kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۶۵۶
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
114 کشته و مجروح در حملات تروریستی در اسپانیا

دلارهای سعودی سهم دولت‌های غربی /وحشت و مرگ سهم مردم بی‌گناه

حملات تروریستی گروه تروریستی تکفیری داعش در بارسلون اسپانیا 14 کشته و 100 مجروح برجای گذاشته و حال شماری از زخمی‌ها نیز وخیم گزارش شده است.


اروپا بار دیگر در شوک یک حمله تروریستی بزرگ در شهر بارسلون اسپانیا فرو رفته است. این بار هم مردم بی‌گناه در خیابان‌ها تاوان مماشات سیاستمدارانشان با تروریست‌ها و حامیانش را پس دادند. کارشناسان اذعان دارند که آل‌سعود اصلی‌ترین مروج و حامی سیاسی و مالی ایدئولوژی سلفی تکفیری وهابی در سراسر جهان است. با این وجود و با علم به این واقعیت تلخ، دولت‌های غربی نه تنها حاضر نیستند آل‌سعود را به ظاهر هم که شده محکوم کنند بلکه هر روز پیوندهای اقتصادی و سیاسی خود را با این رژیم قرون وسطایی بیشتر می‌کنند.
 ترامپ به عربستان می‌رود و میلیاردها دلار با سعودی‌ها قرارداد می‌بندد، مقامات دولت آلمان صراحتا می‌گویند به خاطر منافع مالی گسترده نمی‌توانند فروش سلاح به عربستان را متوقف کنند. با حمایت غربی‌ها عربستان رئیس‌کمیسیون حقوق زنان سازمان ملل می‌شود، کیسینجر هم صراحتا به ترامپ مشاوره می‌دهد که برای مقابله با نفوذ ایران هم که شده باید داعش حفظ شود. همزمان غربی‌ها چشم خود را بر روی جنایات سعودی‌ها به خاطر همین منافع گسترده می‌بندند تا سهم این دولت‌ها، دلارهای نفتی سعودی‌ها باشد و سهم مردم بیگناه، وحشت و مرگ. تروریست‌های ساخته شده ازسوی غرب با ایدئولوژی وهابی در سراسر دنیا دست به جنایت می‌زنند و تا زمانی که این دوگانگی در مواجهه با تروریسم و تقسیم تروریست‌ها به خوب و بد وجود دارد تروریست‌ها در اروپا و آمریکا همچنان جولان خواهند داد و انسان‌های بی‌گناه بیشتری توسط این گرگ‌ها قربانی خواهند شد. عصر پنجشنبه بود که یک تروریست تکفیری با یک خودروی ون و با تمام سرعت خود را به جمعیت حاضر در بلوار «رامبلای» بارسلون زد که تا لحظه تنظیم این خبر 14 کشته و100 زخمی برجای گذاشته است. به گفته پلیس اسپانیا حال 11 نفر از مجروحان هم وخیم است. وزارت خارجه فرانسه نیز اعلام کرده که ۲۶ نفر از مجروحان این عملیات تروریستی فرانسوی هستند.
حملات دوم و سوم و ...
اما این تنها حمله تروریستی در اسپانیا نبود. بعد از این جنایت هولناک اعلام شد، چند فرد مسلح دیگر اقدام به گروگانگیری در رستورانی کرده‌اند که پلیس این گزارش را بعدها تکذیب کرد. ساعاتی بعد خبر رسید مأموران پلیس حاضر در یک پست ایست و بازرسی نیز در حمله‌ای دیگر غافلگیر شده‌اند. یک گروه دیگر از مردم هم در شهر «کمبرلیز» جنوب بارسلون با یک خودروی ون مهاجم روبرو شدند؛ که بر اثر این حمله 6 نفر مصدوم شدند که حال 2 نفر از این میان، وخیم است.پلیس اسپانیا در این باره اعلام کرده حداقل پنج مظنون دارای کمربند انفجاری را که قصد تکرار حمله مرگبار عصر پنجشنبه را در این شهر ساحلی داشته‌اند کشته است. پلیس در کمبریلز، واقع در ۱۲۰ کیلومتری جنوب بارسلونا، به مردم هشدار داده که به خیابان‌ها نروند.
3 روز عزای عمومی
یک منبع قضایی اما در اسپانیا درباره حمله بارسلون و کشته شدن چند مظنون در کمبریلز اعلام کرده احتمالا گروهکی هشت نفره به دنبال برنامه‌ریزی برای حملاتی با سیلندرهای گاز بودند. همزمان، نیروهای امنیتی و واحدهای مقابله با تروریسم در اسپانیا عملیات گسترده‌ای را در سراسر این کشور به اجرا گذاشته‌اند. ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا نیز در پی این حملات سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منابع پلیس گزارش داده مهاجمان دارای کمربندهای انفجاری بودند، به همین خاطر نیروهای امنیتی در نظر دارند چند مورد انفجار کنترل شده انجام بدهند تا از نابودی بمب‌های احتمالی اطمینان حاصل کنند. منابع محلی از بازداشت سومین مظنون به ارتباط با حملات تروریستی پنجشنبه شب در بارسلون، در شهر «ریپول» خبر دادند.پنجمین تروریست نیز که در تبادل آتش با پلیس بارسلون زخمی شده بود، بر اثر شدت جراحات وارده از پای درآمد.
