kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۶۵۷
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
به زودی منتشر می‌شود

گزارش ویژه سازمان ملل درباره جنایات هولناک آل‌سعود علیه کودکان یمنی


سرویس خارجی -
انتشار متن پیش‌نویس گزارشی از سازمان ملل متحد می‌گوید؛ ائتلاف تحت رهبری آل‌سعود با انجام حملات هوایی در یمن، مرتکب «نقض فاحش» حقوق کودکان شده است. گوترش قرار است به زودی این گزارش را رسما اعلام کند و سعودی‌ها نیز تلاش گسترده‌ای را برای جلوگیری از انتشار رسمی این گزارش آغاز کرده‌اند.
در پیش‌نویس این گزارش محرمانه که برای «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد ارسال شده از ائتلاف تحت رهبری عربستان بابت «نقض فاحش» حقوق کودکان «به شدت» انتقاد شده است. به گزارش میزان، در پیش‌نویس این گزارش 41 صفحه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار «فارین‌پالیسی» قرار گرفته آمده است: «کشتار و قطع عضو کودکان کماکان شایع‌ترین مورد نقض حقوق کودکان در یمن است.» گزارش سازمان ملل همچنین تصریح کرده است: «در بازه زمانی این گزارش، حملات هوایی مسبب نیمی از موارد تلفات کودکان بوده‌ و به کشته شدن دستکم 349 کودک و زخمی شدن 333 نفر دیگر منجر شده‌اند.»
نویسنده اصلی گزارش جدید «ویرجینا گامبا»، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور کودکان در زمان‌ جنگ است. «منابع مطلع» به «فارین‌پالیسی» گفته‌اند وی روز دوشنبه به مقام‌های بلندپایه گفته قصد دارد پیشنهاد اضافه شدن عربستان به فهرست کشورها و سازمان‌هایی که کودکان را کشته و یا آنها را قطع عضو می‌‌کنند، مطرح کند. تصمیم نهایی درباره این پیشنهاد را «گوترش» خواهد گرفت که گزارش نهایی را در هفته‌های آتی علنی خواهد کرد. این اقدام، همانی است که قرار بود بان‌کی‌مون هم انجام دهد که در نهایت طی یک اعتراف بی‌سابقه گفت، اگر نام عربستان را در لیست قاتلان کودکان یمنی قرار می‌داد، کمک‌های مالی سعودی‌ها قطع می‌شد!
تقلای عربستان برای عدم انتشار گزارش
اما در این میان عربستان همانند زمان بان‌کی‌مون دبیر کل سابق سازمان ملل تلاش دارد تا مانع از قرار گرفتن نام این کشور در این فهرست شود. در آن زمان بان کی مون در اظهاراتی بی‌سابقه اعلام کرد که به دلیل دلارهای سعودی سازمان ملل از گنجاندن نام عربستان در لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان عقب‌نشینی کرده است. در شرایط کنونی نیز فارین‌پالیسی نوشته «مقام‌های عربستان در محافل پشت‌پرده از سازمان ملل خواسته‌اند قبل از علنی کردن گزارش، وارد رایزنی‌هایی با این کشور شوند.» دو منبع آگاه می‌گویند، «آمریکا نیز از سازمان ملل خواسته تمام اعضای ائتلاف عربستان را در فهرست مذکور قرار ندهد. واشنگتن گفته مقصر دانستن تمامی اعضای این ائتلاف، منصفانه نیست زیرا برخی از اعضا نقشی در وقوع این جنایت‌ها نداشته‌اند. «واشنگتن، در عوض، از سازمان ملل خواسته تنها کشورهایی که مستقیماً مسئول این جنایت‌ها هستند در فهرست یاد شده قرار بگیرند. نویسنده گزارش در گفت‌وگو با فارین‌پالیسی گفته «محتویات گزارش هنوز نهایی نشده و اعضا در حال بحث درباره آن هستند.»
خبر دیگر اینکه «جیمی مک گولدریک» مسئول هماهنگ‌کننده سازمان ملل در یمن اعلام کرده «20 میلیون یمنی نیازمند کمک‌های فوری غذایی، دارویی و سایر امکانات بهداشتی هستند.» وی افزوده «تداوم جنگ در یمن باعث شده تا این کشور با بزرگترین بحران انسانی در جهان مواجه شود.»