kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۷۳۹
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۸

استراتژیست ارشد کاخ سفید هم برکنار شد/ترامپ تنها ماند

با برکناری «استیو بنن» استراتژیست برجسته کاخ سفید (و عروسک‌گردان ترامپ) که خیلی‌ها وی را همه کاره کاخ سفید می‌دانستند ترامپ بیش از پیش تنها ماند. ترامپ طی 6 ماهی که به قدرت رسید، 14 مقام ارشد کاخ سفید را یا برکنار کرده، یا باعث استعفایشان شده است.


با برکناری «استیو بنن»، استراتژیست ارشد کاخ سفید اوضاع برای ترامپ بیش از پیش بحرانی شده است. بسیاری وی را «همه کاره» کاخ سفید می‌دانستند و با خروج او از کاخ سفید ترامپ در میان دشمنانش بیش از پیش تنها شده و طرفداران ایده‌ای که می‌گوید وی نمی‌تواند دوره چهار ساله ریاست جمهوری خود را به پایان برساند بیشتر شده است. بسیاری «بنن» را «نماینده بخش مهمی از حامیان ترامپ» می‌دانستند که توانسته بود با جلب آرای راست افراطی و لیبرال‌های راست‌گرا زمینه پیروزی ترامپ در رقابت سال گذشته با هیلاری کلینتون را فراهم کند. همزمان رسانه‌های آمریکایی گمانه‌زنی‌های متعددی را آغاز کرده‌اند مبنی بر اینکه «پاکسازی کاخ‌سفید» از سوی «ژنرال کلی» هنوز به پایان نرسیده و ممکن است به زودی افراد دیگری که به حلقه «استیو بنن» نزدیک بودند نیز شغل خود را از دست بدهند.
 در 6 ماه و چند هفته‌ای که از به قدرت رسیدن ترامپ می‌گذرد چند تن از مقامات اصلی که در مراسم ادای سوگند در کنار وی بوده‌اند کنار رفته یا برکنار شده‌اند. ژنرال «مایکل فلین»، مشاور امنیت ملی که سه هفته پس از انتصاب و در فوریه( بهمن ماه) اخراج شد. «مایکل دابکی»، مدیر ارتباطات کاخ سفید که در پایان ماه مه( اردیبهشت) کاخ سفید را ترک کرد. «شان اسپایسر»، سخنگوی جنجالی کاخ سفید که ژوئیه( خرداد) و همزمان با انتصاب «آنتونیو اسکارموچی» استعفا داد. «راینس پریبس»، رئیس‌دفتر ترامپ که در ژوئیه (خرداد) کنار گذاشته شد و بالاخره آنتونیو اسکارموچی که همچنان رکورددار کوتاه‌ترین زمان خدمت در کاخ‌سفید است و تنها ۱۰ روز به عنوان مدیر ارتباطات دوام آورد و در روز ۳۱ ژوئیه( 9 مرداد) اخراج شد. وال استریت ژورنال نوشته از آغاز ریاست جمهوری، ترامپ 14 نفر از مقامات ارشد دولت خود را برکنارکرده است.
بنن چرا اخراج شد؟
«اختلاف با اعضای خانواده ترامپ»، «اختلاف با ژنرال کلی» رئیس‌کارکنان کاخ سفید و «مواضع نژادپرستانه افراطی بنن»، از دلایل برکناری «بنن» اعلام شده است. اما در مورد اینکه «بنن استعفا کرده یا برکنار شده» اخبار ضد و نقیضی منتشر می‌شود. در حالی که دامنه انتقادات از دونالد ترامپ به دلیل مواضع اخیر او در قبال نژادپرستی به جمهوریخواهان کنگره هم سرایت پیدا کرده، برخی رسانه‌های آمریکایی از «برکناری» استراتژیست او در کاخ سفید خبر داده‌اند. «نیویورک تایمز» به نقل از دو مقام دولت آمریکایی خبر داده که «رئیس‌جمهور ترامپ به مشاوران ارشد خودش گفته که تصمیم به برکناری استیو بنن گرفته است». شبکه «ای‌بی‌سی» هم در خبری فوری گزارش داد که «بنن» استراتژیست ارشد کاخ سفید از سمت خود برکنار شده است. خود «استیو بنن» اما به همین شبکه آمریکایی گفته «از دولت ترامپ استعفا داده است».
اما از سوی دیگر برخی رسانه‌های آمریکایی هم اینطور خبر داده‌اند که وی دو هفته قبل، از سمت خود استعفا داده است. اما در بیانیه کاخ سفید در این باره آمده است: «جان کلی رئیس‌کارکنان کاخ سفید و استیو بنن با هم توافق کردند که روز جمعه (آخرین روز کاری استیو )در سمت استراتژیست کاخ سفید باشد». اخبار مربوط به خروج بنن از تیم ترامپ روز جمعه منتشر شد.
بنن: ریاست جمهوری ترامپ تمام شد
«بنن» چند ساعت بعد، به شغل قبلی خود به عنوان مدیرعامل گروه رسانه‌های خبری بریتبارت بازگشت. وی گفته «اکنون من آزاد هستم. بار دیگر دستان خود را به روی اسلحه ام قرار خواهم داد. می‌خواهم مخالفان را خرد و نابود کنم. شکی در این مسئله وجود ندارد. من یک ماشین کشتار در بریتبارت درست کرده‌ام و الان می‌خواهم بار دیگر به شغل قبلی‌ام بازگردم.» بر اساس این گزارش وی روز جمعه در مصاحبه با هفته‌نامه «استاندارد» تاکید کرد: «ریاست جمهوری ترامپ که ما به خاطر آن مبارزه کردیم، پایان یافته است. ما هنوز یک دستاورد بزرگ داریم و ما بخشی از ریاست جمهوری ترامپ را ساختیم. ولی این ریاست جمهوری پایان یافته است.»
تعداد زیادی از نمایندگان دموکرات از برکناری «بنن» استقبال کرده‌اند. البته دموکرات‌ها بر این باورند که برکناری بنن برای تغییر سیاست‌های ترامپ کافی نخواهد بود. «ماریا چاپله-نادال» عضو دموکرات و سیاه‌پوست مجلس سنای ایالتی نیز در میسوری در صفحه فیس بوک خود، از مواضع ترامپ که در قبال وقایع شهر «شارلوتزویل» ابراز انزجار کرد و نوشت«امیدوارم که ترامپ ترور شود.»