kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۱۵۶
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲
مدیرعامل شهرک‌های صنعتی کشور خبر داد

تعطیلی بیش از 5 هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط در سال گذشته

رئیس‌سازمان صنایع کوچک و مدیرعامل شهرک‌های صنعتی کشور از تعطیلی بیش از 5‌هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط خبر داد.


علی یزدانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران درخصوص وضعیت صنایع کوچک در ایران گفت: این بخش تاثیر بسزایی در اقتصاد هر کشور دارد و با بررسی بر روی کشورهای صنعتی دنیا در می‌یابیم که نزدیک به 90 درصد بنگاه‌های اقتصادی آنها واحدهای کوچک و متوسط هستند.
وی افزود: استارت‌آپ‌ها و بنگاه‌های کوچک در زمینه‌های مختلف در جهان مطرح بوده و در کشور ما نیز توجه ویژه به این بخش برای تولید بیشتر و ‌اشتغالزایی شده است.
یزدانی با بیان اینکه اقتصاد امروز دنیا بسیار پویا است، گفت: با توجه به گسترش شرکت دانش بنیان و افزایش حجم تجارت الکترونیک، واحدهای تولیدی باید خود را به علم و دانش روز در تولید تجهیز کنند و اگر کیفیت و بازار را مورد توجه قرار ندهند درآینده دچار مشکل خواهند شد.
معاون وزیرصنعت با ‌اشاره به مشکلات بنگاه‌های کوچک گفت: در این بخش معضلات متعددی وجود دارد اما یکی از این مشکلات تعداد زیاد واحدهای صنعتی است که موجب می‌شود تعطیلی، راکد بودن و یا فعالیت زیر ظرفیت آنها بیشتر نمایان شود.
مدیرعامل شهرک‌های صنعتی کشور با مقایسه صنایع کوچک و بزرگ اظهار داشت: تنها 3 هزار و 500 بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در کشور وجود دارد در حالی‌که 96 درصد صنعت از بنگاه‌های کوچک و متوسط تشکیل شده، ضمن اینکه در بنگاه‌های کوچک نزدیک به یک میلیون و 300 هزار نفر ‌اشتغال صنعتی در سال‌های گذشته صورت گرفته اما بنگاه‌های بزرگ ارزش افزوده بیشتری تولید می‌کنند.
رئیس‌سازمان صنایع کوچک در پایان در پاسخ به این سؤال که اکنون چه تعداد واحد تولیدی خرد و کوچک تعطیل است، بیان کرد: بررسی‌ها برای دقیق‌تر شدن آمار در حال انجام است و تا پایان سال گذشته از 39 هزار بنگاه کوچک و متوسط حدود 14/5 درصد یعنی چیزی حدود 5 هزار و 200 بنگاه تعطیل بوده است.
لزوم بازنگری در حمایت از تولید
علی فاضلی رئیس ‌اتاق اصناف ایران در این گفت‌وگو، درخصوص حمایت‌ها از صنایع کوچک و واحدهای تولید خرد گفت: ساختار اقتصاد کشورهای صنعتی را بنگاه‌های کوچک و متوسط و واحدهای خرد تولیدی، خدمات فنی و توزیعی شکل می‌دهند و تقویت این بخش جزو الزامات اقتصادی محسوب می‌شود.
وی افزود: برخلاف دنیا که تقویت بنگاه‌های کوچک را مدنظر قرار می‌دهند و امروز کشورهای توسعه یافته توسط همین بنگاه‌ها پیشرفت داشتند،اما در کشور ما حمایت بصورت واقعی از این بخش صورت نگرفته است.رئیس ‌اتاق اصناف ایران با بیان اینکه بخشی از بنگاه‌ها در قالب صنعت از برخی حمایت‌ها و تسهیلات برخوردار بوده‌اند، افزود: اما بسیاری از واحدهای دیگر شامل این حمایت‌ها نشده‌اند، ضمن اینکه میزان بهره بانکی آنقدر بالاست که آن تعداد واحدهایی هم که موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند با مشکل بازپرداخت روبه‌رو هستند.
فاضلی با ‌اشاره به اینکه دریافت تسهیلات توجیه اقتصادی برای تولیدکنندگان ندارد، بیان کرد: در دو دهه اخیر بانکداری به سمت دلالی و سوداگری میل کرده و بخشی از اصناف که جزو واحدهای کوچک و متوسط هستند از هیچ‌گونه تسهیلات و اعتباری استفاده نکرده‌اند.
وی در پایان تصریح کرد: با شعار نمی‌توان از تولید حمایت کرد و متولیان باید این حقیقت را بپذیرند و قوانین نیز باید در این امر بهبود یابد. دولت و بانک‌ها باید برای تحقق واقعی شعارحمایت گام بردارند و امیدواریم که در آینده وضعیت بهتری شاهد باشیم.