kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۱۹۷
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۹
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

اگر نمایندگان چشم بسته به کابینه‌ رای ندهند بی‌معنا و سوال‌برانگیز است!


سرویس سیاسی-
روزنامه شرق در مطلبی نوشت:«اگر نمايندگان به وزراي «دور دومي» به بهانه نداشتن صلاحيت مديريتي، رأي ندهند، علي‌القاعده اين پرسش در ذهن مردم مطرح مي‌شود که پس چرا نمايندگان محترم مجلس دهم، در مدت نسبتا شایان ‌توجهي که از عمر اين مجلس مي‌گذرد، نه اين وزرا را استيضاح کرده‌اند، نه تلاش جدي کرده‌اند که آنان را به مجلس احضار کرده و مورد بازخواست قرار دهند و چه شده که ناگهان متوجه کارايي اين يا آن وزير دور دومي شده‌اند؟ چگونه مي‌شود که در چهار سال گذشته، وزراي دور دومي نوعا مشکلي با مجلس نداشته‌اند؛ اما يکباره اکنون نمايندگان مختلف متوجه شده‌اند کارايي ندارند؟ واقعيت اين است که مخالفت نمايندگان با هرکدام از وزراي دور دومي، بسيار سؤال‌برانگيز خواهد شد».
شرق در ادامه نوشت:«از اين نکته مهم هم نمي‌توان غافل شد که انگيزه‌هاي مردم در انتخابات اسفند ٩٤ در مجلس دهم و رأي‌دادن به چهره‌هاي فهرست اميد که قرار بوده فضايي متفاوت از مجلس نهم در قبال دولت پيش بگيرند، خيلي متفاوت از انگيزه‌هاي آنان از انتخاب مجدد آقاي روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم نيست. بنابراين مخالفت احتمالي اين چهره‌ها و همچنین جريان‌هاي سياسي اصلاح‌طلب، با وزراي دور دومي که در دوران سخت دولت اول روحاني، تلاش‌هاي درخور‌توجهي در آواربرداري داشتند، از اين بابت هم بي‌معنا و سؤال‌برانگيز خواهد شد».
این روزنامه زنجیره‌ای که پیشتر مدیر مسئولش گفته بود «در شرایطی که نگاه‌ها نسبت به آمریکا مثبت نبوده است وظیفه آنها بزک کردن مذاکرات بوده است»، در حال حاضر نیز به نمایندگان مجلس توصیه می‌کند که حقوق مردم مهم نیست، باید وکیل الدوله باشید. بر طبق قانون نمایندگان مجلس می‌بایست در شروع کار هر دولت، برنامه‌های وزرای پیشنهادی را به دقت بررسی و در صورت احراز صلاحیت وزرات، به او رای دهند. در این میان مواردی از این قبیل که فرد مورد نظر در دولت قبل بوده یا نه و همچنین در نظر گرفتن منافع قبیله‌ای و شخصی با رعایت حقوق ملت در تعارض است.
نجفی و سکان شهرداری تهران
روزنامه آفتاب یزد در گزارشی نوشت:«سرانجام انتظارها به سر رسید و تهران تقریبا شهردارش را شناخته است. محمدعلی نجفی، نیرویی توانمند و قابل اعتماد که اگر محدودیتی برای کارش پیش نیاید و اگر حلقه نزدیکان و اطرافیانش در امور مدیریتی او دخالتی نکنند، می‌تواند بعد از سپری کردن حداقل چهار سال، شرایط ساز و کار موجود در شهرداری و مدیریت پایتخت را از منفی بی‌نهایت به صفر برساند...نجفی گزینه‌ای کارآمد و قابل اتکا در راه مدیریت و ساماندهی شهر تهران به حساب می‌آید که اگر در روند کاری خود با اخلال رو به رو نشود، بدون شک تهران نفس تازه‌ای خواهد کشید».
فرآیند انتخاب شهردار تهران توسط شورای شهر پنجم در حالی به پایان رسید که از ابتدا نیز مشخص بود که نام «محمد علی نجفی» از گردونه رقابت‌ها خارج خواهد شد. پیش از این و به اذعان رسانه‌های مدعی اصلاحات، اعضای حزب کارگزاران نقش به سزایی در بستن لیست امید برای شورای شهر تهران ایفا کردند. اولین بار «فاطمه دانشور» عضو شورای شهر چهارم، خبر «لیست فروشی» شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مبنی بر پیشنهاد ۲ میلیارد تومانی برای گنجاندن نام وی در لیست اصلاح‌طلبان را رسانه‌ای کرد. پس از آن روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد، خبر لیست‌فروشی اصلاح‌طلبان در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران را تأیید و تصریح کرد که دبیرکل حزب کارگزاران در این خصوص نقشی کلیدی داشته است.
