kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۶۱۴
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۵

اخبار ویژه


قبلا گنجی را گول زدند حالا سراغ کروبی رفته‌اند
فریب و تحریک کروبی به اعتصاب غذا، بازسازی نسخه قبلی گروهک‌ها برای اکبر گنجی است.
دیروز برخی رسانه‌های ضدانقلاب به شکلی هماهنگ مدعی اعتصاب غذای مهدی کروبی شدند.
کروبی اخیرا برای عمل قلب در بیمارستان بستری بود و به همین دلیل برخی عناصر گروهکی وابسته به نهضت آزادی و گروهک ملی‌- مذهبی و همچنین حزب منحله مشارکت به بیمارستان مراجعه کردند. بنابر برخی قرائن، وسوسه کروبی به اعتصاب غذا در همین آمد‌وشدها صورت گرفته است.
خرداد سال 84 نیز اکبر گنجی با تحریکات و فریب برخی عناصر گروهکی نظیر شیرین عبادی دست به اعتصاب غذا زد. پس از این اقدام، محافل بیگانه و گروهک‌های ضدانقلاب، به حمایت از گنجی پرداختند و حتی کسانی مانند سخنگوی کاخ‌سفید (دولت بوش) و رضا ربع‌پهلوی به جانبداری از گنجی پرداختند.
اما به مرور زمان معلوم شد گروهک‌ها از طریق برخی نزدیکان گنجی به اغوای او پرداخته‌اند تا ضمن قربانی گرفتن، از مرده وی برای مقاصد بعدی خود استفاده کنند. گنجی پس از بو بردن از ماجرا، قرار قبلی را به هم زد و خود را نجات داد.
در آن ماجرا که شیرین عبادی و یکی از افراد نزدیک به اکبر گنجی درآن نقش واسطه داشته‌اند، از اکبر گنجی خواسته شده بود که دست به اعتصاب غذا بزند و به او اطمینان داده بودند که در صورت وخیم شدن وضعیت جسمانی وی مانع از آسیب رسیدن جدی به سلامتی او خواهند شد. مجریان این پروژه در همان حال به یکی از کانون‌های بیگانه قول داده بودند که با مرگ اکبر گنجی پرونده او را به یک ماجرای جنجالی علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل کنند و قرار بود که خوش‌خدمتی آنان نیز بی‌پاداش نماند!
این پروژه در سفر[...]به یک کشور اروپایی و تماس وی با نماینده یکی از مجامع آمریکایی مدعی حمایت از حقوق بشر کلید خورد و طرف آمریکایی در مقابل کسب اطمینان از موفقیت نهایی این پروژه پیشنهاد طرف -باصطلاح- ایرانی برای حمایت مستقیم و آشکار مقامات برجسته آمریکایی از اکبر گنجی را پذیرفت.  حتی رضا ربع پهلوی مدعی شده بود برای همدردی با گنجی اعتصاب غذا کرده است(!!)

