kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۲۰۹
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۰

اخبار ویژه


طیب‌نیا مشکل قلبی نداشت به خاطر زبانش حذف شد!
در حالی که ادعا شده بود طیب‌نیا به خاطر مشکل قلبی برای تصدی مجدد وزارت اقتصاد معرفی نشده، منابع آگاه می‌گویند که وی به خاطر زدن برخی حرف‌ها حذف شده است.
علی‌ طیب‌نیا از سوی دولت و حامیانش به عنوان یکی از چهره‌های موفق کابینه یازدهم معرفی می‌شد اما در اتفاقی عجیب از معرفی دوباره برای وزارت بازماند.
روزنامه وقایع اتفاقیه درباره این اتفاق عجیب نوشت: غيبت علي طيب‌نيا، وزير اقتصاد در کابينه دوازدهم، حاشيه‌ساز شد. با اعلام اسامي وزراي پيشنهادي براي تشکيل کابينه دولت دوم حسن روحاني، نبود نام او، تعجب بسياري را با خود همراه کرد.
اين تغيير، صداهاي مخالف بسياري را بلند کرد؛ مخالفاني که معتقد بودند کرباسيان، صلاحيت چنداني براي نشستن روي کرسي وزارت امور اقتصاد و دارايي را ندارد و او از اقتصاد چيز زيادي نمي‌داند.
طيب‌نيا مشکل قلبي دارد؟ اين پرسشي است که پس از حضور مشاور رئيس‌جمهوري در برنامه «چوب خط» در ذهن‌ها شکل گرفت. اکبر ترکان در اين برنامه تلويزيوني، در مورد علت عدم حضور طيب‌نيا در کابينه دوازدهم گفت: «دکتر طيب‌نيا علم بسيار زيادي در علوم اقتصادي دارد و از کرباسيان، وزير پيشنهادي کابينه دوازدهم نيز سواد بيشتري دارد اما مشکل قلبي طيب‌نيا باعث شد که وي از حضور در کابينه دوازدهم انصراف دهد و معاون او جايگزينش شود.» او همچنين در پاسخ به اين سؤال که آيا کرباسيان همچون طيب‌نيا مي‌تواند موفقيت دولت را در مهار و کنترل تورم دنبال کند، يادآوري کرد: «اکنون شرايط کشور به گونه‌اي است که شايد براي ايجاد رونق اقتصادي، دولت از مهار تورم کوتاه بيايد و با آزاد‌گذاشتن آن، شرايط را براي رونق در اقتصاد کشور مهيا کند.»
گفته‌هاي دبير شوراي‌ عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، از وضعيت سلامتي وزير اقتصاد را که مانع حضور او در کابينه دوازدهم شده است منابع آگاه پاسخ دادند. يک منبع آگاه در وزارت اقتصاد با تکذيب مشکل قلبي طيب‌نيا به «مهر» گفت: «علت اينکه روحاني، دکتر طيب‌نيا را در ليست پيشنهادي کابينه دوازدهم به‌عنوان وزير اقتصاد قرار نداد، مشکل جسمي ايشان نبوده است.»
او با يادآوري اينکه طيب‌نيا در ديداري که مدتي قبل با رئيس‌جمهوري داشتند، درخواست‌هايي را جهت هماهنگي بيشتر تيم اقتصادي در دولت دوازدهم مطرح کردند، توضيح داد: «گويا تحقق اين خواسته‌ها از نظر رئيس‌جمهوري امکان‌پذير نبوده يا به مذاق ايشان خوش نيامده است.»
محسن جلال‌پور رئیس سابق اتاق بازرگانی نیز در یادداشتی ضمن تمجید از طیب‌نیا خاطرنشان کرد: تنها ایراد طیب‌نیا شاید کم‌تجربگی‌اش در تنظیم برخی مناسبات بود. شاید حرف‌هایی را زد که نباید می‌زد. شاید دست به قلم‌هایش به موقع نبود و شاید هم از دید بزرگان، کم «هماهنگ» بود.
از سوی دیگر روزنامه آفتاب یزد، از اخراج طیب‌نیا خبر داده و نوشت: طیب‌نیا سهم پررنگی در موفقیت‌های اقتصادی دولت داشت. اما از چند ماه قبل منابع خبری از نبودن وی در کابینه جدید خبر دارند شاید یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع، عدم هماهنگی تیم اقتصادی دولت یازدهم بود. برخی منابع، یکی از منتقدان طیب‌نیا را محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌دانند. ضمن اینکه مسعود نیلی مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهور و محمد نهاوندیان رئیس دفتر اقتصاددان رئیس جمهور در دولت یازدهم نیز به لحاظ نگاه و بینش اقتصادی، قرابت فکری چندانی با طیب‌نیا نداشتند. در واقع این افراد بیشتر از حامیان اقتصاد نئوکلاسیک و بازار آزاد بودند و طیب‌نیا یک اقتصاددان نهادگرا بود که به رغم اعتقاد راسخ به تقویت بخش خصوصی با نگاه و بینش نوبخت، نهاوندیان و نیلی فاصله داشت.
