kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۵۰۶
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲

«هولناک و شرورانه» توصیف مرکل از ناآرامی‌های جاری در آمریکا

واکنش‌ها به خشونت‌های آمریکا همچنان ادامه دارد و آنگلا مرکل در جدیدترین واکنش‌ها این خشونت‌ها را «شرورانه وهولناک» خوانده است.


سرویس خارجی -

کارشناسان بسیاری ترامپ را به جریان نژادپرست و سفیدگرای آمریکا منتسب می‌دانند و به همین دلیل معتقدند با روی کار آمدن وی این جریان جان تازه‌ای به خود گرفته است. تظاهرات ضدنژادپرستی در «شارلوتزویل» ایالت ویرجینیای آمریکا که توسط یک نژادپرست به خاک و خون کشیده شد نیز ترس سیاهان از افزایش موج نژادپرستی را گسترش داده است.در این حادثه یک مرد با زیر گرفتن مردم شرکت‌کننده در تظاهرات موجب مرگ یک زن 32 ساله و زخمی شدن 19 نفر دیگر شد. حال 5 نفر از زخمی شدگان این حادثه وخیم است. برخی شمار کشته‌شدگان را 3 نفر اعلام می‌کنند.
ترامپ در واکنش به این جنایت، در بیانیه‌ای پس از این حوادث، بدون انتقاد از رفتارهای نژادپرستانه طرفداران برتری سفیدپوستان،  با واژگانی مبهم صرفا خشونت «در همه ابعاد آن» را محکوم کرده بود. این بیانیه انتقادات زیادی را نیز به دنبال داشت و کاخ سفید را مجبور کرد که سخنان ترامپ را تصحیح کند. همین موضع مبهم اعتراضات زیادی را برانگیخته است که تا کنون نیز ادامه دارد.
اما بر اساس جدیدترین گزارش‌ها، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از اعتراضات به سکوتش در برابر خشونت‌های گروه‌های نژادپرست، سرانجام تسلیم فشارها شد و اقدامات آنها را محکوم کرد. به گزارش رویترز، دونالد ترامپ دوشنبه شب در جمع خبرنگاران گفت: «نژادپرستی، شوم است و کسانی که به این دلیل خشونت ایجاد می‌کنند جانی و تبهکار هستند، از جمله کوکلاس‌کلان، نئونازی‌ها و طرفداران برتری نژادی سفیدپوست‌ها و سایر گروه‌های نفرت‌پراکن.»ترامپ اضافه کرد: «ما با شدیدترین لحن، این نمایش فاحش تنفر، تعصب و خشونت را محکوم می‌کنیم.» اما این اظهارات نیز معترضان خشمگین را آرام نکرد.چراکه آمریکایی‌ها بهتر از هر کس می‌دانند، ترامپ خود یک نژادپرست ضدمهاجر است.
مردم آمریکا با تجمع در برابر برج ترامپ در منطقه منهتن نیویورک خواستار خروج رئیس‌جمهور این کشور از قدرت به خاطر موضع ضعیف در برابر نژادپرستی شدند.خبرگزاری رویترز گزارش داده تظاهرکنندگان شعارهایی با مضمون «ترامپ باید کنار برود»، ترامپ نه، کوکلاس کلان (سازمان همبستگی با برتری نژادی سفیدپوستان) نه و آمریکای نژادپرست نه» سر دادند.
ترامپ، رئیس نازی‌ها
تظاهرکنندگان همچنین تابلو نوشته‌هایی با مضمون «مقاومت در برابر رئیس‌جمهور ناکارآمد»، «ما از شما نمی‌ترسیم»، «ظلم، تبعیض و  بی کفایتی راهبرد نیست» در دست داشتند. تظاهرکنندگان همچنین تابلویی با عنوان «مرگ بر برتری‌طلبی» حمل می‌کردند. برخی تظاهرکنندگان هم با حمل تابلوهایی ترامپ را «رئیس ‌نازی‌ها» خطاب کردند. اما واکنش‌ها به تحولات جاری آمریکا و خشونت‌های نژادپرستانه این کشور همچنان ادامه دارد و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان خشونت‌های اخیر شهر «شارلوتزویل» ایالت «ویرجینیا» که به دنبال تظاهرات گروههای طرفدار برتری نژاد سفیدپوستان در اوایل هفته جاری آغاز شد را محکوم کرد و آن را «نژادپرستانه، هولناک و شرورانه» خواند.مرکل همچنین از جامعه بین‌الملل خواست تا خشونت‌های راست افراطی را محکوم کنند.
صدراعظم آلمان در مصاحبه با رادیو آلمان و فونیکس تصریح کرد: «این یک خشونت افراط‌گرایانه و نژادپرستانه است و صرفنظر از اینکه این اقدامات در کدامین نقطه از جهان رخ می‌دهد، می‌بایست اقدامات محکم صریحی علیه این اقدامات صورت گیرد.»مرکل این را هم گفت که کشورش هم مثل آمریکا درگیر گروه‌های افراطی نژادپرست است.