kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۰۴۴
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۲

تشدید «جنگ سفارتخانه‌ها» بین روسیه و آمریکا /واشنگتن به دنبال تعطیل کردن کنسولگری روسیه است

در سایه «جنگ سفارتخانه‌ها»، بین روسیه و آمریکا خبر رسیده واشنگتن احتمالا برای «مقابله به مثل» با مسکو، خواستار تعطیلی یک کنسولگری روسیه در خاک آمریکا می‌شود.


«جنگ سفارتخانه‌ها» بین روسیه و آمریکا وارد مراحل تازه‌ای شده است و براساس گزارش‌ها ممکن است به کنسولگری‌های دو کشور نیز سرایت کند. روسیه چندی پیش در پاسخ به تحریم‌های کنگره 755 دیپلمات آمریکایی را اخراج کرد حال از آمریکا نیز خبر رسیده که واشنگتن می‌خواهد یکی از کنسولگری‌های روسیه را در این کشور تعطیل کند.
در حال حاضر آمریکا در خاک روسیه دارای 3 کنسولگری در شهرهای «سنت پترزبورگ»، «ایکاترینبرگ» و «ولادی وستوک» است. در حالی که روسیه در خاک آمریکا دارای  چهار کنسولگری در شهرهای «نیویورک»، «سانفرانسیسکو»، «سیاتل» و «هیستون» است. تا چندی پیش طرفین در حال مذاکره برای گشایش کنسولگری جدید آمریکا در خاک روسیه بودند، ولی در نهایت طرف آمریکایی از این نظریه صرف نظر کرد.
روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو اما در این زمینه نوشته: «دولت آمریکا ممکن است از روسیه بخواهد تا یکی از کنسولگری‌های خود در خاک آمریکا را تعطیل کند.» به گفته منبع خبری این روزنامه، «این تصمیم می‌تواند پاسخ واشنگتن به اقدام مسکو در کاهش شدید کارکنان سفارت آمریکا در روسیه و توقیف یک ساختمان انباری و ویلای دیپلمات‌های آمریکایی در شهر مسکو باشد.»
از سوی دیگر ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در یک اظهار نظر عجیب دیگر که تعجب بسیاری را در آمریکا برانگیخته از «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود بخاطر اخراج دیپلمات‌های آمریکایی از روسیه تشکر کرده است!. ترامپ گفته: «من می‌خواهم از او (پوتین) تشکر کنم، برای اینکه ما در تلاش هستیم تا هزینه‌های خود را کاهش دهیم. من از او خیلی متشکرم که افراد زیادی را از روسیه اخراج کرد، بنابراین اکنون هزینه‌های ما بسیار کمتر خواهد شد. آنها (دیپلمات‌ها) دلیل واقعی برای بازگشت ندارند، به خاطر همین من برای این واقعیت بسیار ارزش قائل هستم که ما می‌توانیم هزینه‌های ایالات متحده را کاهش داده و پول کلانی را صرفه جویی‌نماییم.»
این اظهارات از سوی برخی سیاستمداران آمریکا به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و برخی حتی ترامپ را به خاطر چنین موضع‌گیری‌هایی به سخره گرفته‌اند.