kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۸۸۲
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۸

اخبار ویژه



بزک‌کنندگان دیروز آمریکا حالا می‌گویند عصبانی نشوید
روزنامه‌های زنجیره‌ای بزک‌کننده توافق با آمریکا طی دو سال گذشته، این بار در مقابل نقض پیاپی و گسترده برجام از سوی آمریکا و اعمال تحریم‌های گسترده می‌گویند نباید واکنش جدی به نقض برجام نشان دهیم چون آمریکا می‌خواهد ما عصبانی شویم و برجام را به هم بزنیم.
روزنامه‌هایی مانند بهار، وقایع‌اتفاقیه، ابتکار و... در تحلیل‌های مشابهی ادعا کرده تحریم‌های جدید آمریکا «دامی برای برجام» و «دام آمریکا برای خروج ایران از توافق هسته‌ای» است. روزنامه بهار نیز با توجیه تحریم‌های آمریکا نوشت: «تحریم‌های جدید در حوزه‌هایی است که به دلایل گوناگونی مذاکره و گفت‌وگو درباره آنها از سوی مقامات ایرانی ممنوع اعلام شده و اساسا دستگاه دیپلماسی کشور امکان مانور کافی در آن حیطه‌ها را نداشته است.»
این ادعاها در حالی است که آمریکا در برجام متعهد شده از اقداماتی که موجب هراس سرمایه‌گذاران خارجی شده، اجتناب کند.
در عین حال باید از این رسانه‌های بزک‌کننده آمریکا پرسید که آمریکا، کدام تحریم را اعمال ‌کند نقض برجام محسوب می‌شود؟ اگر محدودیت صدور ویزای آمریکا برای کسانی که به ایران مسافرت کنند و تمدید قانون ایسا و سپس اعلام انواعی از تحریم‌ها علیه شرکت‌ها و اتباع ایرانی و مصادره  2 میلیارد دلاری اموال ایران در اروپا و نهایتا تصویب گسترده‌ترین تحریم‌های تاریخ به بهانه برنامه موشکی و حقوق‌بشر و تروریسم، عملا برجام را از خاصیت می‌اندازد یا خیر؟ به عبارت دیگر اگر قرار باشد، تحریم‌ها لغو نشده، با حجم بیشتری بازگردد، پس ارزش توافق به چیست و چرا انواع امتیازهای هسته‌ای واگذار شده است.
ادعای اینکه نباید در مقابل نقض برجام و تحریم‌های آمریکا عصبانی شویم، مانند این است که دزدها اموال خانه کسی را سرقت کنند اما برخی اعضای خانواده بگویند دزدها می‌خواهند ما را عصبانی کنند و ما هم عصبانی نمی‌شویم؛ بگذار هر چه می‌خواهند ببرند!

در بیمارستان سینای تبریز چه می‌گذرد؟!
فیلمی از ضرب و شتم یک بیمار توسط کادر پزشکی بیمارستان «سینا»ی تبریز در فضای مجازی و برخی از خبرگزاری‌ها منتشر شده است که در آن به وضوح دیده می‌شود یکی از اعضای کادر پزشکی بیمار مفلوک را به شدت زیر ضربات مشت می‌گیرد و این ضرب و شتم برای مدتی طولانی ادامه می‌یابد. در فاصله ضرب و شتم بیمار توسط کادر پزشکی بیمارستان سینای تبریز، دو تن از پرستاران نیز به اتاق مراجعه می‌کنند ولی هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهند و ضارب با خیال راحت به ضرب و شتم بیمار مشغول است! هنوز هیچ خبری از برخورد مراکز مسئول با ضارب گزارش نشده است و معلوم نیست با این ضرب و شتم وحشیانه بر سر بیمار بی‌پناه چه آمده است؟ و آیا از این ضربات‌جان سالم به در برده است یا نه؟
انتشار فیلم یاد شده موجی از خشم و نفرت مردم را به دنبال داشت که در اینجا به چند نمونه از واکنش کاربران نسبت به این اقدام غیرانسانی در بیمارستان سینای تبریز که در چند خبرگزاری آمده است اشاره می‌شود.
* اگر این بیمار کسی را ندارد، خدا را دارد.
* باید پزشک از بنگلادش و هند و پاکستان وارد کنیم تا این آقایان به اصطلاح متمدن عقب‌نشینی کنند.
* اگر آنجا بودم، این کادر پزشکی و پدرش را به گاری می‌بستم.
* پرستارهای زن چرا هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دادند؟ چون برای آنها هم عادی شده!
* پرستار مگه جرأت داره به پزشک اعتراض کنه، فردا اخراجش می‌کنند.
* مثل اینکه بیمار پرخاشگری کرده و پزشک می‌خواهد به او آرامبخش‌ تزریق کند!
* تزریق آرامبخش با ضرب و شتم و مشت بر سر و روی مریض؟!
* یک دوره درمان در تیمارستان برای همچین پزشکان لازم است.
* چه کسی جرأت می‌کند بیمارش را به پزشکان این بیمارستان بسپارد.
* حراست کجائی؟ نظارت کجائی؟ دادستان تبریز کجائی؟