به وزرای گرفتار تعارض منافع رأی اعتماد ندهید
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از نمایندگان مجلس خواست به آن دسته از وزیران پیشنهادی که گرفتار تعارض منافع هستند، رأی اعتماد ندهند. وی در نامه‌ای نوشت: یکی از مهم‌ترین عوامل فساد برانگیز که امروزه کشورهای موفق در حفظ پاکی دیوانسالاری خود، برای جلوگیری از ایجاد فساد انجام می‌دهند پرهیز از وضعیت تعارض منافع است. آمریکا مدیریت این پدیده مخرب را در 1960 و کره جنوبی در دهه 90 میلادی آغاز کردند. تعارض منافع به وضعیتی گفته می‌شود که ظرفیت بالقوه نقض بی‌طرفی در تصمیم‌گیری یا اقدام مسئول وجود داشته باشد به این دلیل که تضادی بین منافع آن فرد و منافع عمومی مربوط وجود دارد، وضعیتی که این خطر را ایجاد می‌کند که انگیزه یا اقدام آن فرد به فساد کشیده شود.
به‌عبارت‌دیگر، تعارض منافع به موقعیتی گفته می‌شود که مقام و مسئول تصمیم گیر بر سر دوراهی انتخاب بین منافع عمومی و منافع خصوصی قرار می‌گیرد. این دوراهی ازآن‌جهت پیدا می‌شود که اختیار تصمیم‌گیری در حوزه‌ای به مسئولی سپرده می‌شود که خود وی در همان حوزه منفعت دارد. این تعارض معمولاً با ترجیح یافتن منافع خصوصی، منشأ فساد می‌شود. قالب‌ها و ‌اشکال بروز فساد متعدد است: تبارگرایی (Nepotism)، رفیق‌بازی (Cronyism)، حمایت ویژه (Patronage) و ویژه خواری (Rent Seaking) که ریشه همه آنها جانب خدا و مردم را وانهادن است.
این برادرانی که برای قبول مسئولیت وزارت داوطلب شده‌اند، سلمان و ابوذر نیستند و اگر بر سر این دوراهی قرار گیرند به ترجیح منافع خویش مبتلا می‌گردند. اینان به دلیل منافعی که در حوزه مسئولیت خویش دارند تصمیماتشان اریب دارد.
یک مصداق بارز تعارض منافع، وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است که خود، معاون و مدیرکلش در موقعیت تعارض منافع قرار داشته‌اند. وزیری که در حوزه مسئولیتش کسب‌وکاری با صدها میلیارد درآمد دارد و معاون و مدیرکل دارو به همین درد مبتلا شده‌اند و صدها میلیارد از یارانه دارو را به نفع خود یا گروه‌های خاص صرف کردند. منابعی که با فروش 8000 میلیارد تومان اوراق قرضه تأمین‌شده بود. چراکه پای در شرکت‌های خصوصی داشته‌اند و دستشان فرمان هدایت بخش داروی کشور را محکم گرفته است. جناب وزیر که قریب ده ماه پیش مسئولان اطلاعاتی وی را از این فسادها باخبر ساختند وی را کنار نگذاشت و اخیراً هم دیده‌بان شفافیت و عدالت با اسناد متقن به همین نتیجه رسید و در سه جلسه حضوری مطالب را ارائه کرد، بااینکه وزیر اجمالاً به تغییر رسیده بود، متأسفانه چند روز بعد در سخنرانی خویش گفت معاون دارو شخصیتی است که هر کس وزیر شود به وجود او نیاز دارد!

سقوط 15/8 هزار میلیارد تومانی بورس پس از انتخاب مجدد روحانی
بازار بورس پس از انتخاب روحانی، با افت 15 هزار و 800 میلیارد تومانی مواجه شده است.
بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش وضعیت اقتصادی کشور در خرداد ماه امسال، از کاهش شدید ارزش و تعداد معاملات سهام در بازار سرمایه طی خرداد ماه خبر داد.
بر اساس این گزارش، ارزش معاملات سهام در خردادماه نسبت به اردیبهشت، افت بیش از ۶۲ درصدی را تجربه کرده و از ۷ هزار و ۵۶۳ میلیارد تومان به ۲ هزار و ۸۶۵ میلیارد تومان رسید.
به گزارش مشرق، در مدت مورد ‌اشاره ارزش معاملات در بازار اول بورس نیز افت شدید بیش از ۷۳ درصدی را تجربه کرده است، به بیان دیگر میزان معاملات در این بازار در خردادماه بیش از ۳ هزار و هشتصد میلیارد تومان کاهش یافت.
همچنین در خردادماه نسبت به اردیبهشت تعداد سهام معامله شده نیز کاهش ۶۱ درصدی را نشان می‌دهد و از ۳۱ هزار و ۸۴۸ به ۱۲ هزار و ۴۰۲ واحد رسیده است.
ارزش بازار سهام نیز در این مدت بیش از ۱۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان کاهش را نشان می‌دهد.
طبق آمار قبلی بانک مرکزی از وضعیت بازار سرمایه در اردیبهشت سال جاری، بورس روند رو به رشدی را طی می‌کرد که عقب‌گرد این صعود در خرداد ماه و پس از برگزاری انتخابات و روی کار آمدن مجدد دولت روحانی، می‌تواند از تردید سرمایه‌گذاران برای تحرک اقتصادی کشور در دولت آینده و به همین علت ترس از ورود به بازار سرمایه را حکایت داشته باشد.

