kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۸۸۴
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۳

رایزنی معاون ترامپ با رهبر مخالفان ونزوئلا درباره دور تازه تحریم‌ها علیه کاراکاس!

دولت آمریکا در یک دخالت آشکار در امور داخلی ونزوئلا با تماس با یکی از رهبران مخالف دولت، با وی درباره دور تازه تحریم‌ها علیه ونزوئلا رایزنی کرد!



انتخابات مجلس و تدوین قانون اساسی جدید ونزوئلا برای تعیین ۵۴۵ عضو امروز‌(یکشنبه) برگزار می‌شود. مخالفین غربگرای دولت که به شدت نیز از سوی آمریکا حمایت می‌شوند، این انتخابات را «تحریم» کرده‌اند. از 4 ماه پیش که اعتراضات مخالفین شروع شد تاکنون بیش از 107 نفر کشته و دست‌کم ۱۰۰۰ تن زخمی و ۳۵۰۰ تن دیگر نیز دستگیر شده‌اند. در روزهای آغازین اعتراضات، دولت آمریکا تنها به حمایت‌های سیاسی و تصویب بودجه برای مخالفین بسنده کرده بود اما با شدت گرفتن اعتراضات، حمایت‌های آمریکا از اپوزیسیون ونزوئلا نیز علنی‌تر شد و اعتراضات غربگرایان با این حمایت‌ها هر روز ابعاد وسیع‌تر و خشن‌تری به خود می‌گیرد. دولت ونزوئلا بارها آمریکا را به حمایت مالی و نظامی از مخالفین متهم کرده است. چندی پیش مادورو رئیس‌جمهور چپگرای ونزوئلا دولت آمریکا را متهم کرد مخالفان را «مسلح» می‌کند. در ماجرای ربوده شدن هلی‌کوپتر پلیس نیز دولت ونزوئلا سازمان سیا و سفارت آمریکا در کاراکاس را متهم به برنامه‌ریزی این «شبه کودتا» کرد.سه شنبه هفته گذشته نیز خبری منتشر شد که بر اساس آن «مایک پامپئو»، رئیس ‌سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا‌(سیا) اعتراف کرده این کشور در حال تلاش برای براندازی دولت منتخب ونزوئلا است و در همین راستا با مخالفان دولت در این کشور همکاری می‌کند.
روزنامه «ایندیپندنت» اظهارات رئیس ‌سیا را «صریح‌ترین» ‌اشاره واشنگتن به دخالت در امور داخلی یک کشور آمریکای لاتین توصیف کرد. مطابق این گزارش، «پامپئو» گفته امیدوار است بتواند شاهد «انتقال در ونزوئلا» باشد و سیا، تمام تلاش خود را برای درک فعل و انفعالات در این کشور آمریکای لاتین انجام می‌دهد.
اما با اعلام تاریخ زمان برگزاری انتخابات در ونزوئلا از سوی دولت، دخالت‌های آمریکا نیز بیشتر شده است. در ادامه همین دخالت‌ها، آمریکا به عوامل دیپلماتیک خود در این کشور دستور داده که خاک ونزوئلا را ترک کنند. در ادامه نیز 13 مقام دولتی ونزوئلا از سوی آمریکا تحریم شدند و یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز اعلام کرد در صورت برگزاری انتخابات روز یک شنبه‌(امروز) همه گزینه‌ها علیه کاراکاس روی میز خواهد بود.  دیروز نیز خبر رسید که معاون ترامپ با یکی از مخالفان رئیس‌جمهور ونزوئلا تلفنی حرف زده و به کاراکاس درباره تنبیه‌های اقتصادی در صورت برگزاری همه‌پرسی برای تشکیل مجلس مؤسسان هشدار داده است. بر اساس این گزارش «مایک پنس» معاون ترامپ با «لئوپولدو لوپز» یکی از مخالفان رئیس‌جمهور ونزوئلا صحبت کرده است. کسی که کاخ سفید او را «زندانی سیاسی» و «فعال سیاسی» خوانده است. در بیانیه کاخ سفید آمده که پنس «به نمایندگی از رئیس‌جمهور ترامپ، شجاعت آقای لوپز را در دفاع از دموکراسی در ونزوئلا تحسین کرد»(!)