kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۲۷۲
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۸
فشار خون؛ عامل اصلی سکته مغزی و حوادث قلبی

نیمی از ایرانیان مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود اطلاع ندارند

دبیر علمی نوزدهمین کنگره بین‌المللی تازه‌های قلب و عروق از فشار خون بالا و کنترل نشده به عنوان یکی از عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی و سکته مغزی نام برد.



دکتر مسعود اسلامی در آستانه برگزاری نوزدهمین کنگره بین‌المللی تازه‌های قلب و عروق با اشاره به ارائه داروهای پیشگیری از سکته‌های مغزی در بیماران قلبی در کنگره امسال گفت: تعویض دریچه میترال از طریق پوست که چند ماه است در دنیا شروع شده در کنگره امسال مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
اسلامی با اعلام اینکه قرار است قبل از آغاز کنگره دو تا سه عمل تعویض دریچه میترال از طریق پوست و بدون عمل باز در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران انجام شود، افزود: این روش تعویض دریچه میترال توسط یک پزشک ایرانی که مقیم آمریکاست انجام خواهد شد.وی با اشاره به وضعیت بیماری‌های قلبی در کشور اظهار داشت: سکته‌های مغزی به دنبال نامنظمی‌های قلبی از جمله بیماری‌های شایع در کشور است.دبیر انجمن آترواسکلروز ایران با اعلام اینکه اکثر موارد سکته‌های مغزی ناشی از فشار خون کنترل نشده و یا نامنظمی‌های قلبی است، گفت: در کشور ۶۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال دچار فشار خون بالا هستند.اسلامی با اعلام اینکه اولین تظاهر سکته مغزی فشار خون بالاست، تاکید کرد: نیمی از افراد مبتلا به فشار خون بالا در کشور از بیماری خود اطلاع ندارند و نیمی دیگر از افرادی که مطلع هستند درمان موثر نمی‌گیرند.
تهران رکورددار آنفارکتوس قلبی
رئیس نوزدهمین کنگره بین‌المللی تازه‌های قلب و عروق نیز گفت: شاهد شیوع ۵۷ درصدی بیماری‌های قلبی در مردان بالای ۶۰ سال هستیم.
دکتر مسعود قاسمی با اعلام اینکه در آبان ۹۵ که به عنوان ماه پرتنش آلودگی هوا یاد می‌شود، آمار مرگ و میر چهار هزار و ۷۶۶ نفر بوده است، افزود: از این تعداد ۴۴۱ نفر بر اثر ایست قلبی فوت شده‌اند.
قاسمی  ادامه داد: میزان مرگ و میر سالانه در کشور ۳۷۵ هزار نفر گزارش می‌شود که ۳۵ هزار مورد از این مرگ و میرها مربوط به سکته‌های قلبی و مغزی است و این در نوع خود آمار تکان دهنده‌ای تلقی می‌شود.
وی از فشار خون به عنوان عامل اصلی سکته مغزی و بزرگترین عامل خطرساز در بروز حوادث قلبی نام برد و گفت: ۴۰ درصد مرگ و میرها در کشور به دلیل مشکلات قلبی است و ۲۰ درصد افراد با سکته قلبی جان خود را از دست می‌دهند.
رئیس انجمن آترواسکلروز ایران با اعلام اینکه روزانه ۳۰۰ مرگ با آنفارکتوس قلبی در کشور گزارش می‌شود، اظهار داشت: تهران در این زمینه رکورددار است.
قاسمی با اشاره به خواب نامتناسب و ناکافی به عنوان یکی از علل بروز بیماری‌های قلبی عروقی،گفت: طبق استانداردها ۷ ساعت خواب ممتد در شبانه روز برای هر فرد لازم است.
وی همچنین از استرس‌های مزمن به عنوان عامل خطرساز در بیماری‌های قلبی عروقی نام برد و افزود: متاسفانه تغییر سبک زندگی و گرایش به مصرف دخانیات از جمله عوامل بروز بیماری‌های قلبی در کشور است.