kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۱۲۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱

آل‌سعود: قطر علیه عربستان اعلان جنگ کرده است

وزیر خارجه سعودی پس از نشست 4 کشور محاصره کننده قطر درخواست دوحه برای «نظارت بین‌‌المللی بر حج» را «اعلام جنگ» از سوی این کشور علیه عربستان دانست.


وزیران خارجه کشورهای عربی در نشست روز یکشنبه خود در«منامه» بار دیگر با تکرار مواضع ضد قطری قبلی خود، آمادگی خود را برای مذاکره با این کشور اعلام کردند. به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز عربی، «خالد بن احمد آل‌خلیفه»، وزیر خارجه بحرین بعد از نشست وزیران خارجه چهار کشور عربی یعنی مصر، عربستان، امارات و بحرین درباره آغاز گفت‌وگوها با دوحه گفت: «شرطی برای این گفت‌وگو وجود دارد که آن التزام قطر به درخواست‌های مطرح شده از سوی ماست.
ما از هیچ یک از موضع‌گیری‌های خود کوتاه نمی‌آییم و آماده گفت‌وگو هستیم اما گفت‌وگو باید براساس اصولی ثابت و غیرقابل عدول آغاز شود.» وی مدعی شد: «تدابیر ما علیه قطر مطابق با قوانین بین‌المللی است. ما بر 13 خواسته خود که قبلا به قطر ابلاغ کرده‌ایم مصمم هستیم.» این در حالی است که پیش از این نماینده عربستان در سازمان ملل اعلام کرده بود که عربستان 13 شرط را به 6 شرط کاهش داده است.
مقام بحرینی هم‌چنین در پاسخ به سؤالی درباره «شورای همکاری خلیج‌فارس» و ادامه عضویت قطر در آن گفت: «ما به دنبال حضور و ادامه عضویت هر شش کشور در شورا هستیم اما نمی‌پذیریم که کشوری علیه دیگر اعضا توطئه کند. اکنون زود است که نسبت به حل بحران با قطر خوشبین باشیم.» همچنین وی مدعی شد: «دولت قطر عمدا در جهت تعطیلی موسم حج تلاش می‌کند و در این زمینه سنگ‌اندازی‌هایی دارد و سعی دارد مسئله حج را به چالشی تبدیل کند.»
«عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی هم اعلام کرد «درخواست قطر برای نظارت بین‌المللی بر امور حج، اقدامی خصمانه و اعلام جنگ علیه عربستان است.»
وی در گفت‌وگو با دو شبکه «العربیه» و «الحدث» در حاشیه نشست چهارجانبه کشورهای تحریم‌کننده قطر در منامه گفت: «ما حق واکنش به هر طرفی که برای سیاسی کردن احساسات مقدس تلاش می‌کند، محفوظ می‌داریم.» الجبیر محاصره قطر را هم از اساس منکر شد! و گفت: «محاصره‌ای وجود ندارد و تمامی گذرگاه‌های هوایی به روی حجاج قطری باز است و این حق ماست که با تروریسم مقابله کنیم. ما برای مذاکره با قطر جهت اجرای درخواست‌هایمان آماده هستیم.» قطر این اظهارات را شدیدا رد کرده است.
کمیته ملی حقوق بشر قطر روز شنبه در بیانیه‌ای از سیاسی کردن مناسک حج و سوء استفاده از آن از سوی عربستان در راه تحقق دستاوردهای سیاسی ابراز نگرانی کرده بود.
«علی بن صمیخ المری» رئیس‌این کمیته خطاب به گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور آزادی دین و عقیده اعلام کرده بود: «محدودیت‌‌هایی که عربستان به حجاج قطری برای ادای مناسک حج تحمیل کرده، نقض آشکار همه کنوانسیون‌ها و عرف‌های بین‌المللی که بر آزادی انجام مناسک دینی صحه گذاشته‌اند، به شمار می‌رود.»
کشورهای بحرین، امارات، عربستان و مصر از 15 خرداد ماه روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرده و علت آن را حمایت قطر از تروریسم و نزدیکی این کشور به ایران و مقاومت حزب‌الله و حماس دانسته‌اند. این کشورها همچنین مرزهای زمینی و هوایی و دریایی خود را به‌روی قطر بسته و دوحه را تحت محاصره قرار‌داده‌اند. کشورهای تحریم‌کننده شروطی را برای ازسرگیری روابط اعلام کرده‌اند که دوحه آنها را غیرقابل اجرا دانسته و همه آنها را رد کرده و بعضاً خود شروطی برای آنها تعیین کرده است.