موسوی‌لاری: با ما مشورت نشد/کابینه را روحانی و مشاوران چیدند
وزیرکشور دولت اصلاحات گفت: کابینه محصول نظر روحانی و مشاوران دولت و با اصلاح‌طلبان مشورت نشده است.
در حالی که تعداد وزرای پیشنهادی منسوب به اصلاح‌طلبان افزایش یافته، موسوی‌لاری به «جماران» گفت: کابینه در حقیقت محصول نظر آقای روحانی و تعدادی از مشاورین نزدیک ایشان است. شاید بعضی از وزرایی که معرفی شده‌اند در گروه‌ها، احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب یا اعتدال‌‌گرا و در کل، در نهادهای مدنی به آن صورت مطرح نباشند، اما خود آقای روحانی با تعدادی از همکارانشان، به یک جمع بندی رسیده‌اند و این افراد را معرفی کرده‌اند. در دو حوزه سیاسی و اقتصادی نیز تغییرات اساسی دیده نمی‌شود و در این حوزه‌ها دولت دوازدهم تفاوت معنا‌داری با دولت یازدهم ندارد.
وی در پاسخ این سؤال که «با توجه به اینکه مجلس دهم مشکلات مجلس نهم را ندارد و میان نمایندگان و رئیس‌جمهور همدلی بیشتری وجود دارد، چه شرایط خاصی وجود دارد که آقای روحانی ناچار به معرفی برخی از افراد شده است؟»‌ گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که ما نمی‌دانیم آقای روحانی با مجلس هماهنگی می‌کند یا با رئیس‌مجلس. مجلس به عنوان یک نهاد تصمیم ساز و تصمیم‌گیر در جمهوری اسلامی یک هویت مستقل است که دولت باید برای وزرای خود از آن رای اعتماد بگیرد. این مجموعه عبارت است از 290 نماینده منتخب مردم که یا به وزرا رای اعتماد می‌دهند یا نمی‌دهند.
من طی گفت‌و‌گویی که با برخی نمایندگان جناح‌های مختلف داشتم، متوجه شدم تلقی نمایندگان مجلس این نیست که با آنها تعامل شده یا رایزنی صورت گرفته است، مگر آنکه بگوییم با هیئت‌رئیسه یا شخص رئیس‌مجلس، آن هم در مورد بعضی از وزرا هماهنگی‌هایی صورت گرفته و آقای روحانی در تعامل با رئیس‌مجلس برخی وزرا را انتخاب کرده است که البته در این مورد هم من اطلاعی ندارم و صرفا احتمالات را مطرح می‌کنم.
موسوی لاری تصریح کرد: آقای روحانی با حلقه‌ای از مشاورینش راجع به این افراد صحبت کرده و نظرات آنها را لحاظ کرده است. آن حلقه لزوما به معنای این نیست که محفل خاصی تصمیم گیرنده است، چرا که بالاخره این افراد مشاوران و همفکران آقای روحانی هستند و نمی‌شود اسم محفل روی آنها گذاشت. اما آنچه مسلم است اینکه با فراکسیون‌های مجلس یا با شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان یا با احزاب اصلاح‌طلب، مشورت و هماهنگی صورت نگرفته است.
موسوی لاری همچنین تصریح کرد که اصلاح‌طلبان چک سفید امضا به روحانی نداده‌اند.