لاپوشانی حذف طیب‌نیا به بهانه بیماری قلبی در حالی است که اخیراً محمدعلی نجفی با وجود بیماری قلبی و منع رسمی پزشکان از کار اجرایی، در 66 سالگی نامزد تصدی شهرداری تهران شده است!

اصلاح‌طلبان به 5 وزیر «کابینه شکستنی» رأی نمی‌دهند
یک عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس گفت دست‌کم 5 وزیر موفق به کسب رأی اعتماد نخواهند شد.
محمدرضا نجفی در گفت‌وگو با «امتداد» درخصوص کابینه معرفی شده از سوی حسن روحانی گفت: بخشی از افراد معرفی شده، افرادی سالم و کار آمدند، اما به گمان من در پاره‌ای موارد آقای رئیس‌جمهور می‌توانست افراد مناسب‌تری معرفی نماید.
وی افزود: ارزیابی بنده از نظر همکارانم در مجلس این است که پاره‌ای از وزرای پیشنهادی موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس نخواهند شد.
نجفی درخصوص آنکه کدامیک از وزرا موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس نخواهند شد توضیح داد: اجازه بدهید که الان نام نبرم ولی به گمانم 5 نفر از وزرای پیشنهادی موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نخواهند شد. پاره‌ای از مخالفت‌ها با برخی وزرای پیشنهادی از منظر سوابق سیاسی است، اما نمایندگان مجلس فارغ‌ از گرایش‌های سیاسی و فراکسیون‌بندی نسبت به کارآمدی و اثربخشی تعدادی از وزرا سوال جدی دارند.
همزمان، روزنامه بهار کابینه جدید را «کابینه شکستنی» که «استفاده ویترینی از اصلاح‌طلبان می‌کند» معرفی کرد و از قول فاطمه راکعی عضو حزب منحله مشارکت نوشت: نمایندگان مجلس به ناکارآمدها رأی ندهند!.
 سایت فرارو نیز در گزارشی از قول گرامی‌مقدم (از فعالان فتنه 88) نوشت: آقای روحانی توقعات اصلاح‌طلبان را در معرفی کابینه برآورد نکردند. واقعیت این است که اگر آقای روحانی پیش از انتخابات میثاقنامه‌ای را امضا می‌کردند چنین اتفاقی نمی‌افتاد اتفاقا همان روزها و پیش از اعلام حمایت از آقای روحانی برخی دوستان که نماینده بعضی احزاب بودند در شورای عالی سیاستگذاری این مسئله را پیشنهاد کردند اما با مخالفت هیئت رئیسه شورا مواجه شدند و هرچقدر هم تلاش کردند آنها مقاومت و پافشاری کردند که آقای روحانی میثاقنامه را امضا نکند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا روحانی موجب دودستگی در جریان اصلاح‌طلب شده است یا خیر عنوان کرد: در جریان اصلاح‌طلب دودستگی درخصوص آقای روحانی وجود ندارد و کاملا همه اتفاق‌نظر دارند که آقای روحانی انتظارات را برآورده نکردند و به مطالبات بی‌توجه بودند. من به‌طور قطع می‌توانم بگویم که رئیس‌جمهور عملا اقدام به اصلاح‌طلب‌زدایی در کابینه دولت دوازدهم کرده است.

وحشت لابی صهیونیستی ایپک از پیروزی‌های محور مقاومت در سوریه
پیروزی‌های گسترده محور مقاومت در سوریه و عراق، لابی صهیونیستی را در آمریکا نگران کرده است.
کمیته امور عمومی آمریکا- اسرائیل (ایپک) ضمن ابراز ناخرسندی از تحولات جنگ در جنوب سوریه هشدار داد که ایران در مرحله پس از داعش، جای پای خود را در سوریه مستحکم می‌کند.
مجله Near East Report وابسته به لابی صهیونیستی، نوشت: تهران و دمشق آتش‌بس در جنوب سوریه را که به واسطه روسیه ترتیب داده شده بود، پذیرفتند؛ چون فکر می‌کنند که در جهت منافع راهبردی آنها در سوریه است.
آتش‌بس در جنوب غربی سوریه به آنها اجازه می‌دهد که منابع محدود نظامی خود را در شرق سوریه متمرکز کنند، یعنی جایی که در حال چیره شدن بر داعش هستند.