در این میان، بیماری قلبی نجفی نیز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است و حتی رسانه‌های مدعی اصلاحات نیز مسئولیت سنگین شهرداری تهران و بیماری قلبی نجفی را در تناقض با یکدیگر دیده‌اند. گفتنی است در متن نامه استعفای نجفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی در دولت یازدهم آمده است:«مشکلات ناشی از بیماری قلبی و برخی فشارهای کاری تدریجاً شدت یافته و عرصه را بر این‌جانب تنگ نموده است».
در هفته‌های اخیر مدعیان اصلاحات به دفعات هشدار داده‌اند که نباید شورای شهر پنجم به سرنوشت شورای شهر اول دچار شود. گفتنی است پس از اختلافات شدید در میان اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر اول و حواشی متعدد و فساد گسترده اقتصادی شهرداران منتخب این شورا، این شورا در نهایت توسط وزارت کشور دولت اصلاحات منحل شد. دو طیف افراطی مدعی اصلاح‌طلبی با گروکشی در شورای شهر اول تهران، موجب ایجاد بن‌بست و نهایتاً انحلال شورای شهر تهران شدند.
مطالبات سیاسی اصلاح‌طلبان، هم ردیف مطالبات اقتصادی مردم!
یک نماینده مجلس ششم در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«]روحانی[ از یک طرف باید به مطالبات سیاسی اصلاح‌طلبان که تمام تخم‌مرغ‌های خود را در انتخابات در سبد وی قرار داده‌اند پاسخ بدهد و از سوی دیگر نیز باید به مطالبات جدی مردم در زمینه مسائل اقتصادی و معیشتی پاسخ مناسب بدهد».
در هفته‌های اخیر، روند عجیب سهم‌خواهی و منفعت طلبی مدعیان اصلاحات در پیشنهادات و حتی تحمیل وزرا به دولت، جایگزین کمک به روحانی برای شکل دادن به کابینه‌ای کارآمد شده است.  این طیف در فشار خود به روحانی برای شکل‌دهی کابینه مطلوب آنها تا آنجا پیش رفتند که برخی منابع خبری از خروج قهرگونه اسحاق جهانگیری از دولت در اعتراض به چینش کابینه خبر دادند و محمد علی ابطحی مشاور رئیس‌دولت اصلاحات نیز در حساب کاربری خود در توئیتر روحانی را تهدید کرد که کابینه اگر آن طور که آنها می‌خواهند نباشد پشت او را خالی می‌کنند!
مدعیان اصلاحات در پی آن هستند تا ضمن سهم خواهی حداکثری از کابینه، در ظاهر فاصله خود با دولت را نیز حفظ کرده تا در زنگ حساب از پاسخگویی درباره وضع موجود شانه خالی کند و ژست منتقد به خود بگیرد.
حمله روزنامه زنجیره‌ای به فرهنگ مقاومت
پس از انتشار خبر شهادت محسن حججی که بامداد سه شنبه گذشته در منطقه التنف (مرز سوریه و عراق) به اسارت داعش در آمده بود، نوع شهادت این شهید و تصویر مقتدرانه و ویژه‌ای که از وی در زمان اسارت منتشر شده بود، موج واکنش‌ها را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. ساعاتی از انتشار این خبر در شبکه‌های مجازی نگذشته بود که بسیاری از مقامات سیاسی، بازیگران و هنرمندان و... به آن واکنش نشان دادند و شجاعت و دلیری این رزمنده مدافع حرم را ستودند.
اما در سوی مقابل برخی روزنامه‌های زنجیره‌ای به این موضوع نپرداختند. در این میان روزنامه قانون به این موضوع پرداخت اما در متنی توهین آمیز!
روزنامه قانون در مطلبی با عنوان «پشت صحنه یک شهادت» نوشت:«جف دیویس، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد:«جنگنده‌های ائتلاف] پوشالی آمریکا علیه داعش[  در روزهای گذشته با پرتاب اعلامیه به نیروهای هم‌پیمان ارتش سوریه هشدار داده‌اند که از مناطق کاهش تنش، دور شوند. مشخص نیست که نیروهای ایرانی نیز در این منطقه حضور دارند یا خیر، اما نیروهای حاضر، دست‌کم به وسیله تهران، تقویت شده‌اند». سخنرانی این مقام ارشد نظامی آمریکا سبب شد تا خبرگزاری فرانسه اعلام کند که این ادعای پنتاگون احتمال حمله مجدد جنگنده‌های ائتلاف به نیروهای هم‌پیمان ارتش سوریه را افزایش می‌دهد. ولی با این حال چرا توجهی به این ادعا یا هشدار نشد، مشخص نیست».