رکورد دولت روحانی در سقوط 5 شاخص سرمایه‌گذاری خارجی
گزارش‌ها و آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد دولت روحانی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی با ناکامی مطلق مواجه شده است.
به گزارش مشرق، وزارت اقتصاد در گزارش جدید خود، به طور ناخواسته حقایقی از عملکرد فاجعه‌بار دولت یازدهم در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی را افشا کرد.
آمارهای معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد که به تازگی منتشر شده، بیانگر ناکامی مطلق دولت یازدهم در جذب تمامی انواع سرمایه‌گذاری خارجی است.
گزارش وزارت اقتصاد که شامل آمار قطعی جذب سرمایه‌گذاری خارجی از سال ۱۳۸۰ بدین‌سو است،‌ نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۴ سرمایه‌گذاری خارجی جذب‌ شده به کشور به کمترین رقم سالیان اخیر رسیده است.
جالب آن که بنابر اعلام وزارت اقتصاد دولت یازدهم، رکورد جذب سرمایه‌گذاری خارجی را دولت دهم و در سال ۱۳۹۱ به دست آورده که بیش از 4/4 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرد.
وزارت اقتصاد، آمار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده در کشور را بر مبنای روش‌های سرمایه‌گذاری در قالب ۵ روش، اعلام کرده است:۱- ساخت، بهره‌برداری و واگذاری‌(B.O.T) ۲- ‌بیع متقابل (Buy-Back)  بیع متقابل شامل پروژه‌های نفت و گاز و سایر پروژه‌ها می‌شود. ۳- مشارکت مدنی (CP) ۴- سرمایه‌گذاری خارجی در سبد سهام (FPI) ۵- سرمایه‌گذاری مستقیم (FDI)
وزارت اقتصاد در گزارش خود از سقوط فاحش جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای پروژه‌های نفت و گاز (وزارت نفت) در دولت یازدهم خبر داده است.
در حالی که دولت دهم رکورد حدودا 3/5 میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی نفتی در سال ۱۳۹۱ را به ارث گذاشته بود، ‌دولت یازدهم رکورد کمترین جذب سرمایه خارجی نفتی را برجای گذاشته است.
آمار وزارت اقتصاد که از سال ۱۳۸۰به بعد را شامل می‌شود، نشان می‌دهد سال ۱۳۹۴ بدترین عملکرد را در جذب سرمایه خارجی نفتی داشتیم به طوری که در این سال فقط ۶۱۸ هزار دلار سرمایه خارجی برای پروژه‌های نفتی جذب شد که کمتر از یک پنجم رکورد دولت دهم است.
آمار وزارت اقتصاد همچنین نشان می‌دهد جذب سرمایه خارجی از نوع مشارکت مدنی در دولت یازدهم صفر شده است.
مطابق آمار وزارت اقتصاد، در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ ایران موفق به جذب هیچ نوع پروژه مشارکت مدنی نشده است. رقم سرمایه خارجی از نوع مشارکت مدنی در سال ۱۳۹۲ هم فقط ۲۳۷ هزار دلار بوده که نسبت به رکورد دولت دهم (2/2 میلیارد دلار در سال ۱۳۹۰) و رکورد دولت نهم (3/4 میلیارد دلار در سال ۱۳۸۶) نزول فاحشی نشان می‌دهد.
گزارش وزارت اقتصاد همچنین از صفر شدن جذب سرمایه خارجی در قالب پروژه‌های ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (B.O.T) در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ در دولت یازدهم خبر می‌دهد.
وزارت اقتصاد همچنین از روند نزولی جذب سرمایه خارجی در قالب پروژه‌های بیع متقابل در سال‌های اخیر خبر داده است.
مطابق گزارش وزارت اقتصاد، سرمایه خارجی جذب‌شده در قالب قراردادهای بیع متقابل در سال ۱۳۹۴ به کمترین رقم از سال ۱۳۸۰ کاهش یافت. رکورد بیشترین سرمایه خارجی جذب‌شده در قالب قراردادهای بیع متقابل هم به دولت دهم مربوط است که در سال ۱۳۹۱ توانست 3/5 میلیارد دلار در قالب این نوع قراردادها، سرمایه خارجی جذب کند.
سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از نوع FDI هم از سقوط دولت یازدهم در امان نمانده است.
بالاترین رکورد جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی مربوط به سال ۱۳۹۰ با 1/5 میلیارد دلار است که در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به یک ششم تقلیل پیدا کرده است.
در سال ۱۳۹۴ فقط ۲۵۶ هزار دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور جذب شد و رکورد منفی دیگری بر جای گذاشت.