لغو نشدن تحریم‌های بانکی راز افزایش واردات بی‌رویه
با وجود ادعاهای برخی مدیران دولتی، مشکل سوئیفت همچنان حل نشده و بانک‌های خارجی با ایران همکاری نمی‌کنند.
شبکه اطلاع‌رسانی دانا  با  انتشار این خبر نوشت: موگرینی در جریان سفر به ایران با دکتر ولایتی دیدار کرد. به گفته ولایتی خانم موگرینی در مورد رابطه اتحادیه اروپا و ایران اظهار امیدواری کرد تا با توسعه روابط مشکلات موجود از جمله مشکلات سیستم بانکی را حل کنند و این امر با توجه به تعاملات کشورهای مختلف اروپایی که هم اکنون در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند و با هم حتی نوعی رقابت هم دارند حل مشکلات سیستم بانکی ضروری بوده و در همین راستا آنها تلاش می‌کنند تا مسائل بانکی را حل کنند.
 این در حالی بود که دولت و اقتصاددانان حامی دولت بارها تلاش کردند که نشان بدهند روابط ایران با بانک‌های خارجی عادی بوده و سوئیفت برقرار است.
روحانی در اواخر سال گذشته و پنجاه و ششمین مجمع سالیانه بانک مرکزی اعلام کرده بود که سوئیفت گشایش یافته و برای اثبات آن هم بانک مرکزی برخی خبرنگاران را برده و به آنها نشان داده است که سوئیفت برقرار شده است.
علی طیب‌نیا؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی هم با ‌اشاره به اینکه محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها سودآوری بانک‌ها را کاهش و توان ایفای نقش آنها را در نظام مالی متأثر ساخته بود گفت: قبل از تحریم‌ها ۶۰۰ بانک خارجی طرف معامله با ایران بودند که در دوران تحریم تعداد این بانک‌ها به ۲۹ مورد کاهش یافت. اما طیب‌نیا در جایی دیگر اعلام کرده بود که تنها 240 بانک خارجی با بانک‌های ایران روابط کارگزاری دارند؛ باید این سؤال پرسیده شود که اگر تحریم‌ها برداشته شده‌اند چرا همچنان برای برقراری ارتباطات بانکی که یکی از دستاوردهای برجام بود همچنان مذاکره صورت می‌گیرد؟ و از طرف دیگر چرا از میان هزاران بانک خارجی تنها 240 بانک حاضر به برقراری ارتباط با ایران شده‌اند.
حقیقت این است که با گذشت دو سال از اجرایی شدن برجام شواهد نشان می‌دهد که مشکلات مالی و بانکی همچنان پابرجا است.
نکته مغفول در این حلقه این است که پول نفت ایران که باید به صورت دلار به حساب ایران واریز شود در چرخه معیوب راه افتادن سوئیفت به چه سرانجامی مبتلا می‌شود؛‌ بررسی این نکته شاید بتواند راز افزایش واردات در دولت یازدهم را برملا کند.

پیام تسلیت برای فرانسوی‌ها/سکوت درباره شهادت شهید حججی
کوتاهی رئیس‌جمهور در صدور پیام به مناسبت شهادت مظلومانه شهید محسن حججی با اعتراض محافل رسانه‌ای روبرو شده است.
جهان‌نیوز در این زمینه نوشت: از روزی که خبر شهادت محسن حججی را شنیدیم، واکنش‌ها به آن تصویر شورانگیز و خبر بهت‌انگیز شهادت او قابل توجه بود.
اکثریت قریب به اتفاق نخبگان و مسئولان کشور از هنرمندان و ورزشکاران گرفته تا سیاسیون و اهالی فرهنگ شهادت این علمدار مکتب حسین(ع) را تبریک و تسلیت گفته‌اند اما دریغ از یک پیام یا کوچک‌ترین واکنش رئیس‌جمهور محترم!
به گواهی سایت ریاست‌جمهوری، آقای روحانی از زمان شهادت حججی، چند انتصاب داشته‌اند، دو قانون را ابلاغ کرده‌اند، در جلسه هیئت دولت شرکت کرده و البته روز ملی سنگاپور را تبریک گفته‌اند!
رئیس‌جمهور محترم که همواره از حضور مردم در فضای مجازی سخن گفته‌اند، آیا در چند روز اخیر حماسه عظیم ایرانیان و حتی غیرایرانیان در توئیتر و اینستاگرام و تلگرام و سایر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در تجلیل از مجاهدت و مظلومیت شهید حججی ندیده‌اند؟ موج ملی چند روز اخیر ملت ارزش یک پیام توئیتری آقای  روحانی را نداشت؟
باور کنید که الان فصل تفرقه و دعوا نیست و شهید حججی نیز ریسمان وحدت همه ایرانی‌هاست اما این کدام منطق است که برای بهم خوردن سخنرانی علی مطهری نامه عریض و طویل می‌نویسد اما برای شهید با اخلاص وطن روزه سکوت می‌گیرد؟ با کدام استدلال برای حمله داعش به فرنگ و فرانسه درجا پیام تسلیت و محکومیت صادر می‌شود اما برای اسارت و شهادت غریبانه یک ایرانی مسلمان به دست یزیدیان زمان کمترین واکنشی دیده نمی‌شود؟