kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۰۰۶
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶

حزب‌الله عرسال را پس از آزادی تقدیم ارتش لبنان کرد

جنبش حزب‌الله لبنان پس از پس گرفتن منطقه مهم عرسال از تروریست‌های النصره اعلام کرد تصمیم گرفته کل این منطقه را به ارتش لبنان تحویل دهد.



به گزارش ایسنا، «محمد عفیف» مسئول روابط عمومی حزب‌الله در جریان بازدید از مناطق آزاد شده «عرسال» اعلام کرد: «حزب‌الله تمامی مناطق و تپه‌های عرسال را به محض آزادسازی کامل (پاکسازی) آن از دست جبهه النصره، به ارتش لبنان تحویل خواهد داد.»
وی گفت که دستگاه امنیت عمومی لبنان مسئول روند مذاکره با «جبهه‌النصره» است.
همچنین، «ابومحمد» یکی از فرماندهان میدانی حزب‌الله گفت، نیروهای این جبنش هم‌اکنون کنترل 90 درصد بلندی‌های عرسال را در دست دارند و پنج کیلومترمربع از این بلندی‌ها همچنان در اشغال تروریست‌ها است که قرار است با مذاکره از این منطقه خارج شوند.
نیروهای حزب‌الله و ارتش سوریه جمعه دوم تیرماه عملیات آزادسازی بلندی‌های عرسال و قلمون را از بخش جنوبی آغاز کردند و پس ‌از شش روز پیشروی، بیش از 90 درصد این بلندی‌ها به دست نیروهای حزب‌الله و ارتش سوریه افتاده است. عناصر جبهه النصره در روز ششم (پنجشنبه گذشته) خواستار آتش‌بس شدند. منطقه عرسال و قلمون در خط مرزی لبنان و سوریه قرار دارند.
در عرصه سیاسی لبنان نیز پس از آغاز عملیات حزب‌الله، «سعد حریری» رئیس جریان 14 مارس که به عربستان نزدیک است، مدعی شد حزب‌الله این عملیات را بدون هماهنگی با ارتش لبنان انجام داده است. این در حالی بود که ارتش در عملیات مذکور، مسئولیت حفاظت از آوارگان سوری در منطقه عرسال را عهده‌دار بوده است. دیروز نیز همانطور که اشاره شد، حزب‌الله اعلام کرد، همه مناطق آزاد شده در عرسال تحت اختیار ارتش لبنان قرار می‌گیرد.
توافق عرسال
همانطور که گفته شد، جبهه النصره پس از تحمل شکست سنگین، خواستار مذاکره شده است.
به گزارش فارس، براساس توافق میان حزب‌الله و جبهه النصره، هشت عضو حزب‌الله که در اسارت النصره هستند، آزاد می‌شوند و حدود 5000 تروریست هم از آن اندک مناطق باقی مانده عرسال و قلمون خارج می‌شوند و به شهر اشغالی «ادلب» در سوریه می‌روند.
«ریما کرنبی» معاون شهردار عرسال لبنان هم اعلام کرده براساس توافق حاصل شده 850 خانواده از منطقه «القصیر» با عناصر النصره به سمت ادلب خواهد رفت و 150 خانواده دیگر به همراه عناصر «سرایا اهل الشام» به روستاهایشان در منطقه قلمون بازخواهند گشت.
وی گفت: «احتمالا کسانی که می‌خواهند به ادلب بروند مسیر جوسیه-رأس بعلبک، و کسانی که می‌خواهند به قلمون بروند مسیر ارتفاعات عرسال را انتخاب کنند؛ این توافق منجر به شادی بسیاری در داخل عرسال شده است خصوصا اینکه مسیر بازگشت تعداد زیادی از آوارگان را فراهم می‌کند و از فشار بر شهروندان لبنانی می‌کاهد؛ منطقه وادی‌حمید که در حال حاضر اردوگاه‌ها در آن قرار دارد تخلیه خواهد شد تا منطقه صنعتی برای اهالی عرسال دوباره دایر شود و شاغلان به سر کارهایشان بازگردند.»
ارتش لبنان
همزمان ارتش لبنان از نزدیک توافق میان النصره و حزب‌الله را دنبال می‌کند تا براساس آن، نبرد علیه عناصر داعش در ارتفاعات «راس بعلبک» و «القاع» لبنان را آغاز کنند.
500 تروریست حدود 200 کیلومترمربع از اراضی لبنان را که از شمال شرق عرسال تا ارتفاعات راس بعلبک و ارتفاعات «القاع» امتداد دارد، اشغال کرده‌اند.
منابع نظامی به الشرق الاوسط گفته‌اند شرایط سابق اجازه آغاز این نبرد را نمی‌داد، اما امروز پس از نهایی شدن پرونده النصره در ارتفاعات عرسال، اجرای این عملیات آسان‌تر شده است.
بنابراین گزارش، ارتش دو طرح را برای این منظور آماده کرده است: الف) حمله و عملیات نظامی ب) رسیدن به یک توافق و راه‌حل که منجر به خروج عناصر داعش از لبنان شود.
خبر دیگر اینکه، «ائتلاف جوانان 14 فوریه بحرین» که از جریان‌های سیاسی مخالف «آل‌خلیفه» در این کشور است، پیروزی حزب‌الله در عرسال را به این جنبش تبریک گفت.
انتخابات در منطقه کردنشین
خبر دیگر اینکه کردهای سوریه قصد دارند در مناطق تحت تصرف خود، انتخابات خود مختاری برگزار کنند! یک مقام کرد در این رابطه گفته: «براساس تصمیم‌گیری شورا‌های محلی، این انتخابات در سه سطح محلی، منطقه‌ای و کل منطقه کردستان به ترتیب در ماه‌های شهریور، آبان و دی برگزار خواهد شد.» این کردها همان نیروهای تحت حمایت آمریکا هستند!