قانون مقابله با نقض برجام قبلا تصویب شده؛ وقت‌کشی نکنید!
این خطاست که مجلس در مقابل نقض پیاپی برجام و اعمال تحریم‌های جدید، به جای تأکید بر اجرای «قانون اقدام متناسب و متقابل»، دنبال بررسی و تصویب طرحی جدید باشد.
به گزارش رجانیوز، در مقابل تحریم‌های جدید کنگره آمریکا، طرحی با عنوان « طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» توسط مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه شده است و قرار است روز شنبه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس به بحث و بررسی گذاشته شود.
 تاکنون دولت تنها در یک مورد اقدام آمریکا را نقض برجام دانسته است و آن تمدید قانون تحریم ایران (ایسا) به مدت ده سال دیگر بود. در آن مورد اقدام متقابل ایران محدود به چند اقدام بود که متاسفانه اقدام متناسب نبود. در سایر اقدامات هم که دولت اقدام متقابلی انجام نداد و اولین نکته‌ای که در بررسی طرح جاری در مجلس باید به آن توجه کرد این است که آیا خلأ قانونی برای مقابله با اقدامات خلاف برجام آمریکا وجود داشته است؟ مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی توافق جامع هسته‌ای «برجام» قانونی با عنوان «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» تصویب کرد. در این قانون پیش‌بینی لازم را برای زمانی که برجام از سوی طرف‌های توافق نقض شود، کرده است. در بند 3 این قانون آمده است: «دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت 2 سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به 190 هزار سو افزایش یابد.»
 بر اساس این قانون هرگاه یکی از حالت‌های سه گانه زیر تحقق یابد دولت موظف به توقف همکاری‌های داوطلبانه و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز است. حالت‌های سه گانه عبارتند از:1- عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها 2- بازگرداندن تحریم‌های لغو شده 3- وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر.
 در صورت تصویب قانون جدید شروط دو و سه محقق خواهد شد و لذا دولت موظف خواهد بود تا دو وظیفه مشخص شده در قانون را اجرایی کند.
 مشاهده می‌شود که خلأ قانونی برای مقابله با اقدامات خصمانه طرف‌های توافق وجود ندارد. در نتیجه تهیه و تصویب طرح جدید نیاز نیست. بلکه اولویت با پیگیری برای اجرای تکالیف مشخص شده در قانون موجود است. اگر تصویب طرح جدید بدون پیگیری برای اجرای قانون قبلی باشد به معنای نادیده گرفتن آن قانون توسط مجلس شورای اسلامی است. این چشم‌پوشی حاوی دو پیام مهم است.
 - از منظر حقوقی مجلس شورای اسلامی معتقد نیست تصویب قانون جدید توسط سنای آمریکا نقض برجام است. به همین دلیل به قانون موجود درباره اجرای برجام ارجاع نشده است.
 - از منظر سیاسی مجلس شورای اسلامی برجام را یک توافق خوب می‌داند و تمایلی ندارد تا مشکلی در مسیر اجرای برجام ایجاد کند.
 این پیام‌ها در کنار کیفیت طرح موجب تشدید و تثبیت ادراک غلط آمریکایی‌ها مبنی بر وابستگی ایران به برجام خواهد شد.
 
رایان: گسترده‌ترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران تصویب کردیم
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا طرح تصویب شده بر علیه ایران را گسترده‌ترین تحریم در تاریخ توصیف کرد.
«پل رایان»  در صفحه توئیتر خود نوشت: مجلس یکی از گسترده‌ترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران، روسیه و کره‌شمالی تصویب کرد.
وی با بیان اینکه «تهدیدهای فراوانی که ایران، روسیه و کره‌شمالی علیه امنیت ملی آمریکا ایجاد می‌کنند، نباید دست کم گرفته شود»، افزود: این بازیگران زمانی طولانی است که ایالات متحده را تضعیف و در ثبات جهانی اختلال ایجاد می‌کنند.
وی در ادامه هدف این تحریم‌ها را که به توصیف او «گسترده‌ترین تحریم‌های تاریخ» است، تحت فشار قرار دادن «خطرناک‌ترین دشمنان آمریکا» عنوان کرد.
مجلس نمایندگان آمریکا عصر سه‌شنبه، (به وقت واشنگتن)  طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره‌شمالی را با 419 رای موافق و 3 رای مخالف تصویب کرد.
این تحریم‌ها نسخه جدید طرحی است که پیش‌تر با عنوان «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در سال 2017» نام گرفته بود.
طرح پیشین که برنامه موشکی بالستیک ایران و فعالیت‌های سپاه‌ پاسداران انقلاب اسلامی را هدف قرار می‌داد، با 98 رای موافق برابر 2 رای مخالف در سنا تصویب شد. طرح تصویب شده سنا به‌دلیل افزودن تحریم‌های روسیه به آن باید مجددا در مجلس نمایندگان آمریکا به رای گذاشته می‌شد.
طرح ‌جدید، قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها نامیده می‌شود.
این طرح به دلیل تغییرات ایجاد شده باید در سنا نیز به رای گذاشته شود.