kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۱۴۵
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹

11 کشته و 2 مفقودی حاصل وقوع سیل در ۵ استان

رئیس‌سازمان امداد و نجات با ‌اشاره به وقوع سیل و آب گرفتگی در 5 استان کشور گفت: تاکنون 11 نفر به دلیل این حادثه جان خود را از دست داده و 2 نفر مفقوده شده‌اند.


مرتضی سلیمی در ارتباط با وقوع سیل در 5 استان گلستان، گیلان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و سمنان گفت: تاکنون 2 هزار نفر در 21 شهر و روستای این 5 استان امدادرسانی شده و 96 نفر اسکان اضطراری یافتند.
وی افزود: 11 نفر در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان جان خود را از دست داده و 2 نفر در روستای شیرین‌آباد و شهرستان علی‌آباد مفقود شدند.
رئیس ‌سازمان امداد و نجات از تخلیه 69 مورد واحد مسکونی از آب خبر داد و گفت: در حال حاضر امدادرسانی در خراسان رضوی و گلستان ادامه دارد و تعداد زیادی پتو، موکت و کنسروجات میان حادثه‌دیدگان توزیع شده است.
ادامه جست‌وجو در مناطق سیل‌زده خراسان رضوی برای یافتن مفقودان
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: عملیات جست‌وجو و امدادرسانی به سیل‌زدگان و گرفتاران احتمالی همچنان ادامه دارد و تاکنون هشت نفر در این حادثه جان باخته‌اند.
محمد مقدوری دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس تصمیم استاندار خراسان رضوی شورای مدیریت بحران شهرستان‌ها درحال آماده‌باش است؛ روند کار امداد و نجات و جست‌وجو تاکنون بطور مستمر ادامه یافته و وقفه‌ای در این عملیات ایجاد نشده است.
وی ادامه داد: بر این اساس تاکنون هیچیک از ساکنان بومی مناطق سیل‌زده مفقود نشده‌اند، اما در مورد گردشگران هنوز اطلاع دقیق در دست نیست. با این حال تاکنون خبری در زمینه اعلام مفقودی این افراد نداشته‌ایم اما هنوز نمی‌توان در این زمینه اظهارنظر قطعی کرد.
محمد مقدوری گفت: شب شنبه 450 نفر از گرفتاران در سیل اسکان یافتند؛ همه نیازهای مربوط به تغذیه و اقامت آنها درشهرستان‌های کلات و درگز تامین و تعداد قابل توجهی از وسایل نقلیه گردشگران هم از میان گل‌ولای خارج شده است.
وی افزود: تعدادی از خودروها که در منطقه چهلمیر شهرستان درگز در میان گل و لای باقی مانده بود دیروز عملیات آزادسازی آنها انجام شد.
مقدوری به 25 روستای درگیر سیل در شهرستانهای درگز، کلات، قوچان و نیشابور ‌اشاره و بیان کرد: میزان خسارات در بخش کشاورزی این مناطق فوق‌العاده بالاست. به محض فروکش سیل ارزیابی و تعیین میزان خسارات جمع‌بندی می‌شود.
در جریان بارش‌های رگباری عصر جمعه در شهرستانهای درگز، قوچان، نیشابور و کلات در شمال استان خراسان رضوی و جاری شدن سیل تاکنون هشت نفر جان باخته‌اند. استاندار خراسان رضوی نیز صبح دیروز همراه با مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری به منطقه سیل‌زده کلات رفت تا از نزدیک در جریان عملیات جست‌وجو، امدادرسانی و خدمات‌دهی به سیل‌زدگان قرار گیرد.
سیداصغر موسوی‌تبار فرماندار کلات گفت: در پی جریان سیل عصر جمعه در این شهرستان چهار نفر مفقود شده‌اند که عملیات جست‌وجو برای یافتن آنها ادامه دارد. این امکان وجود دارد که افراد مفقود، در زمان وقوع سیل به محل امن رفته باشند و زنده پیدا شوند.
وی افزود: آمار کشته شدگان سیل دیروز در کلات پنج نفر است.
براساس اعلام جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی عصر جمعه یک گروه کوهنوردی 54 نفره در مناطق اطراف کلات نجات یافتند و با توجه به اینکه وقوع سیل در روز تعطیل و همزمان با مراجعه طبیعت گردان به این مناطق بوده است نمی‌توان آمار دقیق از مفقودان ارائه داد.
رئیس‌اداره حوادث و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: حال 10 مصدوم ناشی از سیل در بیمارستان‌های استان خراسان رضوی رو به بهبود است.
شهرام طاهرزاده افزود: پنج نفر از مصدومان سیل جمعه در بیمارستان درگز، دو نفر در کلات و در بیمارستانهای نیشابور، قوچان و مشهد هر کدام یک مصدوم بستری است که طبق آخرین اطلاعات دریافتی حال عمومی آنها مناسب و رو به بهبود است.
نجات 40 نفر از سیل در روستای آل
معاون عملیات آتش‌نشانی مشهد از نجات 40 شهروند گرفتار در سیل در نزدیکی روستای آل از توابع مشهد خبر داد.
مهدی رضایی گفت: عصر جمعه با اعلام گرفتار شدن یک خودروی سمند در سیلاب در نزدیکی روستای آل، نجاتگران آتش‌نشانی با تجهیزات لازم به محل اعزام شدند.
وی با ‌اشاره به اعزام یک جرثقیل 25 تنی به منطقه، بیان کرد: با رسیدن نجاتگران آتش‌نشانی مشهد به منطقه مشخص شد این خودروی سمند و سه خودروی دیگر درون سیلاب گرفتار شده‌اند که این خودروها از آب بیرون کشیده شدند. همچنین امدادگران توانستند 40 گردشگر را به مناطق امن منتقل و نجات دهند.
 ارتش و سپاه وارد عمل شدند
مدیرکل مدیریت بحران گلستان از بی‌نتیجه ماندن جست‌وجو برای کشف اجساد پدر و فرزند غرق شده در سیلاب «زرین‌گل» علی‌آبادکتول خبر داد و گفت: عملیات با قدرت ادامه دارد و نیروهای سپاه و ارتش نیز وارد عمل شدند.
صادق علی‌مقدم امشب درخصوص آخرین وضعیت عملیات امداد و نجات و جست‌وجو برای کشف اجساد پدر و فرزندی که جمعه در سیلاب گرفتار شدند، اظهار کرد: پس از غرق شدن خانواده سه نفره در سیلاب شرق استان گلستان و کشف خودروی این خانواده در منطقه زرین‌گل علی‌آبادکتول، نیروهای هلال‌احمر استان موفق شدند پیکر مادر 35 ساله این خانواده را کشف کنند که بلافاصله جسد به پزشکی قانونی منتقل شد.
وی ادامه داد: پس از کشف نخستین جسد، عملیات امداد و نجات و جست‌وجو ادامه یافت و از دیروز نیروهای ارتش و سپاه نیز برای جست‌وجو به نیروهای هلال‌احمر اضافه شدند تا عملیات جست‌وجو با سرعت بیشتری اجرایی شود.