گویا برایش نوشته بودند را خواند! میرزایی در این انشا به جای گفتن از مشکلات واقعی عرصه فرهنگ و هنر کشور، کوشید با آوردن نام چند فرد بخصوص و پرحاشیه، خود را مطلع و همه چیزدان معرفی کند و بهتر است از این پس نگارش نطق‌های سفارشی خود را به افراد باسوادتری بسپرد.
برنامه‌هایم
 متکی به اسناد بالادستی است
سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه رای اعتماد کابینه دوازدهم در مجلس اظهار داشت: برنامه‌های اینجانب متکی به اسناد بالادستی، برنامه‌های فرهنگی دولت و برنامه ششم توسعه است، برای ارائه برنامه‌هایمان نیز تمامی اسناد بالادستی مورد مطالعه دقیق قرار گرفت.
صالحی تاکید کرد: برنامه من سه هدف صیانت و تعالی هویت،‌ حمایت از محصولات فرهنگی و هنری، دیپلماسی فرهنگی را دنبال می‌کند،‌ این سه هدف نیز هفت عرصه را دربر می‌گیرد که شامل هنر و ادبیات، مناسبات و اقوام، صنایع فرهنگی، مصرف فرهنگی، مناسبات ادیان و مذاهب و موارد دیگر می‌شود.
فقدان مدیریت جهادی
در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، علی اسماعیلی نماینده مردم نور و محمودآباد در مخالفت با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر پیشنهادی کشور با بیان اینکه مشکل امروز کشور ما فقدان مدیریت جهادی است، گفت: آقای رحمانی فضلی عملکرد مجموعه تحت امرتان را در عمل به منویات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی برای نمایندگان تشریح کنید.
وزیر پیشنهادی
 رویکرد مدیریت بحران دارد
شهاب نادری نماینده مردم پاوه و روانسر در مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی کشور با بیان اینکه «رحمانی فضلی» دارای رویکرد مدیریت بحران است، گفت: وزیر پیشنهادی کشور در هر شرایطی قدرت تصمیم‌گیری خاصی دارد و از پرتحرک‌ترین وزرای پیشنهادی دولت است.
سیاست خارجی
دنباله سیاست داخلی است
عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر پیشنهادی کشور در جلسه رای اعتماد در صحن علنی مجلس اظهار داشت: سیاست خارجی دنباله سیاست داخلی است و تعامل این دو ناگسستنی است؛ یک کشور منسجم، متعهد، توسعه یافته و مقتدر با مردم رضایتمند می‌تواند پشتوانه محکمی برای سیاست خارجی باشد.
مصافحه سامری با ظریف
عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسه علنی روز شنبه مصافحه و دیده‌بوسی کردند.
سامری که در جلسه روز چهارشنبه بررسی صلاحیت وزرا در میان سخنان وزیر پیشنهادی امور خارجه با صدای بلند اعتراضاتی به وی کرده بود، دیروز با دعوت چند تن از نمایندگان به سمت صندلی محل استقرار ظریف در ردیف اول صحن رفت و با وی روبوسی کرد.
زنگنه و مدال نقره!
در جلسه بعدازظهر نیز سیدمحمدجواد ابطحی نماینده خمینی شهر، هدایت الله خادمی نماینده ایذه و باغملک و احمد انارکی نماینده رفسنجان در مخالفت و مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود، قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر، شهاب نادری نماینده پاوه و اسدالله قره خانی نماینده علی آباد کتول در موافقت با زنگنه صحبت کردند. زنگنه؛ وزیر پیشنهادی نفت نیز در دفاع از برنامه‌هایش با بیان اینکه ما سومین ذخایر نفت دنیا را در اختیار داریم، گفت: عقد قراردادهای جدید نفتی را با هدف توسعه میدان‌ها، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد‌اشتغال انجام خواهیم داد.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس گفت: چرا در سال ۹۲ پول خوراک پتروشیمی‌ها را به ارز مبادله‌ای گرفتید در حالی که پیشتر در خارج از کشور دریافت می‌کردید؟ چرا شبانه قرارداد چینی‌ها را فسخ کردید و الان مجبور شدید همان قراردادها را با آنان منعقد کنید؟
خادمی نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: رئیس‌جمهور و رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه لطفا جلوی این مفسده و رانت دو طرفه یعنی استخدام نمایندگان مجلس در وزارت نفت را بگیرید. اگر امید به استخدام‌ها نبود آن وقت وزیران پیشنهادی بهتر صداقت موافقان و مخالفان واقعی خود و تعداد آرای واقعی خود را مشاهده می‌کردند.
لاشکی در موافقت با زنگنه گفت: قرار است از وزیری صحبت کنیم که پنج سال در وزارت جهاد، ۹ سال در وزارت نیرو و ۱۲ سال در وزارت نفت حضور داشته است و ۲۶ سال تجربه وزارت را با خود همراه دارد و ۹ بار از مجلس رای اعتماد گرفت.
زنگنه نیز در دفاع از خود گفت: چهار سال پیش وقتی برای رای اعتماد به مجلس آمدم آقای زاکانی و نادران را دیدم و به آقای نادران گفتم ما با هم مخالف باشیم و از هم متنفر نباشیم، گفت نیستم و در مسیر کاریم در سال 93 از ایشان و آقای توکلی کمک خواستم و این دو نفر مردانه کمک کردند و زمانی که مسئله منافع ملی مطرح است آنها به من کمک کردند.
زنگنه گفت: برخی از نمایندگان می‌گویند چه وقت میدان به جوان‌ها می‌دهید، بدانید من خیلی اصرار کردم که شخص دیگری را به عنوان وزیر نفت معرفی کنند اما خیلی اصرار و پافشاری کردم، آخرش من تنها ماندم و همه پشت من را خالی کردند و نهایتا بنده معرفی شدم.
وی در پایان با‌اشاره به کشتی گرفتن رسول خادم در المپیک جهانی که یک بار از کشتی خداحافظی کرد و بار دیگر در عرصه کشتی حاضر شده و مدال نقره گرفت، گفت: او به من درس داد که برای عزت ایران باید از آبروی خود گذشت.
بررسی صلاحیت وزیر نیرو نیز آغاز شد ولی به دلیل پایان یافتن زمان جلسه مجلس ادامه رسیدگی به صلاحیت بیطرف به جلسه امروز مجلس موکول شد.