kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۲۰۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۶
واکنش قاطع پوتین به تحریم‌های آمریکا

توقیف ویلا و انبار سفارت آمریکا در مسکو ، اخراج 755 دیپلمات ظرف 3 روز

روسیه در واکنشی «قاطع» به تحریم‌های جدید کنگره آمریکا، انبار و ویلای سفارت آمریکا در مسکو را توقیف کرد و به نوشته واشنگتن‌پست 755 دیپلمات آمریکایی نیز فردا باید خاک روسیه را ترک ‌کنند.

سرویس خارجی-

سنای آمریکا هفته گذشته طرح تحریم ایران، روسیه و کره شمالی را با اکثریت قاطع آرا تصویب کرد. این طرح برای اجرایی شدن تنها به امضای ترامپ نیاز دارد که به گفته مقامات کاخ سفید ترامپ نیز آن را امضا خواهد کرد.اما با تصویب این طرح در سنای آمریکا 2 کشور از سه کشور هدف، یعنی کره شمالی و روسیه واکنش‌های شدیدی به آن نشان دادند.
در کره شمالی دولت این کشور یک موشک بالستیک قاره‌پیمای جدید آزمایش کرد و همزمان اعلام کرد «اکنون تمامی شهرهای آمریکا در تیررس موشک‌های پیونگ‌یانگ قرار دارند.» اما واکنش‌ روس‌ها شدیدتر بود. بلافاصله بعد از تصویب این تحریم‌ها پوتین اعلام کرد که صبر روسیه به سر آمده و به گستاخی آمریکا پاسخ خواهد داد. وزارت خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در اقدامی تلافی‌جویانه نسبت به وضع تحریم‌های جدید، تعداد کارمندان بخش‌های کنسولی و سفارت آمریکا در روسیه بیش از اندازه است و باید 755 نفر آنها خاک روسیه را ترک کنند. به گفته وزارت خارجه روسیه، استفاده از انبارهای سفارت آمریکا و مستغلات متعلق به آن در روسیه و همچنین یک ویلای موجود در این سفارت نیز به حال تعلیق درخواهد آمد. مهلت 72 ساعته 755 دیپلمات آمریکا به نوشته واشنگتن پست برای خروج از روسیه فردا (پنج‌شنبه) به پایان می‌رسد. و هنوز ترامپ به این مسئله واکنشی نشان نداده است. برخی از خبرگزاری‌ها اما از قول سخنگوی سفارت آمریکا در روسیه نوشته‌اند که تا اول سپتامبر(یک ماه دیگر) به دیپلمات‌های آمریکایی مهلت داده شده است خاک روسیه را ترک کنند.
دیروز نیز خبرگزاری «اینترفکس» گزارش داد قانون مصوبه دولت روسیه مربوط به ممنوعیت سفارت آمریکا در این کشور برای استفاده از ساختمان انباری و ویلای متعلق به دیپلمات‌های آمریکایی در حومه شهر مسکو، از سه‌شنبه، اول ماه اوت (دیروز) به اجرا گذاشته شده است.این اقدام، مقابله به مثل مقامات مسکو با اقدام مشابه دولت آمریکا در ماه دسامبر سال 2016 در توقیف دو ساختمان دیپلماتیک روسیه در نیویورک و واشنگتن و همچنین پاسخ به تصویب تحریم‌های جدید یکجانبه آمریکا علیه روسیه، است.
اجازه برداشتن وسایلمان را هم ندادند
«ماریا اولسون» سخنگوی سفارت آمریکا در مسکو نیز این مسئله را تایید کرده و گفته: «فرق نمی‌کند این قانون از چه زمان به اجرا درآید، برای اینکه مقامات روس دو روز است که امکان دسترسی دیپلمات‌های آمریکایی به ساختمان ویلای جاده «سربریان» را قطع کرده‌اند و ما حتی اجازه نداریم برای برداشتن ‌اشیای باقی مانده در ویلا، به آن داخل شویم.» این دیپلمات آمریکایی همچنین در درخواست خبرنگاران برای تشریح عواقب کاهش تعداد کارکنان سفارت آمریکا در روسیه، گفته: «ما در حال ارزیابی تاثیرات این محدودیت هستیم و اکنون بسیار زود است تا حدس زد این مسئله تا چه اندازه روی کار خدمات کنسولگری ما تاثیر خواهد گذاشت. البته کاملا امکان دارد که این کاهش روی این فعالیت دفاتر دیپلماتیک ما در این زمینه تاثیر منفی بگذارد.» «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین نیز در خصوص واکنش روسیه به وضع تحریم‌های این کشور علیه آمریکا اعلام کرده که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه شخصا بر اقدامات صورت گرفته از سوی مسکو علیه تحریم‌های وضع شده از سوی واشنگتن نظارت داشته است.