این گزارش می‌افزاید: با تکمیل پیروزی در شرق، ایران، حزب‌الله و سوریه ممکن است تصمیم بگیرند نیروهای خود را به سمت مرزهای اسرائيل و اردن ببرند. تضمینی هم وجود ندارد که مسکو از واحدهای خود برای تحمیل آتش‌بس به منظور جلوگیری از این تحرک اقدام کند.
از زمان تأسیس در 1979، جمهوری اسلامی ایران به صدور انقلاب و حضور انقلابی در خاورمیانه مشغول بوده و به افزایش نفوذ خود در منطقه پرداخته است.
ایران همچنین در عراق، بحرین و یمن نفوذ دارد. این تحلیل، اسرائيل را عمیقاً نگران حضور نظامی ایران و حزب‌الله در سوریه دانست. کمیته امور عمومی آمریکا- اسرائيل دو هفته پیش نیز با صدور بیانیه‌ای از طرح آتش‌بس در جنوب سوریه انتقاد کرده و گفته بود این طرح به افزایش نفوذ ایران و حزب‌الله در مرزهای فلسطین اشغالی خواهد انجامید. این لابی ضمن انتقاد از آنچه بی‌توجهی آمریکا به نگرانی‌های امنیتی تل‌آویو خواند، مدعی شد که توافق آتش‌بس میان آمریکا، روسیه و اردن نگرانی‌های رژیم صهیونیستی را در نظر نگرفته و به گسترش نفوذ ایران در سوریه کمک خواهد کرد.

شوخی و جدی بیماری قلبی نجفی و چنبره‌ کارگزاران بر شهرداری
سخنگوی کارگزاران می‌گوید سخنانش درباره اینکه او اتاق فکر شهردار جدید خواهد بود، شوخی بوده است!
وی درباره خبری که در هشتم مردادماه مبنی بر «اتاق فکر بودن شهردار آینده تهران» منتشر شده بود به خبرنگار عصر ایران گفت: آن حرف در حاشیه و به شوخی بیان شد همچنین چیزی وجود ندارد که من یا شخص دیگری اتاق فکر شهردار تهران، آقای نجفی باشیم عملکرد ایشان مستقل خواهد بود.
مرعشی  در حاشیه مراسم درگذشت مادر علی‌اکبر محتشمی‌پور در جمع خبرنگاران درباره قائم مقامی‌اش برای محمدعلی نجفی در شهرداری تهران گفته بود: «اگر آقای نجفی شهردار شود من اتاق فکر ایشان می‌شوم و اگر من شهردار شوم او اتاق فکر من می‌شود».
مرعشی تاکید کرد: هیچ دخالتی در امور و مسئولیت‌های شهرداری و عملکرد شهردار تهران نخواهم داشت و آنها کاملا مستقل و آزادانه برنامه‌های خود را اجرا می‌کنند برنامه‌های آقای نجفی ارائه و منتشر شد و اقداماتی که باید انجام شود هم کاملا مشخص و بهتر است منتظر باشیم شهرداری مستقر و اظهارنظری که باعث بهم‌ریختگی افراد شود از جانب کسی بیان نشود.
پیش از این کسانی چون منتجب‌نیا تصریح کرده بودند که تیم 4-5 نفره، شورای سیاستگذاری را دور زده و فهرست شورای شهر جدید را به اصلاح‌طلبان تحمیل کرده‌اند. بنابر برخی گزارش‌های مطبوعاتی اصلاح‌طلب، پای دبیرکل کارگزاران در اخذ پول و گنجاندن افراد در فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان درمیان بود.
پس از آن نیز با ترکیب جدید معلوم شد که شهردار جدید تهران در قبضه کارگزاران خواهد بود.
محمدعلی نجفی دیروز به خبرنگاران گفت: سال 92 یک استنت یا فلز در قلب من گذاشتند و پزشکان گفتند فقط یک سال اول خطر وجود دارد.
این در حالی است که نجفی 4 سال پیش ضمن استعفا از ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرده بود: «متاسفانه از حدود دو ماه قبل مشکلات ناشی از بیماری قلبی و برخی فشارهای کاری تدریجا شدت یافته و عرصه را بر اینجانب تنگ نموده است.
در طول این مدت بنده تلاش کردم که این امر بر روند انجام امور تاثیر منفی ایجاد نکند و بر مدیریت سازمان خللی وارد نسازد، اما اکنون بیم آن دارم که با ادامه این وضع و به علت ضعف جسمانی نتوانم مسئولیت‌های مربوط را به نحو شایسته‌ای به انجام برسانم و امانتی را که بر دوش گرفته‌ام به سلامت به سرمنزل مقصود برسانم و نهایتا به مجموعه فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان لطمه وارد آید».
