kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۴۷۸
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰

فرماندهان 3 گانه ارتش ترکیه برکنار شدند

دولت ترکیه در ادامه روند پاکسازی‌های پساکودتا، فرماندهان نیروهای سه‌گانه ارتش را هم برکنار و جانشین آنها را تعیین کرد.

سرویس خارجی-

کودتای تابستان گذشته ترکیه همچنان به عنوان «بهترین ابزار» اردوغان برای برکناری مخالفان به شمار می‌آید. در ادامه همین روند خبر رسیده شورای عالی نظامی ترکیه تحت ریاست بن علی ایلدریم، نخست‌وزیر این کشور، به برکناری فرماندهان نیروهای سه‌گانه‌ ارتش رای داده است. ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، روز چهارشنبه گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در آنکارا گفته بود، فرماندهان نیروهای سه‌گانه‌ ارتش ترکیه پس از پایان قراردادشان! جای خود را به فرماندهان ارشد تازه خواهند داد. به گفته وی این تصمیم پس از نشستی چهارساعته در شورای عالی نظامی ترکیه اتخاذ شده است. همچنین 28 دریاسالار و ژنرال و 107 سرهنگ به دلیل «نبود جایگاه مناسب در ارتش» بازنشسته می‌شوند و تنها یک دریاسالار به دلیل رسیدن به سن بازنشستگی بازنشسته خواهد شد.
 بلافاصله ساعاتی بعد، افراد جایگزین انتخاب شدند و ابراهیم کالین، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد: ژنرال «یاشار گولر» به عنوان فرمانده نیروی زمینی، دریاسالار «عدنان اوزبال» به عنوان فرمانده نیروی دریایی و ژنرال «کوچوک آک یوز» به عنوان فرمانده نیروی هوایی ارتش ترکیه منصوب شدند. خبر برکناری سه فرمانده ارتش ترکیه نشان می‌دهد که گویا قرار نیست سرکوب مخالفان به این زودی‌ها از سوی اردوغان پایان یابد. این تغییرات نشان می‌دهد ترکیه حدود یک سال پس از کودتای نظامی نافرجام سال گذشته، همچنان روند پاکسازی مخالفان را ادامه می‌دهد. پس از کودتای نافرجام ترکیه شمار زیادی از ژنرال‌های ارتش برکنار شدند. طوری که اعلام شد، ارتش این کشور با کمبود فرمانده و پرسنل مواجه شده است.
گفتنی است تاکنون بیش از ۵۰ هزار نفر به اتهام رابطه با سازمان فتح‌الله گولن تحت وضعیت فوق‌العاده در ترکیه بازداشت شده‌اند. در جریان این کودتا 53 شهردار اخراج و 139 رسانه نیز تعطیل شدند و 48 هزار نفر هم دستگیر اما با قید ضمانت آزاد شدند. بیش از 100 هزار نفر از کارمندان شاغل در بخش دولتی(24 هزار پلیس، 33 هزار معلم، 8 هزار سرباز، 5 هزار دانشگاهی، 6 هزار دکتر و کارکنان بخش بهداشت، 4 هزار قاضی و افراد مربوط به قوه قضائیه و 20هزار از بخش‌های دیگر) نیز اخراج شده‌اند.