kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۴۷۷
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰

تشییع شهدای حمله تروریستی به شیعیان هرات در افغانستان

هزاران نفر از ساکنان هرات دیروز پیکر 30 شهید عملیات تروریستی «داعش» در این شهر را تشییع کردند و به خاک سپردند.

 

اواخر هفته گذشته یک انتحاری وابسته به داعش با ورود به مسجد شیعیان موسوم به «جوادیه» شهر هرات، بمب همراه خود را میان نمازگزاران منفجر کرد و پس از آن، نیز صدای تیراندازی در محل شنیده شد. این عملیات تروریستی بیش از 40 شهید و 65 مجروح برجای گذاشت. هزاران نفر از ساکنان هرات روز گذشته پیکر این شهدا را طی مراسم باشکوهی تشییع و به خاک سپردند.
از سوی دیگر خبر رسیده که رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اعلام اینکه نیروهای این کشور در افغانستان در وضعیت شکست قرار دارند، خواستار برکناری فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان شده است.بدین ترتیب عالی‌ترین مقام آمریکا پس از 16 سال، رسماً به شکست این کشور در افغانستان اعتراف کرد؛ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، طی جلسه‌ای که با معاونان امنیتی خود در کاخ سفید برگزار کرد، اظهار داشت: ما در جنگ افغانستان پیروز نمی‌شویم.ترامپ در این نشست که «جیمز ماتیس» وزیر دفاع و «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا حضور داشتند، گفت که ژنرال «جان نیکلسون» (فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان) باید به خاطر عدم پیروزی در این جنگ، برکنار شود.رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به جنگ طولانی‌مدت آمریکا در افغانستان هم معترض است، اما، خودش هیچ راهبرد جایگزین برای این وضعیت ندارد.در حال حاضر 8400 نیروی آمریکایی در افغانستان حضور دارند و ترامپ قصد دارد 4000 نیروی جدید به این کشور اعزام کند.کارشناسان می‌گویند که ترامپ درک درستی از شرایط نابسامان آمریکا در افغانستان و غرب آسیا ندارد و به همین خاطر، او نسبت به شرایط موجود، سردرگم است.
واکنش مک‌کین به ترامپ
اما، اظهارات ترامپ علیه ژنرال «نیکلسون»، با واکنش سناتور «جان مک‌کین» مواجه شد؛ به گزارش تسنیم، مک‌کین خطاب به ترامپ گفت، رؤسای جمهور آمریکا مسئول شکست این کشور در افغانستان هستند.مک‌کین اظهار داشت: نیکلسون اعتماد و تحسین کسانی که با وی کار کرده‌اند را (پشت سر خود) دارد و من نیز کاملاً به (توانایی) او اطمینان دارم. خبر دیگر اینکه کاروان نیروهای ناتو هنگام عبور از شهرستان «قره‌باغ» در شمال کابل، هدف یک انفجار انتحاری قرار گرفت. بر اساس بیانیه ناتو، در این حمله، یک نظامی خارجی کشته و پنج نظامی دیگر به همراه یک مترجم مجروح شدند. این انفجار انتحاری جان سه غیرنظامی را نیز گرفت. تا عصر دیروز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.