مقامات پلیس معتقدند که واقعه کمبریلز با حمله روز پنجشنبه بارسلونا ارتباط داشته است و عامل آن حمله نیز موفق به فرار شده است. مقامات اسپانیا همچنین حملات بارسلون و کمبریلز را با انفجاری که چهارشنبه گذشته در خانه‌ای در شهر «الکانار» رخ داد مرتبط می‌دانند. آن واقعه یک کشته برجای گذاشت. پلیس اسپانیا معتقد است ساکنان آن خانه در حال ساخت بمب بودند. خبرنگار بی‌بی‌سی هم به نقل از رسانه‌های اسپانیا گفته «ظاهرا سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) حدود 2 ماه پیش به مقامات اسپانیا هشدار داده بود که احتمالا حمله‌ای از این دست در خیابان رامبلا اتفاق خواهد افتاد.»
جزئیات حمله با خودرو
طبق گزارش‌ها راننده خودرو بعد از آنکه به سرعت به جمعیت کوبید، پیاده شده و فرار کرده است. ماموران امنیتی در حال جست‌وجو برای پیدا کردن این فرد هستند. پلیس اسپانیا تصویر مظنونی به نام ادریس اوکبیر (زاده مراکش) را منتشر کرده است. با مدارک این جوان که ظاهرا سابقه کیفری و زندان داشته، خودرویی که به مردم کوبید اجاره شده بود. بنا بر آخرین گزارش‌ها، ادریس اوکبیر به پلیس گفته در این واقعه نقشی نداشته و مدارکی که برای اجاره خودروی فیات سفیدی از آن استفاده شده بود، از وی به سرقت رفته است. اما روزنامه «لو پاریزین» نوشته، عامل حمله، «موسی اوکبیر» برادر «ادریس» بوده ولی وی برای مخفی ماندن هویتش، از هویت برادر خود استفاده کرده است.
داعش: حملات بعدی در راه است
بعد از عملیات تروریستی بارسلونا بلافاصله گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و اعلام کرد که «سربازان دولت اسلامی» آن را انجام داده‌اند و این کار در راستای انتقام از کشورهای عضو ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا صورت گرفته است.به گفته یک منبع امنیتی در کرکوک، تشکیلات تروریستی داعش با ‌اشاره به تشکیل گروهی با عنوان «اسب‌های نشان‌دار»، ماموریت‌ این گروه را زیر گرفتن غیرنظامیان با خودرو در کشورهای اروپایی و آمریکایی عنوان کرد.
به گزارش ایسنا، این منبع در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سومریه نیوز» عراق اظهار داشته، سخنرانان داعش روز (جمعه) با توزیع خطبه‌ای چاپ‌شده در میان ساکنان شهر الحویجه (واقع در ۵۵ کیلومتری جنوب غرب کرکوک)، کشورهای اروپایی، آمریکا و انگلیس را به آغاز حملاتی توسط گروه موسوم به «الخَیْلِ الْمُسَوَّمَه» (اسب‌های نشان‌دار) برای ترور شهروندانشان تهدید کرده و هشدار داده بودند که داعش حملات بیشتری را با استفاده از خودرو برای نابودی تمامی «کافران» ترتیب خواهد داد.
واکنش ها
جنایت تروریستی اسپانیا با واکنش گسترده جهانی رو به رو شده و تقریبا تمامی مقامات سیاسی کشور‌ها و از جمله وزارت خارجه کشورمان این جنایت تروریستی را محکوم کردند، اما در این میان واکنش ترامپ به این حادثه از همه عجیب‌تر بود که بوی نژادپرستی و ضدیت با اسلام و مسلمانان از آن به خوبی به مشام می‌رسد.
 ترامپ  در صفحه توئیتری‌اش نوشت: «بروید و مطالعه کنید که ژنرال پرشینگ آمریکایی، پس از دستگیری تروریست‌ها با آنان چه کرد. (او کاری کرد که) تا 35 سال اثری از اسلام رادیکال نبود.» ژنرال «جان ژورف پرشینگ» مشهور به جَک سیاه، در اولین سال‌های قرن بیستم و پس از پیروزی آمریکا بر اسپانیا در جنگ فیلیپین، فرماندار منطقه مسلمان‌نشین «مورو» در جنوب این کشور شد.بومی‌های مسلمان پس از استیلای آمریکایی‌ها، بر آنها شوریدند که در این درگیری‌ها، چند هزار نفر از طرفین و عمدتاً غیرنظامیان بومی، کشته شدند.بر اساس افسانه مورد علاقه نژادپرست‌های آمریکایی که بارها از سوی مورخین رد شده، ژنرال پرشینگ برای آرام کردن شورشی‌ها، 50 نفر از آنان را دستگیر کرد و دستور قتل 49 نفر با تیرهای آغشته به خون خوک را صادر کرد.نژادپرستان می‌گویند نفر پنجاهم روایت تلخی از ماوقع را برای دیگر شورشی‌ها بازگو کرد و برای 35 سال، در آن ناحیه آرامش حکم‌فرما شد.ترامپ در حالی این مسئله را مطرح کرده است که این روزها به دلیل حمایت از سفید نژادپرستان آمریکایی در رویارویی خونین با معترضین در شارلوتز‌ویل، در معرض انتقادات جدی قرار دارد.
چاره کار
شاید کمی غیرعملی به نظر برسد اما، تا زمانی که رژیم قرون وسطایی آل‌سعود و روابط تجاری سنگین کشورهای غربی هست، چنین حملاتی حتی اگر غربی‌ها نخواهند، تکرار خواهد شد. غربی‌ها علاوه بر اینکه می‌بایست حمایت‌ها از داعش و گروه‌های تکفیری را متوقف کنند، باید با تحت فشار قرار دادن سعودی‌ها به عنوان تامین‌کنندگان مالی و ایدئولوژی تکفیری‌ها، جلو تکرار چنین جنایاتی را بگیرند.