آیا 4 سال بعد قلب‌ او جوانتر شده است؟!
نکته جالب اینکه؛ روزنامه اجاره‌ای آفتاب یزد با وجود چندبار مخالفت با شهرداری نجفی به خاطر ناراحتی قلبی و اعلام اینکه مرعشی و کرباسچی تله گذاشته‌اند تا به اسم نجفی، خود شهرداری را قبضه کنند، دیروز پس از نامزدی نجفی برای شهرداری، موضع خود را 180 درجه وارونه کردند و با انتشار یک رپرتاژ کامل در تیتر اول خود نوشتند «لبخند تهران. محمدعلی نجفی به عنوان گزینه برتر شهرداری تهران انتخاب شد.
آفتاب یزد ضمن انتشار طرح بزرگی از چهره نجفی، نوار قلب سالمی را هم برای نجفی ترسیم کرده است!

آه و ناله، ماله‌کشی و سکوت /واکنش اصلاح‌طلبان به ترکیب کابینه
عباس عبدی می‌گوید تغییرات کابینه موجب سرخوردگی در میان اصلاح‌طلبان شده است.
وی ضمن یادداشتی در روزنامه اعتماد و درباره معرفی کابینه جدید خاطر‌نشان کرد: واكنش‌ها از جانب حاميان آقاي روحاني كمابيش قابل انتظار بود. عده‌اي آه و ناله سر دادند كه اين كابينه مطابق راي ٢٤ ميليون نفر نبود و هيچ‌گاه هم مشخص نشد كه از كجا نظرات آن ٢٤ ميليون را به دست آورده‌اند و آن را نمايندگي مي‌كنند. اين گروه به نوعي معتقد بودند كه كوه موش زاييد. به ويژه با قول‌ها و وعده‌هايي كه شنيده بودند، انتظار ديگري داشتند. در مقابل گروه ديگري گفتند همين خوب است و به موانع شكل‌دادن يك كابينه ‌اشاره كردند. در حالي كه از چهره برخي افراد اين گروه مي‌توانيد بخوانيد كه چه فشار رواني را تحمل مي‌كنند تا چيزي را بگويند كه قبول ندارند و مطابق آموزه‌ها يا انتظارات پيشين خودشان نيست! گروه ديگري نيز فعلا سكوت كرده‌اند تا ببينند چه پيش خواهد آمد.  وی می‌افزاید: نخستين ايراد مهم اين است كه سن كابينه به جاي كاهش، افزايش هم داشته است.
چرا كابينه جوان نشد؟ تقريبا اتفاق‌نظر بود كه ميانگين سن كابينه بالاست و بايد كاهش يابد. در اين مورد قول و قرارهاي زيادي هم داده شد ولي در عمل هيچ اتفاق مثبتي جز اضافه شدن يك وزير متولد دهه ١٣٦٠ رخ نداد. تازه يكي از بيشترين مخالفت‌ها نيز با همين وزير پيشنهادي است!
عبدی ادامه می‌دهد:‌ مسئله اصلي جوان‌گرايي نيست. موضوع، خلاص شدن از انحصار مديريتي است. انحصاري كه با توجيهات گوناگون شكل گرفته و عناصر مقوم خود را نيز ايجاد كرده است و بسيار بعيد است كه از درون خود تن به تغييرات دهد... حتي اگر آقاي رئيس‌جمهور صادقانه هم شعار جوان‌گرايي داده باشد در عمل و به دلايل فوق اين هدف محقق نخواهد شد. به علاوه مشكل فقط در جوان نبودن مديران نيست. اگر انعطاف‌پذيري يا تحول‌پذيري نظام‌هاي اداري كاهش يافته باشد و محافظه‌كاري در برابر فشارهاي بيرون هم به عنوان يك اصل پذيرفته شود، در چنين ساختاري جوانان ناكارآمدتر خواهند بود. زيرا سرمايه اجتماعي لازم براي عبور از اين موانع را در اختيار ندارند.
عبدی با ‌اشاره به شعار‌های انتخاباتی روحانی نوشت: وی صرفا به بيان ضمني وعده‌هايي پرداخت كه پس از انتخابات متوجه شد حاضر به پذيرش هزينه‌هاي انجام آن نيست. لذا در مورد هيچ‌كدام از اين شعارها نه‌تنها پيشرفتي نشد كه شايد خلاف انتظارات هم بوده و اين رفتار مي‌تواند منشأ نااميدي و بي‌اعتمادي شود.