kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۸۷۸
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۸
نظرسنجی دانشگاه مریلند

ایرانی‌ها از احیای کامل برنامه هسته‌ای متوقف شده خود حمایت می‌کنند

نظرسنجی مرکز مطالعات بین‌المللی دانشگاه مریلند نشان می‌دهد که اکثر مردم ایران از احیای برنامه هسته‌ای این کشور حمایت می‌کنند.


پایگاه خبری المانیتور در گزارشی نوشت: براساس نظرسنجی که مرکز مطالعات جهانی و امنیت مریلند انجام داده است، 67/1 درصد از مردم ایران از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت می‌کنند. این عدد اندکی پس از پیروزی ترامپ در انتخابات 55/4 درصد و یک سال قبل از آن 62/6 درصد بود.
همزمان، حدود 55/4 درصد از ایرانی‌ها هم از اقدام دولتشان مبنی بر از سر گیری برنامه‌ هسته‌ای که در پی برجام محدود شده بود، حمایت می‌کنند. این اقدام با توجه به خروج آمریکا از توافق اهمیت یافته است. پیش از انتخاب ترامپ، این رقم 48/4 درصد بود.
«ابراهیم محسنی» استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر در (CISSM) در این مورد به المانیتور گفت: «در حالی که ایرانی‌ها انتظار بهترین‌ها را می‌کشیدند و به برجام خوشبین بودند، اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که آنها برای بدترین‌ها آماده هستند و اگر آمریکا توافق را نقض کند، از برخی از اقدامات تلافی‌جویانه حمایت می‌کنند».
نظرسنجی مریلند در ژانویه گذشته نشان می‌دهد که شمار زیادی از ایرانی‌ها پیش‌بینی کرده بودند که دولت ترامپ توافق هسته‌ای را نقض می‌کند.
«پل پیلار» یکی از مقامات اطلاعاتی پیشین آمریکا که در زمینه خاورنزدیک و جنوب آسیا فعالیت داشت معتقد است: ایرانی‌ها آمادگی دارند که به اقدامات نقض‌کننده آمریکایی‌ها پاسخ محکمی بدهند که از آن جمله می‌توان به آغاز به کار مجدد بخش‌هایی از برنامه‌ هسته‌ای که محدودیت‌هایی برای آن ایجاد شده، اشاره کرد. مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که تمایلی به مذاکره مجدد درباره برجام ندارند و به نظر می‌رسد که بسیاری از ایرانی‌ها هم همین عقیده را داشته باشند. در تازه‌ترین نظرسنجی در این زمینه 62 درصد از ایرانی‌ها با افزایش محدودیت‌های برنامه هسته‌ای کشورشان مخالفت کرده‌اند.
به گزارش فارس، در نظرسنجی جدید آمده است که ایران باید با اعمال فشارهای بیشتر مقابله کند. 55 درصد هم از تداوم آزمایش موشکی  با وجود تحریم‌های جدید حمایت کرده‌اند و 31 درصد هم مذاکره را به منظور افزایش اعتماد پیشنهاد داده‌اند.
همچنین در پی حملات تروریستی گروه داعش در تهران، 67/9 درصد از ایرانی‌ها از اقدام علیه این گروه تروریستی  حمایت می‌کنند که 59/8 درصد در مقایسه با سال گذشته بیشتر است. 64/9 درصد هم از اعزام نظامیان ایرانی به سوریه برای همراهی با دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه حمایت کرده‌اند که در مقایسه با رقم 62/7 درصد سال گذشته، اندکی افزایش داشته است.