kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۷۳۳
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۸
برای نخستین بار

عملیات مشترک ارتش‌های لبنان، سوریه و حزب‌الله برای پاکسازی مناطق مرزی 2 کشور آغاز شد

عملیات مشترک ارتش‌های لبنان و سوریه و نیروهای مقاومت برای ریشه‌کن کردن عناصر داعش در مناطق مرزی دو کشور، از دیروز آغاز شده است. این نخستین بار است که این 3 به طور مشترک عملیات ضد تروریستی برگزار می‌کنند.




ساعات اولیه بامداد شنبه عملیات نظامی گسترده‌ای علیه تروریست‌های داعش در ارتفاعات «رأس بعلبک» و «القاع» در لبنان و «قلمون غربی» در سوریه آغاز شد. در این عملیات ارتش‌های لبنان و سوریه در داخل مرزهای خود و نیروهای حزب‌الله در هر دو کشور حضور دارند.
خبرهای تکمیلی حاکی است شماری از عناصر داعش در قلمون غربی در همان ساعات اولیه آغاز این عملیات خود را تسلیم نیروهای مقاومت کرده‌اند. شمار تروریست‌های داعش در رأس بعلبک و القاع حدود 1000 نفر برآورد می‌شود.
به گزارش فارس، مناطق اشغالی داعش در لبنان حدود 120 کیلومتر مربع است.
به گفته «علی قانصو» مدیر اداره تبلیغات ارتش لبنان، محدوده زمانی برای این عملیات وجود ندارد و این عملیات تا رسیدن به مرزهای سوریه ادامه پیدا خواهد کرد.
وی گفت: تروریست‌ها مجموعه نیروهای پیاده هستند که سلاح، تک‌تیرانداز، موتورسیکلت و ضد هوایی دارند و قدرت تحرک سریع و مقابله با نیروهای نظامی را دارند؛ داعش همچنین تعدادی موشک در اختیار دارد، اما تاکنون از آنها برای هدف قرار دادن شهرها استفاده نکرده است.
«قانصو» نبرد کنونی را از سخت‌ترین نبردهایی دانست که ارتش لبنان تاکنون وارد آن شده است.
پیش از این ارتش سوریه به کمک حزب‌الله لبنان ارتفاعات مرزی «قلمون» و «عرسال» را از لوث عناصر «جبهه النصره» پاکسازی کرده است. ارتفاعات «قلمون غربی» که فعلاً عملیات در آن جریان دارد، در مجاورت ارتفاعات «قلمون» و در مناطق مرزی قرار دارد. ارتش سوریه و نیروهای مقاومت با استقرار در گذرگاه‌های ارتفاعات، راه فرار تروریست‌ها از لبنان به داخل سوریه را بسته‌اند.
طی دیروز ارتش لبنان با استفاده از توپخانه، موشک‌انداز و بالگردهای جنگی و تهاجمی، مواضع داعش را گلوله‌باران کرد.
به گزارش تسنیم، پیشروی ارتش لبنان به سمت مواضع داعش، از پنج محور ادامه دارد.
پس از آغاز نبرد، ژنرال «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان با فرمانده عملیات در «رأس‌بعلبک» و «القاع» تماس گرفت و طی این تماس، به نیروهای ارتش لبنان گفت: «منتظر پیروزی شما هستیم.»
در این عملیات، نیروهای حزب‌الله هم در ترکیب نیروهای ارتش لبنان حضور دارند و هم در داخل سوریه به همراه ارتش این کشور، در حال پیشروی در قلمون غربی هستند.
از لبنان همچنین خبر رسید؛ «ولید جنبلاط» رئیس تشکیل «دیدار دموکراتیک» طی پیامی از طریق شبکه‌های اجتماعی، پیروزی در عملیات آزادسازی رأس بعلبک و القاع را آرزو کرده است.
دستاورد بزرگ
نیروهای ارتش سوریه همچنین به همراه نیروهای مقاومت طی عملیات منحصر به فردی، تروریست‌های داعش را در منطقه «عقیربات» واقع در شرق «حماه» محاصره کردند. به گزارش تسنیم این عملیات نیروهای دولتی و مقاومت را در سه محور «رقه»، «حمص» و «حماه» به یکدیگر پیوند داد و از هر نظر، دستاورد بزرگی است.
براساس این گزارش، مساحت مناطقی که اخیراً آزاد شده، 3000 کیلومتر مربع است و از سوم ماه جاری میلادی (12 مرداد) تاکنون، حدود 9000 کیلومتر مربع از تروریست‌ها پس گرفته شده است.
براساس گزارشی که وزارت دفاع روسیه داده، داعش در منطقه «عقیربات» تحت محاصره بوده و آخرین مسیرهای تدارکاتی آن، در تیررس ارتش سوریه است.
سایر رویدادها
* وزارت دفاع روسیه اعلام کرده، همه گروه‌های مسلحی که در غوطه شرقی دمشق فعال بوده و خود را میانه‌رو می‌خوانند، به آتش‌بس ملحق شده‌اند.
* «بینالی ایلدریم» نخست‌وزیر ترکیه گفته، این کشور در بیرون از مرزهای خود، از جمله در سوریه، با تروریسم خواهد جنگید. طی پنج سال اخیر ارتش ترکیه بارها تمامیت ارضی سوریه را نقض کرده است.