این روزنامه زنجیره‌ای به صورت غیرمستقیم، فعالیت سپاه قدس و نیروهای مقاومت در منطقه را زیر سوال برده و تصریح کرده است که چرا با آمریکا هماهنگ نیستید! و موجب شهادت جوانان ایرانی می‌شوید!
این روزنامه زنجیره‌ای همچنین در بخش دیگری از این گزارش نوشت:« بیشتر از همه این دردها، حماقت‌های جریانی خودبرتربین بلای جان است. جریانی که تصور می‌کند شهدا و شهادت در سیطره فکری آن‌ها خلاصه شده است و هرکس به بازی‌های سیاسی‌شان توجهی ندارد، از این میدان به دور است. بی‌شک آن‌ها نیز در شهادت این عزیزان، تقصیر دارند و دست‌شان آلوده به انحرافی است که در اذهان ایجاد می‌کنند. مشخص نیست که چرا این جریان در تلاش است تا شهدا،ایثار و فداکاری را از ملت دور و به یک تفکر خلاصه کند ولی ‌ای‌کاش بزرگان‌شان، آن‌ها را از خواب غفلت بیدار کنند و جلوی این رویه غلط را بگیرند».
این روزنامه مدعی اصلاحات با بیان این ادعا که جماعتی به دنبال سیاسی کردن موضوع شهادت هستند، در مجموع فرهنگ مقاومت در مقابل نظام سلطه و در هم شکستن هیمنه آمریکا در منطقه را زیر سوال برده است.
بی‌توجهی به پیوستگی ملی‌پوش بودن و ارزش‌های ملی
روزنامه ایران دیروز در گزارشی به موضوع محرومیت دو بازیکن فوتبال از تیم ملی به دلیل بازی مقابل تیم صهیونیستی پرداخت و در این زمینه، پیام یکی از بازیکنان فوتبال ایران که اکنون در خارج از کشور به سر می‌برد را بازنشر کرد. این شخص نوشته است: «لحظاتی که باعث خوشحالی مردم ایران شدید، هیچ وقت از یاد نخواهد رفت. به امید روزى که سیاست دست از سر ورزش بردارد و عمل جاى شعار را بگیرد. ‌ای کاش به فکر زیرساخت‌هاى ورزش، ساختن چند ورزشگاه آبرومند و توجه به ورزش‌هاى پایه این مملکت، از بین بردن فقر، اعتیاد، بیکارى و... بودیم.» در ادامه این پیام که روزنامه ایران آن را حذف کرده آمده است: «نه اتفاقات سوریه و لبنان و عراق!»
اظهار اینگونه مطالب بی‌اساس به وضوح بیانگر آن است که این فرد با وجود اینکه سال‌ها عضو تیم ملی فوتبال کشورمان بوده اما درک درستی از «ملی پوش» بودن ندارد، چراکه پیوستگی و پیوند میان پوشیدن پیراهن تیم ملی و پایبندی به اصول و ارزش‌های ملی موضوعی بدیهی و حداقل انتظار از ملی‌پوشان است. همچنین با وجود اینکه توجه به این موضوع می‌بایست موجب افتخار و مباهات اعضای تیم‌های ملی باشد، مایه تأسف است که شخصی پیراهن تیم ملی را به تن کند اما ادراک استواری نسبت به آن نداشته باشد.
این در حالی است که عدالت‌طلبان و آزادی‌خواهان در سراسر جهان اقدامات ددمنشانه رژیم کودک‌کش اسرائیل را محکوم می‌کنند و رهایی قدس و نابودی رژیم غاصب صهیونیسم به آرمانی جهانی تبدیل شده است.
درباره بخش پایانی پیام این فرد بجاست یادآور شد که پس از شهادت مظلومانه «محسن حججی» در سوریه بازیگران و ورزشکاران در پیام‌هایی شجاعت، شرافت و بزرگمردی وی را ستودند.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در واکنش به محرومیت حاج صفى و شجاعى از تیم ملى نوشت: «احتیاج به تحریم آمریکا نیست، همیشه بهانه هست که ملت را از ظرفیت‌هایش محروم کند.» از مدعیان اصلاحات که اسرائیل آنها را سرمایه‌های خود در ایران می‌داند و چندی پیش وزیر خارجه آمریکا نیز بر حمایت از آنان تصریح کرد، عجب نیست که نه تنها معترض این اقدام ناشایست نشوند بلکه با طعنه و کنایه به منتقدان، از آن حمایت هم کنند.